Rentekorrektion
Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 14-06-01 18:15

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man beregner rentekorrektion i
forbindelse med virksomhedsordningen,
jeg har fået til sendt brochuren fra told og skat, men han svært ved at
gennemskue det

Hilsen Birgitte

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-06-01 18:16

"Birgitte Sembach Lauridsen" <mail@sembach.dk> skrev i en meddelelse news:9gar66$7mh$1@news.inet.tele.dk...
> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man beregner rentekorrektion i
> forbindelse med virksomhedsordningen,
> jeg har fået til sendt brochuren fra told og skat, men han svært ved at
> gennemskue det

Har du set eksemplet i Ligningsvejledningen på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=76090 ?
PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 14-06-01 18:20

Birgitte Sembach Lauridsen wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man beregner rentekorrektion i
> forbindelse med virksomhedsordningen,

Det er nemmest (og mest sikkert), hvis du oplyser saldo
på afkastkonto og indskudskonto, samt renteudgift i VS.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Michael Harboe

Dato : 14-06-01 19:35

Det er vigtigt, at din virksomhedsordning - på alle måder - "skrues rigtigt
sammen.

Kontakt derfor en revisor.

M.v.h.

Michael

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 14-06-01 22:52

"Birgitte Sembach Lauridsen" skrev:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man beregner rentekorrektion i
> forbindelse med virksomhedsordningen,

Rentekorrektion er en "strafrente" som betales hvis man har privat gæld i
virksomhedsskatteordningen eller man låner penge i virksomheden (negativ
indskudskonto).

Rent skattemæssigt behandles rentekorrektion ved at rentekorrektionen
tillægges personlig indkomst (som der betales AMB af) og fratrækkes
kapitalindkomst.

Hvis indskudskontoen primo og/eller ultimo er mindre end 0 og der primo og
ultimo er positivt kapitalafkastgrundlag sker der ikke rentekorrektion, i
det den private gæld reducerer kapitalafkastgrundlaget. Kapitalafkastet
bliver således mindre. Kapitalafkastet behandles skattemæssigt modsat
rentekorrektion -> tillægges kapitalindkomst og fratrækkes personlig
indkomst.

Såfremt kapitalafkastgrundlag primo og/eller ultimo er mindre end 0 og
indskudskontoen primo og/eller ultimo ligeledes er mindre end 0 skal der ske
rentekorrektion. Beregningsgrundlaget for rentekorrektionen findes ved

1) det største negative beløb på indskudskontoen primo og ultimo

2) det største negative beløb for kapitalafkastgrundlag primo og ultimo

3) det mindst negative beløb af 1) og 2) = beregningsgrundlag for
rentekorrektion.

Selve rentekorrektionen beregnes ved at gange kapitalafkastsatsen (i 2000 =
6%, satsen for 2001 er endnu ikke fastsat) med 3). Dog kan rentekorrektionen
ikke overstige virksomhedens fradragsberettigede nettorenteudgifter.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,