Hvorfor er Forte Agent så populær?
Fra : Ivar

Dato : 02-04-06 21:31

Det er efterhånden en del år siden jeg prøvede Forte Free Agent.
Det var absolut ikke noget, der gav mig et sug i maven. Den fulde
version koster penge, hvilket de fleste af den konkurrenter ikke gør.
Alligevel hører den til blandt de mest brugte. I de danske grupper
er den på anden eller tredje pladsen.

Hvorfor er den det?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-04-06 21:39

Ivar skrev:

>Hvorfor er den det?

den er vel god.

http://news.frostbyte.dk/2006/newsreader.phtml (hvis statistik har
interesse)

--
Ivan V. Klattrup der går udenom top20
http://www.klattrup.dk

Fra : Ivar

Dato : 02-04-06 22:07

Ivan V. Klattrup skrev:

> den er vel god.

Ja, det må den jo være siden den er så populær, men hvordan er
den god?

> http://news.frostbyte.dk/2006/newsreader.phtml (hvis statistik har interesse)

Det er der og her
http://www.newsadmin.com/readerbrandsqty.asp
at man kan se at den er populær.

(Den danske har splittet Mozilla Thunderbird, Mozilla og Thunderbird
op i tre. Det er vist ikke helt rigtigt. Derfor skrev jeg anden/tredje
pladsen)

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-04-06 22:00

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

>Alligevel hører den til blandt de mest brugte. I de danske grupper
>er den på anden eller tredje pladsen.

Mon den stadig gør det?

Den er gået bagud af dansen, Forteinc snød deres betalende kunder
med ver. 2.

Det var en ringe opgradering, der ikke burde ha' kostet penge.

Det er ren og skær dovenskab, at jeg ikke har skiftet til noget
andet.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 22:41

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Mon den stadig gør det?

Ja, den ligger på en ret sikker tredjeplads. Jeg har en meget
ufærdig statistik fra februar, men tallene er gode nok når man
ser bort fra at der står "1 bruger" overalt i tabellerne:

http://bertel.lundhansen.dk/statistik/statistik.php

Tabellen med læseprogrammer står ca. midt på siden.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 22:48

Ivar skrev:

> Det er efterhånden en del år siden jeg prøvede Forte Free Agent.
> Det var absolut ikke noget, der gav mig et sug i maven.

Da jeg prøvede Free Agent version 0.9, tog det 17 sekunder før
jeg vidste at det var et program jeg kunne lide. Dengang var den
milevidt foran konkurrenterne, og den var brugervenlig og nem at
finde ud af og sætte op.

Den blev udviklet til Agent version 1.6 eller deromkring, så gik
det lidt langsomt og de nye features der kom senere, var ikke så
vigtige. I nogle år stod det så helt stille, og da de gamle folk
opkøbte programmet og snakkede om at de ville udvikle videre på
det, steg vores forventninger. Vi blev slemt skuffede, version 2
var en forgrimning, og version 3 kan slet ikke hamle op med de
andre programmer der er tilgængelige i dag. Agentbrugerne sluses
langsomt over til Dialog som er bygget over samme
brugergrænseflade som Agent har.

Da jeg var kommet til version 1.93, kunne jeg nærmest betjene
Agent med lukkede øjne og bagbundne hænder. Derfor var det svært
at skifte. Jeg havde Dialog installeret og slettet igen 4-5 gange
inden jeg fik overvundet min modstand mod at ændre vaner.

> Hvorfor er den det?

Fordi det var et suverænt program og stadig ikke er dårligt. Jeg
har version 1.93 liggende fordi den har en fænomenal adressebog
hvor Dialog slet ikke kan være med.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-04-06 22:55

Bertel Lund Hansen skrev:

>Dialog som er bygget over samme
>brugergrænseflade som Agent har.

så er det derfor at jeg ikke har kunnet finde mig til rette i dialog.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 23:09

Ivan V. Klattrup skrev:

> så er det derfor at jeg ikke har kunnet finde mig til rette i dialog.

Sikkert Derudover savner du formodentlig ikke noget i dit
nuværende program? I så fald er motivationen for at skifte meget
lille.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 04-04-06 21:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fordi det var et suverænt program og stadig ikke er dårligt.

Hvis det er af historiske årsager, må man forvente, at det langsomt
vil glide ned af listen. Der er en stribe gode gratis newsreadere,
så et program der ikke er gratis, må få det svært, hvis det ikke
har noget virkeligt godt at byde på.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 22:03

Ivar udtrykte præcist:

> [...]
> vil glide ned af listen. Der er en stribe gode gratis newsreadere,
> så et program der ikke er gratis, må få det svært, hvis det ikke

Der var skam også gratis versioner.

Det var stort set den eneste newsreader der var til Windows på det
tidlige tidspunkt af internettets udvikling. Det kom i både en 16- og
32-bit udgaver og som sagt også i betalingsversioner - med mere
funktionalitet. Styrken var, at det var en offline newsreader. De
fleste brugte modem dengang.

Jeg prøvede 16-bit versionen under Windows 3.1. Alternativerne var
ellers alle DOS baserede.

Heldigvis var der (også dengang) en meget bedre offline newsreader til
Mac OS, som jeg begyndte på i januar 1997 - MacSOUP.

Mac-folk snakker i øjeblikket meget om muligheden for at køre Windows
programmer på de nye Mac med Intel processorer. Men det bliver nok lige
så interessant, om programmer til Mac OS X på Intel, f.eks newsreaderen
MacSOUP, på et tidspunkt vil kunne køre under Windows.

Fra : Ivar

Dato : 04-04-06 22:14

Axel Hammerschmidt skrev:

> Der var skam også gratis versioner.

Forte Free Agent er langt nede på listen.
På denne liste er den nummer 14, betalingsversionen er nummer 2:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-06 22:25

Den 04-04-2006 skrev Ivar :

<snip>

> http://news.frostbyte.dk/2006/newsreader.phtml

Wow! MacSOUP er nummer 7. Når man ta'r hensyn til, at den afvikles på
en platform, der udgør under 10 pct af styresystemerne.

Det er også en suveræn newsreader selv om det er en gammel offline
reader. Det er mærkeligt, at sådan noget som dens grafiske oversigt
over trådene ikke findes på en Windows newsreader.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 04:06

> [...]
> reader. Det er mærkeligt, at sådan noget som dens grafiske oversigt
> over trådene ikke findes på en Windows newsreader.

Jep, en stor mangel for dem af os, der også er nødt til at bruge
Windows.

Derudover bør der nævnes en stor mangel ved MacSOUP, som Stefan Haller
burde se at få rettet op på. Nemlig den manglende fulde understøttelse
af unicode, som eksempelvis 40tude Dialog har.

I anden omgang den manglende understøttelse af multiple servere, selv om
det nu kan afhjælpes på anden måde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 11:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jep, en stor mangel for dem af os, der også er nødt til at bruge
> Windows.

Du behøver vel ikke at bruge Windows til Usenet.

Hvor svært er det mon at porte MacSOUP til Windows? Det må være muligt.

> Derudover bør der nævnes en stor mangel ved MacSOUP, som Stefan Haller
> burde se at få rettet op på. Nemlig den manglende fulde understøttelse
> af unicode, som eksempelvis 40tude Dialog har.

Findes der et sted med en statistik over hvor mange unicode indlæg der
kommer på Usenet?

> I anden omgang den manglende understøttelse af multiple servere, selv om
> det nu kan afhjælpes på anden måde.

MacSoup har da hele tiden understøttet multiple news serverer.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 11:36

> Du behøver vel ikke at bruge Windows til Usenet.

Det sker nu. Eksempelvis hvis jeg vil citere fra Oxford English
Dictionary i en sproggruppe, eller bruge edh og thorn.

Og det kan vel også hænde at man sidder ved en Windows-maskine.

> Hvor svært er det mon at porte MacSOUP til Windows? Det må være muligt.

Det er Stefan Haller der har rettighederne til programmet.

> Findes der et sted med en statistik over hvor mange unicode indlæg der
> kommer på Usenet?

Det ved jeg ikke, men der er en bunke tegn man ikke kan sende eller
modtage, hvis man ikke bruger unicode.

> MacSoup har da hele tiden understøttet multiple news serverer.

Ikke samtidige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 13:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det sker nu. Eksempelvis hvis jeg vil citere fra Oxford English
> Dictionary i en sproggruppe, eller bruge edh og thorn.
>
> Og det kan vel også hænde at man sidder ved en Windows-maskine.

Jeg har da osse et blandet miljø, men oplever det ikke som noget
problem. Tværtimod.

> Det er Stefan Haller der har rettighederne til programmet.

Ja, ja. Men det kunne måske være fristende.

På den anden side, hvis man ser på både Agent og MacSOUP, som er langt
de mest udbredte news readers i dag, så ligner de hinanden på det punkt,
at de begge var tidlige off line news readers, uden konkurrenter på hver
deres platform.

Som på så mange andre områder inden for edb, så betyder det meget for
den senere udbredelse, at et styresystem eller en applikation har
etableret sig på et tidligt tidspunkt.

> Det ved jeg ikke, men der er en bunke tegn man ikke kan sende eller
> modtage, hvis man ikke bruger unicode.

Ja, men hvor mange bruger unicode?

> Ikke samtidige.

Er det så vigtigt?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 13:19

> [...]
> de mest udbredte news readers i dag, så ligner de hinanden på det punkt,
> at de begge var tidlige off line news readers, uden konkurrenter på hver

Jeg tror faktisk at 40tude Dialog er mere udbredt end Agent i dag.

> Som på så mange andre områder inden for edb, så betyder det meget for
> den senere udbredelse, at et styresystem eller en applikation har
> etableret sig på et tidligt tidspunkt.

> Ja, men hvor mange bruger unicode?

Flere end du tror, i hvert fald lejlighedsvist.

> Er det så vigtigt?

Ikke alle nyhedsgrupper er på alle servere, så der er situationer hvor
man må »kombinere«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 14:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> Jeg tror faktisk at 40tude Dialog er mere udbredt end Agent i dag.

Ikke iflg føromtalte statistik. Den er enda mindre udbredt end MacSOUP
selv om det er et Windows program.

Der er noget der tyder på, at grunden til at både Agent og MacSOUP er så
udbredte i dag kan skyldes de samme årsager.

<snip>

> Flere end du tror, i hvert fald lejlighedsvist.

Hvor mange? Vi skal ha' lig på bordet

> Ikke alle nyhedsgrupper er på alle servere, så der er situationer hvor
> man må »kombinere«.

De muligheder er jo begrænset til de små frie - og listige? - news
servers. Alle ISPer med ordenlige servers (OK, undtagen Sunsite) har
filter, som udelukker fremmede ip-adresser fra at forbinde. Så du skal
alligevel skifte forbindelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 14:52

> Hvor mange? Vi skal ha' lig på bordet

Det kan vel være svært at afgøre - tænk blot på MacSOUP der kun sender i
unicode hvis tegn som eksempelvis • opræder i indlægget.

Og ups - nu sendes det i unicode .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 15:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> Og ups - nu sendes det i unicode .

Nåeh! - det var det du mente med: den manglende fulde understøttelse af
unicode. Jeg overså "fulde".

Jeg læser ikke så mange kinesiske nyhedsgrupper.

% ¥ Œ  ® ∂

Fra : Christian Cederberg

Dato : 05-04-06 15:16

On Wed, 5 Apr 2006 15:07:57 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>servers. Alle ISPer med ordenlige servers (OK, undtagen Sunsite) har
>filter, som udelukker fremmede ip-adresser fra at forbinde. Så du skal

Jo, men f.x. Cybercity har en newsserver med binære grupper og en
uden. Så er det smart at newsreaderen kan forbinde til flere servere.

Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 15:28

Christian Cederberg <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> wrote:

> Jo, men f.x. Cybercity har en newsserver med binære grupper og en
> uden. Så er det smart at newsreaderen kan forbinde til flere servere.

Det har TDC også. Men jeg opfatter det som at den med binære grupper har
begge og den uden ikke har de binære grupper, så forbindelsen til den
sidste er mindre belastet af store downloads og dermed er hurtigere.

Så hvor er fordelen?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 15:50

> [...]
> begge og den uden ikke har de binære grupper, så forbindelsen til den
> sidste er mindre belastet af store downloads og dermed er hurtigere.

At opnå hurtig forbindelse til de rene tekstgrupper, uden at muligheden
for at bruge de binære mistes ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 16:07

> [...]

<snip>

> At opnå hurtig forbindelse til de rene tekstgrupper, uden at muligheden

Du mister da ikke noget! Du kan også kan skifte nyhedsserver i MacSOUP.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 16:33

> <snip>

> Du mister da ikke noget! Du kan også kan skifte nyhedsserver i MacSOUP.

Det kræver særskilt opsætningsfil, og der kan kun være én åben ad
gangen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 17:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det kræver særskilt opsætningsfil, og der kan kun være én åben ad
> gangen.

Og hvad er fordelen ved at ha' begge åben på samme tid?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-04-06 18:05

<snip>

> Og hvad er fordelen ved at ha' begge åben på samme tid?

- når man kan hente fra både binære og tekst grupper på den samme
server. Som jeg forstår det, så er der en fordel ved at bruge serveren
med tekst grupper, til tekst grupperne fordi den ikke er så belastet.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 23:14

> Og hvad er fordelen ved at ha' begge åben på samme tid?

At man ikke skal lukke MacSOUP ned, og derefter starte den med en anden
opsætningsfil, hver gang man skal skifte mellem nyhedsgrupperne. Ja, jeg
starter i hvert fald min MacSOUP med en bestemt opsætningsfil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 16:38

> [...]

> opsætningsfil, hver gang man skal skifte mellem nyhedsgrupperne. Ja, jeg
> starter i hvert fald min MacSOUP med en bestemt opsætningsfil.

Du skal ikke lukke MacSOUP ned. Du klikker bare på en anden Prefs fil,
så lukker MacSOUP den du havde åben og åbner den nye. Læser du aldrig
manualer?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 17:12

> Du skal ikke lukke MacSOUP ned. Du klikker bare på en anden Prefs fil,
> så lukker MacSOUP den du havde åben og åbner den nye. Læser du aldrig
> manualer?

Jov, men det er altså lige så let at lukke og åbne MacSOUP igen, med en
anden Pref-fil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 19:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jov, men det er altså lige så let at lukke og åbne MacSOUP igen, med en
> anden Pref-fil.

Du bruger flere klik. Så det kan ikke være "lige så let".

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 20:36

> Du bruger flere klik. Så det kan ikke være "lige så let".

Jeg bruger QuicKeys + en 11-knaps trackball[Kensington Expert Mouse
Pro]. Faktisk er MacSOUP med den Prefs-fil jeg bruger knyttet til
DirectLaunch knap 1 på trackballen, så det bare er at trykke på den for
at åbne MacSOUP, eller switche til den.

Knap 2 giver så FireFox, knap 3 Entourage, knap 4 iTunes, knap 5
Dreamweaver og knap 6 Mathematica. Og ja, eksempelvis cmd-knap 5
Encyclopædia Britannica, og alt-knap 5 Den Store Danske Encyklopædi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-06 23:21

> [...]

> Dreamweaver og knap 6 Mathematica. Og ja, eksempelvis cmd-knap 5
> Encyclopædia Britannica, og alt-knap 5 Den Store Danske Encyklopædi.

He he! Så må sige sige kommandoen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 22:28

Ivar skrev:

> Forte Free Agent er langt nede på listen.
> På denne liste er den nummer 14, betalingsversionen er nummer 2:

Min statistik er kun på danske grupper. Der er Agent nr.3, og det
er begge versioner tilsammen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 22:26

Ivar skrev:

> Hvis det er af historiske årsager, må man forvente, at det langsomt
> vil glide ned af listen.

Ja, medmindre udviklerne tager sig gevaldigt sammen. Men jeg vil
tro at det skal skrives helt om, og det tror jeg ikke de gider.

Dialog er meget hurtigere end Agent 3.

--
Bertel

Fra : Karsten Jühne

Dato : 05-04-06 00:15

On Tue, 4 Apr 2006 23:25:51 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>Dialog er meget hurtigere end Agent 3.

Hvad er den hurtigere til?
--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 00:17

Karsten Jühne skrev:

> Hvad er den hurtigere til?

Til at hente indlæg fra serveren.

--
Bertel

Fra : Karsten Jühne

Dato : 05-04-06 00:28

On Wed, 5 Apr 2006 01:16:57 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>Til at hente indlæg fra serveren.

Ok, version 3.3 er klart langsommere end 2.x, men den er hurtigere,
end jeg er til at læse, så det er da ikke noget større problem, med
mindre man ikke ønsker at læse, før alt er hentet, eller man er bedre
til at læse, end jeg er.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 02:30

Karsten Jühne skrev:

> Ok, version 3.3 er klart langsommere end 2.x

Du ved godt at de har indbygget en bremse som man kan justere?

Det skyldes at den låser ens system hvis den får lov at hente for
fuld kraft - hvilket stadig er langsommere end Dialog som ikke
låser noget.

--
Bertel

Fra : Karsten Jühne

Dato : 05-04-06 08:18

On Wed, 5 Apr 2006 03:29:37 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>Du ved godt at de har indbygget en bremse som man kan justere?

Nej, sig frem, beret, fortæl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 11:18

Karsten Jühne skrev:

> Nej, sig frem, beret, fortæl.

Jamen, jeg har glemt hvor man justerer den, men et eller andet
sted kan man regulere en pause. Man skal ikke sætte den på 0, men
man kan godt sætte den ned til et lille tal. Forhåbentlig er der
en Agent 3-bruger der kan hjælpe dig.

--
Bertel

Fra : Karsten Jühne

Dato : 05-04-06 21:54

On Wed, 5 Apr 2006 12:17:46 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>Forhåbentlig er der en Agent 3-bruger der kan hjælpe dig.

Ja, det ville være dejligt, jeg kan umiddelbart ikke finde noget i
ini-filen.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-04-06 05:37

Således skrev Karsten Jühne den Wed, 05 Apr 2006 22:53:52 +0200:

>Ja, det ville være dejligt, jeg kan umiddelbart ikke finde noget i
>ini-filen.

Mon ikke det er

Tools -> Options -> Online Operations ->Task Setting -> hak i "Limit
body retrieval rate to [] bodies pr. sec."

Jeg har sat den til 4, men eksperimenter lidt med den.

Knud
--
A TRUE Klingon warrior does not comment his code. - maxsec