Skærme
Fijala 3554
Indbrænding på TFT skærm?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-05-06 14:49

Hejsa,

En bekendt har en 23" Apple Cinema Display af den nye type med
DVI-stik. Skærmen er under 2 år gammel, men har fra starten af haft
problemet med et magenta skær, som den model kunne have. Det var dog
til at leve med, så der blev ikke gjort noget ved det.

Nu ser vi så at Mac OS X dock'en er "brændt" fast i bunden af skærmen.
Hvis man skjuler den kan man stadig tydeligt se billede af den.
Skærmen er også blevet tydeligt mere misfarvet og er både grønlig og
magenta.

Kan det virkelig passe, at skærmen kan være så dårlig? Jeg har aldrig
hørt om, at et billede kan brænde fast på en TFT skærm.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Claus Albæk

Dato : 20-05-06 15:18

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> Kan det virkelig passe, at skærmen kan være så dårlig? Jeg har aldrig
> hørt om, at et billede kan brænde fast på en TFT skærm.

Prøv at lade skærmen vise et andet billede, så vil det indbrændte
forsvinde over en kort periode (sidst jeg så det tog det en uges tid
inden det var helt væk)

mvh.
Claus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-06 00:03

Claus Albæk <claude@eugina.dk> wrote:

> Prøv at lade skærmen vise et andet billede, så vil det indbrændte
> forsvinde over en kort periode (sidst jeg så det tog det en uges tid
> inden det var helt væk)

Det er da lidt skodagtigt af sådan en dyr skærm, ik? Jeg vil prøve dit
råd, men håber ikke det tager så lang tid, for maskinen bruges til
daglig produktion og Mac OS X dock'en er lige så uundværlig som
Windows task bar'ren.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-05-06 09:37

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> råd, men håber ikke det tager så lang tid, for maskinen bruges til
> daglig produktion og Mac OS X dock'en er lige så uundværlig som

Om skærmen koster 2000 eller 20000 har ikke noget at sige så længe det
er den samme teknologi der ligger bag. Jeg ved mit råd virker, men hvis
skærmen er uundværlig så kan en ny 23" jo erhverves for overkommelige
penge nu til dags. (apple har vidst endda kørt en af deres stealth
opgraderinger af på 23" CD'et)

mvh.
Claus

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-06 10:33

> [...]
> skærmen er uundværlig så kan en ny 23" jo erhverves for overkommelige
> penge nu til dags. (apple har vidst endda kørt en af deres stealth

Det er sandt, og det har da også været vendt, især fordi misfarvningen
er blevet værre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-05-06 13:25

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) crashed Echelon writing news:dno5k3-
7s7.ln1@g4server.rfn.dk:

> Det er sandt, og det har da også været vendt, især fordi misfarvningen
> er blevet værre.

Har oplevet fænomenet, nu var det så en TFT med TV indbygget, så et par
dage med tv billede 24/7 løste problemet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jon

Dato : 20-05-06 19:31

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe, at skærmen kan være så dårlig? Jeg har aldrig
> hørt om, at et billede kan brænde fast på en TFT skærm.

Det kan det visstnok; forsøk å la den stå med helt 100% hvitt "billede"
på i noen timer (lag en hvit skjermsparer e.l.); det skal visstnok
fjerne det "innbrente" bildet.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-06 00:02

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Det kan det visstnok; forsøk å la den stå med helt 100% hvitt "billede"
> på i noen timer (lag en hvit skjermsparer e.l.); det skal visstnok
> fjerne det "innbrente" bildet.

Det vil jeg prøve. Tak.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-06 13:59

René Frej Nielsen skrev:

> Nu ser vi så at Mac OS X dock'en er "brændt" fast i bunden af
> skærmen. Hvis man skjuler den kan man stadig tydeligt se billede
> af den.

Det oplever jeg på de fleste af vores 23" Apple-skærme på jobbet,
hvis ikke dem alle.

Vi kører med 'Solid Gray Dark' som skrivebordsfarve og hvis man
f.eks. har siddet længe og arbejdet i det samme vindue, så er
vinduet synligt i op til flere minutter efter at det lukkes.
Det er de eneste fladskærme, jeg har oplevet det fænomen på.

Heldigvis forsvinder omridset igen efter et stykke tid, men det
burde efter min mening forsvinde med det samme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-06 19:48

> [...]
>
> Heldigvis forsvinder omridset igen efter et stykke tid, men det
> burde efter min mening forsvinde med det samme.

Det er vist bare alle tiders dyre skodskærm...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-06 20:02

René Frej Nielsen skrev:

> Det er vist bare alle tiders dyre skodskærm...

Ja, det siger jeg efterhånden også. Der bliver ikke købt flere
Apple-skærme på jobbet så længe jeg står for indkøbet af dem i
hvert tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-06 21:37

> Ja, det siger jeg efterhånden også. Der bliver ikke købt flere
> Apple-skærme på jobbet så længe jeg står for indkøbet af dem i
> hvert tilfælde.

Vi går vist også over til Eizo fladskærme fremover, medmindre at noget
andet og bedre dukker op. Indtil videre har vi 2 stk. af deres 24" i
FlexScan serien. Det er en rigtig god skærm, og selvom
ColorEdge-serien nok er endnu bedre til farver, så er FlexScan gode
nok til layout og alm. billedbehandling.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-05-06 11:06

René Frej Nielsen skrev:

> Vi går vist også over til Eizo fladskærme fremover, medmindre at
> noget andet og bedre dukker op. Indtil videre har vi 2 stk. af
> deres 24" i FlexScan serien.

Den får også stor ros rundt omkring.

> Det er en rigtig god skærm, og selvom ColorEdge-serien nok er
> endnu bedre til farver, så er FlexScan gode nok til layout og
> alm. billedbehandling.

Helt sikkert. Vi klarer os også fint med et par Dell og Viewsonic-
skærme til samme formål.

--
Hilsen
Madsen