Hej Eksperter
Jeg har en lokal Internet-udbyder på Lolland/Falster, som "tilbyder"
en 2 Mb/s synkront, over trådløst netværk, for 275 kr/måned. Selskabet
hedder Danske Interner, med Søren Gjødvad som direktør. Jeg er en
storforbruger af Internet, da jeg er på 3 år af min datafagtekniker
uddannelse og henter mange Linux/BSD distributioner for at teste dem,
og er glad for den forbindelse jeg har, når den virker (jeg har
læreplads på en mellemstor erhversskole). Og når Internetforbindelsen
virker, så skal man ikke regne med at man har 2 Mb/s, nok nærmere et
sted mellem 0,5 til 1,8. Og jeg begynder ikke at pive fordi jeg "kun"
har 1,8" for det er sådan set fint med mig. Men min erfarringer med
dem er ikke specielt gode fordi:
1) Jeg efterspurgte en fast offentlig IP (De bruger normalt NAT til
deres "normale" kunder), og fik af vide at det kunne jeg sagtens få.
Det var i midten at Januar, og jeg har ikke fået den endnu.
2) Jeg ringede idag til deres support, fordi at min forbindelse har
være lidt sløv de sidste par dage. Den har ligget under 512 Kb/s,
hvorefter jeg får af vide at jeg nok slet ikke kan trække 2 Mb/s
herfra hvor jeg bor. Det ville jeg da godt have vidst noget før. F.
eks. før jeg blev kunde hos dem. Og nu har jeg så betalt til en
forbindelse, de godt har vidst, ikke vill fungere optimalt. Lidt
mærklig forretnigsførelse, hvis nogen spørger mig.
3) Jeg har flere gange ringet til dem, og fået af vide at jeg ville
blive kontaktet senere, uden at der er noget der har ringet tilbage
til mig.
4) Jeg snakkede med direktøre for firmaet på et tidspunkt, og jeg
spurgte om hvad han mente var en acceptabel variation af hastighed.
Han sagde så at den service de tilbød var en såkaldt SDSL-forbindelse,
og at der på den slags måtte være et udsving på op til 20%. Det
undrede jeg mig meget over, og sendte ham herefter følgende mail som
jeg aldrig har fået svar på, med nogle relavante spørgsmål omkring
emnet:
--------------------------------------------------------------
Køre Søren Gjødvad.
Jeg havde en samtale med dig for nogle dage side ang. nogle amatører
der havde sat deres eget trådløse hjemmenetværk op, og havde valgt at
bruge en frekvens der lå MEGET tæt på den i brugte ud mit område. Du
skiftede frekvens og det har kørt upåklageligt siden, mange tak for
det.
Men det er nu ikke det jeg skriver til dig om, men derimod om den
information du gav mig under samtalen.
Inden jeg fortsætter skal du lige vide at jeg ikke er ude på at
latterliggøre dig, eller pege fingre af dig, men blot stiller
spørgsmål omkring din information.
Vi hyggesnakkede lidt mens vi ventede på at ændringerne slog igennem,
og vi kom ind på hvad en acceptabel hastighed er ved en teoretisk 2Mb
forbindelse. Du nævnte for mig at den type forbindelse i udbyder over
det trådløse netværk er SDSL, og at der derved kunne være et ”spild”
af data på ca. 20 % af den teoretiske hastighed.
Jeg er selv ved at blive certificeret netværks-teknikker gennem
CISCO’s CCNA-kursus, og arbejder med netværk dagligt i kraft af mit
arbejde, og har svært ved at få det til at hænge sammen, ud fra hvad
jeg ved. Jeg kontrollerede det derfor bagefter og fandt frem til
følgende hjemmeside (
http://www.pcwebopedia.com/TERM/S/SDSL.html), som
jeg synes bekræfter min teori om hvordan en SDSL-linie fungere. Jeg er
ret overbevist om den type i udbyder kan betragtes som en ganske
almindeligt Ethernet-forbindelse, over trådløst netværk, som man
kender det hjemmefra, med en router som har en offentlig IP-adresse,
og NAT’ter på indersiden af hjemmenetværket.
Det før omtalte spild bør derfor, efter min teori, ikke finde sted
hvis det ”bare” er en Ethernet-forbindelse. Jeg fandt engang en
glimrende hjemmeside der forklarer dette
(
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=overhead).
Jeg klager ikke, for jeg er som sådan ligeglad med om forbindelsen
hedder 1,6Mb eller 2Mb, men det handler i mere om at du skal være
sikker i den information du giver videre til dine kunder, da man
hurtigt kan blive latterliggjort over for andre, bag ens egen ryg. Jeg
har prøvet, i kraft af mit arbejde, at give videregive teknisk
information til andre der blev misforstået, og det er ikke nemt at få
redet de tråde ud igen, når først man er blevet stemplet som
inkompetent.
Hvis min teori derimod ikke er korrekt, omkring hvordan jeres netværk
fungere, så vil jeg være meget taknemmelig, og klogere, hvis du gider
fortælle mig om hvordan jeres netværk fungere.
Mange hilsner
Tommy
---------------------------------------------------------------
Jeg sendte den samme mail efter nogen tid til deres support
mailadresse, men stadig uden held.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaring med Danske
Internet, men også fra nogen der kan fortælle mig, om min teori i min
mail er rigtig eller forkert. Og om det overhovedet kan lade sig gøre
at køre SDSL over trådløst, da jeg mener at det er en standart
udviklet til telefonlinier.
Med venlig hilsen
Tommy