IMAP spørgsmål
Fra : Palle Jensen

Dato : 27-04-06 20:35

Fik vakt min egen interesse for IMAP ovre i outlook-express gruppen.

Men egentlig hører spørgsmålet vel til her.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over hvordan IMAP fungerer?

Jeg ved at det drejer sig om at beskederne ligger på mail serveren.
Men synkroniserer man med mail serveren, eller "ser" man kun indholdet
på serveren.

Jeg har på fornemmelsen at man ikke synkroniserer, derfor rejser der
sig et andet spørgsmål: Hvad gør man hvis man har en masse beskeder
liggende som IMAP hos en udbyder og man skifter udbyder? Henter man
alt ned og kopierer det op på den nye server?

--
Palle
Palle Jensen

Fra : News Reader

Dato : 28-04-06 12:17

Palle Jensen wrote:
> Er der nogen der kan kaste lidt lys
> over hvordan IMAP fungerer?

IMAP er, lidt forenklet, webmail hvor du bruger en mailklient (f.eks.
Outlook Express/Outlook) istedet for Internet Explorer.

> Jeg ved at det drejer sig om at beskederne
> ligger på mail serveren.
> Men synkroniserer man med mail serveren,
> eller "ser" man kun indholdet på serveren.

IMAP virker på samme måde som usenet. Mailen ligger på serveren og din
Outlook/Outlook Express henter ned brevhoveder ligesom i en nyhedsgruppe.

Det er først når du åbner mailen som indholdet hentes ned. Derefter bliver
indholdet gemt i en lokal cache nøjagtigt som i usenet programmet.

Bemærk at IMAP kan opleves som langsommeligt når du åbner en stor email. Med
POP3 hentes hele mailen ned i dit email program og der bemærker du ikke
noget med store mails. Men det er kun første gang du åbner den ny mail som
det kan tage tid, næste gang bruger dit emailprogram blot indholdet fra
cachen.

Den synkronisering du ser gælder udelukkende for brevhoveder.

> Hvad gør man hvis man har en masse beskeder
> liggende som IMAP hos en udbyder og man
> skifter udbyder? Henter man alt ned og kopierer
> det op på den nye server?

Du flytter blot dine mails til dine lokale mapper i Outlook/Outlook Express.
Derefter går du ind i Outlook/Outlook Express menuen og klikker på "Purge
Deleted Messages" (Fjern slettede beskeder). Så er alt væk fra serveren.

Det vil normalt ikke være nogen grund til at flytte dine mails til den ny
IMAP server, de kan sagtens fortsat være i de lokale mapper.

--
Min email adresse slettes om 22 timer
My email address will be deleted in 22 hours

Fra : Palle Jensen

Dato : 28-04-06 14:36

On Fri, 28 Apr 2006 13:17:16 +0200, "News Reader"
<mlx3bmcm2nk9flt@jetable.net> wrote:

//SNIP en masse god forklaring//

> [...]
>
>Det vil normalt ikke være nogen grund til at flytte dine mails til den ny
>IMAP server, de kan sagtens fortsat være i de lokale mapper.

Men en af de bedste fordele ved IMAP må vel være at man ikke behøves
at have sine ting lokalt og ikke skal være bange for at tingene dør
sammen med ens harddisk. Eller endnu bedre: Når man reinstallerer
behøves man ikke tænke på sine mailbokse.
Palle Jensen

Fra : News Reader

Dato : 28-04-06 17:10

Palle Jensen wrote:
> [...]
> tingene dør sammen med ens harddisk.
> Eller endnu bedre: Når man reinstallerer
> behøves man ikke tænke på sine mailbokse.

Helt enig, det er en af de bedste fordele. Jeg benytter selv kun IMAP på
egen mailserver siden mange år og jeg vil aldrig gå tilbage til POP3.

En yderligere fordel med IMAP er at man altid har adgang til sine emails via
webmail. Noget som er meget rart når man ikke har adgang til den egne PC.

Ulempen med IMAP er givetvis at det kræver plads hos mailudbyderen og derfor
må de fleste nøje sig med POP3.

Fra : gil

Dato : 29-04-06 21:55

News Reader skrev:

> Ulempen med IMAP er givetvis at det kræver plads hos mailudbyderen

Google Mail har løst det problem.

--
gil

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-04-06 12:13

On Sat, 29 Apr 2006 22:54:43 +0200, gil <gil@obyon.com> wrote:

>Google Mail har løst det problem.

Google er ikke helt gud. Trods alt.

Jeg har tænkt på bare at forwarde alt mail til google og så bare have
det hele der. Men jeg ander ikke hvad der bliver af Google på længere
sigt. Hvis en dag de lukker butikken så har jeg ikke længere mine
mails. Desuden forbliver Gmail konstant i beta stadiet. De har på et
tidspunkt sagt at de forbeholder sig ret til at skodde ens adresse den
dag de ikke længere er beta. Den usikkerhed kan jeg heller ikke leve
med. Desuden er der big brother delen. Den er der sgu også.

Google mail er fed nok. Men ikke fed nok til seriøse formål.

Palle Jensen