Skærme
Fijala 3554
DVI - hvor vigtigt er det?
Fra : belial

Dato : 23-05-06 21:47

Jeg har pt. kig på to ViewSonic skærme hos Elgiganten til hhv. 1.999 og
2.499 ( VIEWSONIC VA902 og VIEWSONIC VX924). Umiddelbart er den største
forskel ud over opdateringstiden at den dyreste skærm har DVI hvilket mit
grafikkort også understøtter. Jeg synes at have læst at billede kan blive
skarpere af DVI, men er det rigtigt, og kan er det de 500 kr. ekstra værd?
Jeg skal bruge den til design, spil og video.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-06 23:07

belial wrote:
> [...]
> skarpere af DVI, men er det rigtigt, og kan er det de 500 kr. ekstra værd?
> Jeg skal bruge den til design, spil og video.

Det vil jeg mene... Billedet bliver skarpere, lysere, bedre kontrast
osv. Hvis der følger DVI kabel med den dyre er det især prisforskellen
værd, da sådan et kabel i sig selv koster et par hundrede

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-05-06 23:38

"Esben von Buchwald" <use-net@amokk.spam-DANMARK> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg mene... Billedet bliver skarpere, lysere, bedre kontrast

Også i fht. et godt VGA-kabel ?
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se forskel på DVI og VGA på min Viewsonic
VP181 skærm, selvom jeg ihærdigt har prøvet at finde en forskel. Men bruger
DVI grundet overbevisningen om at det er *bedre*

> osv. Hvis der følger DVI kabel med den dyre er det især prisforskellen
> værd, da sådan et kabel i sig selv koster et par hundrede
Enig.

VA-serien er Viewsonics Valueserie, mens VX-serien er en del bedre (på
papiret.). Jeg ville klart gå efter VX.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-05-06 22:27

u.m.s [3460] wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@amokk.spam-DANMARK> skrev i en meddelelse
>
> Også i fht. et godt VGA-kabel ?

En konvertering vil aldrig være tabsfri. Når grafikkortet konverterer
til analog og skærmen konverterer tilbage til digital, forringes
signalet, uanset hvor godt kablet imellem er.

> Jeg må indrømme at jeg ikke kan se forskel på DVI og VGA på min Viewsonic
> VP181 skærm, selvom jeg ihærdigt har prøvet at finde en forskel. Men bruger
> DVI grundet overbevisningen om at det er *bedre*

På min egen Dell 2005FPW (på Radeon X800XL) er der betydelig forskel,
det er som at kigge på et billede i lossless kvalitet og derefter gemme
samme billede i JPG (mere sløret billede)

På min fars Viewsonic 19" et eller andet jeg ik kan huske, er der meget
stor forskel på kontrasten, han arbejder en del med billeder og var ked
af at han ikke kunne se hele skalaen på
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxa10/ - de 3 sidste nuancer var
kulsorte... Da han købte et GFX kort med DVI og et DVI kabel kunne alle
nuancerne ses...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 25-05-06 23:01

> En konvertering vil aldrig være tabsfri. Når grafikkortet konverterer til
> analog og skærmen konverterer tilbage til digital, forringes signalet,
> uanset hvor godt kablet imellem er.

det er klart at signalet forringes ved en konvertering ved 2 konverteringer.
Spørgsmålet er så om man kan se forskellen på en god skærm med et godt VGA
kabel. Og det kan man ikke med min opsætning.
Nu kan jeg så heller ikke bruge DVI-udgangen på mit grafikkort mere. Af
uransagelige årsager

> På min egen Dell 2005FPW (på Radeon X800XL) er der betydelig forskel, det
> er som at kigge på et billede i lossless kvalitet og derefter gemme samme
> billede i JPG (mere sløret billede)

Det problem har jeg ikke.

> [...]
> http://www.dpreview.com/reviews/pentaxa10/ - de 3 sidste nuancer var
> kulsorte... Da han købte et GFX kort med DVI og et DVI kabel kunne alle

Det kan vel skyldes et dårligt VGA kabel.
Jeg kan kan godt se alle nuancerne på min skærm med VGA-kabel.
Men jeg er enig i dine betragtninger i teorien, og for flere vedkommendes i
praksis. Der er bare ikke forskel i min opsætning, om det så er fordi
DVI-signalet på kortet har været dårligt...... eller VGA signalet har været
i top kan jeg ikke vide. Men billedet står knivskarpt.

Når det så er sagt, så vil jeg også klart gå efter DVI.. Jeg gjorde bare
opmærksom på at et godt VGAkabel med en god skærm kan give et godt resultat.
Men man er jo nok på den sikre side ved at vælge DVI. Så vi er enige. ;)