Skærme
Fijala 3554
Kan en skærm brænde et grafikkort af?
Fra : Sørensen

Dato : 18-05-06 07:12

Hej!

Jeg har købt en brugt 21" Sony CRT skærm til en bekendt. Den blev sat til
computeren og kørte fint nogle timer.
Pludselig begynder skidtet så at flimre og efterfølgende forsvinder billedet
helt - og grafikkortet er virker efterfølgende slet ikke - heller ikke på
den gamle skærm!

Så nu er mit spørgsmål: Kan en skærm brænde et grafikkort af?
- Jeg troede egentlig kun, der blev sendt signaler UD af grafikkortet, men
kan der ske et eller andet, så det pludselig ryger den anden vej - og
grafikkortet dør??

På forhånd mange tak for svar og udredninger.
MVH Christian

Fra : Sørensen

Dato : 18-05-06 08:01

"Sørensen" <duvedikkehvem-ingenreklamer@hotmail.nix> wrote in message

> [...]
> Pludselig begynder skidtet så at flimre og efterfølgende forsvinder
> billedet helt - og grafikkortet er virker efterfølgende slet ikke - heller

Opdatering: Der blev IKKE sort skærm - det her er en mere præcis
beskrivelse:

Pludselig begynder skidtet så at flimre og der "trækkes striber" hen over
skærmen - og alt bliver forvrænget..
Grafikkortet er virker efterfølgende meget dårligt.. Selv da den gamle skærm
sættes til, kan man godt se ikoner osv., men billedet er stadig forvrænget
og forsøges der startes et spil op (=anden opløsning formentlig) kan man
slet ikke se billedet - det flimrer helt vildt

Så nu er mit spørgsmål: Kan en skærm brænde et grafikkort af?

For grafikkkortet ER vel brændt af med den opførsel?

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 08:49

Sørensen wrote:

> [...]
>
> Så nu er mit spørgsmål: Kan en skærm brænde et grafikkort af?
>
> For grafikkkortet ER vel brændt af med den opførsel?

Der er ikke tale om en halvgammel 21" som ikke selv slår fra hvis man
skruer refresh rate for højt op?

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Sørensen

Dato : 18-05-06 10:00

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Der er ikke tale om en halvgammel 21" som ikke selv slår fra hvis man
> skruer refresh rate for højt op?
Tak for input!

Jaooe.. måske! Den ER i hvert fald halvgammel (gætter på1998-2000 el.
lign) - men om den selv kan slå fra er jeg ikke klar over. Skulle det kunne
brænde grafikkortet af, hvis den ikke gør det?
(Troede nærmere det var skærmen, der røg så?)

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 18-05-06 10:12

Sørensen wrote:

> [...]
> brænde grafikkortet af, hvis den ikke gør det?
> (Troede nærmere det var skærmen, der røg så?)

Jamen det er det da også.

Der er snarere sket det, at en 21'' skærm kræver en højere opløsning end
f.eks en 17'', hvilket kræver mere processorkraft af grafikkortet.

Hvis så processorchippen ikke har haft optimal kontakt med
kølepladen - der sker tit det, at kølepastaen tørrer ud, og chippen
slår sig, ja så sker der med tiden det du beskriver.

I dit tilfælde har den større skærm så blot været katalysatoren i
processen.

Jeg har selv prøvet det samme med et vodookort engang.

--
Ejvind

Fra : Henning Larsen

Dato : 20-05-06 09:31

"Sørensen" <duvedikkehvem-ingenreklamer@hotmail.nix> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så nu er mit spørgsmål: Kan en skærm brænde et grafikkort af?
>
> For grafikkkortet ER vel brændt af med den opførsel?

Jeg har for nylig haft samme problem med et GF6600GT. Der var stadig
garanti, så kortet blev byttet uden problemer.

Henning

Fra : Sørensen

Dato : 20-05-06 15:12

"Henning Larsen" <NOGOOD@post.com> skrev i en meddelelse
> [...]
[...]

> Jeg har for nylig haft samme problem med et GF6600GT. Der var stadig
> garanti, så kortet blev byttet uden problemer.
Tak for input.

Jeg skal lige høre: Det betyder altså, at du helt sikkert emner, at
grafikkortet er den skyldige - og ikke skærmen?
- Skete det også efetr du satte grafikkortet til at køre med højere
opløsning - eller bare lige pludseligt?

Tak!
VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"I tried sniffing coke once, but the ice cubes stuck in my nose"