Skærme
Fijala 3554
Skærmspørgsmål
Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 10:30

Hej

Min gamle fladskærm er tilsyneladende brudt sammen, og jeg skal ud og købe
en ny (stort øv - det var ikke lige planlagt).

Kan nogen hjælpe mig med forskellige spørgsmål? Mit behov er i
udgangspunktet tekstbehandling og DTP til 'avanceret hjemmebrug'.

* Bør man vælge TFT eller CRT?

* Jeg vil gerne kunne se 2 dokumenter ved siden af hinanden, så jeg tror,
det skal være en widescreen. Er der - i forhold til skærmopløsningen - mere
oplagte valg end andre?

* Pivot-funktion forekommer attraktivt, men jeg kan på edbpriser kun se een
skærm med denne. Det begrænser jo valgmulighederne....

* Hvis jeg nu gerne vil kunne se TV på skærmen, så skal jeg velsagtens have
et særlig kort også. Er det et nyt grafikkort eller?

* Eksisterer der en skærm, hvor der er IR-port indbygget fx på forsiden? Jeg
savner en fungerende IR-port voldsomt og de løse 'eyes', man kan købe,
virker ikke ret stabilt.

Øv - det var mange spørgsmål. Håber, nogen gider

mvh

Marianne

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-04-06 11:51

Marianne skrev:
> Hej
>
> Min gamle fladskærm er tilsyneladende brudt sammen, og jeg skal ud og købe
> en ny (stort øv - det var ikke lige planlagt).

Surt

> Kan nogen hjælpe mig med forskellige spørgsmål? Mit behov er i
> udgangspunktet tekstbehandling og DTP til 'avanceret hjemmebrug'.
>
> * Bør man vælge TFT eller CRT?

Svjv. er CRT kun hvis man går meget op i korrekte farver og selv der er
TFT skærme ved at være godt med.

> * Jeg vil gerne kunne se 2 dokumenter ved siden af hinanden, så jeg tror,
> det skal være en widescreen. Er der - i forhold til skærmopløsningen - mere
> oplagte valg end andre?

Nu har du ikke nævnt nogen prisklasse, men hvis du vil ofre hvad en 20"
koster, får du en virkelig lækker skærm.
De findes typisk i to opløsninger: 1600*1200 og 1680*1050 (den sidste er
"widescreen" eller mere korrekt - "lowheight")
Jeg har selv en Dell 2001FP som er suveræn, men de fleste skærme i
klassen er gode. Den er pt. på tilbud til 4.368,-

> * Pivot-funktion forekommer attraktivt, men jeg kan på edbpriser kun se een
> skærm med denne. Det begrænser jo valgmulighederne....

Det har min, men jeg tvivler på at jeg kommer til at bruge det, du
skriver også selv at det er bredde du ønsker.

> * Hvis jeg nu gerne vil kunne se TV på skærmen, så skal jeg velsagtens have
> et særlig kort også. Er det et nyt grafikkort eller?

Min Dell har flere indgange og TV kan klares ved at en gammel video
kobles til en anden indgang og du kan så se TV i et lille vindue (PIP)
eller fuldskærm.

> * Eksisterer der en skærm, hvor der er IR-port indbygget fx på forsiden? Jeg
> savner en fungerende IR-port voldsomt og de løse 'eyes', man kan købe,
> virker ikke ret stabilt.

Ikke mig bekendt.

> Øv - det var mange spørgsmål. Håber, nogen gider

Gerne

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 12:53

> [...]
> Jeg har selv en Dell 2001FP som er suveræn, men de fleste skærme i klassen
> er gode. Den er pt. på tilbud til 4.368,-

Tak for svar.

Du skriver ikke 2005FPW 20"? Det er så vidt jeg kan se, deres widescreen?
Sjovt nok er de ydre mål ikke mange centimeter større end den gamle 17"
(ikke-flade skærm), jeg sidder med nu. Tager man målene anderledes?

Ved du hvor man kan se disse Dell-skærme 'live' i Kbh?

Jeg giver gerne 4-5 KKr, men ikke hvis den kun holder i et par år, som min
nuværende.

mvh
marianne

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-04-06 18:01

"Marianne" <handel@lundbak.dk> wrote:

>Du skriver ikke 2005FPW 20"? Det er så vidt jeg kan se, deres widescreen?
>Sjovt nok er de ydre mål ikke mange centimeter større end den gamle 17"
>(ikke-flade skærm), jeg sidder med nu. Tager man målene anderledes?

Jeg blander mig lige i tråden

Ved fladskærme (LCD, TFT, Plasma) opgiver man diagonalen på det aktive område,
altså selve billedet.

Ved CRT opgiver man den ydre diagonal af billedrørets glas, og så skal der
trækkes typisk 5 cm. fra for at få billedets diagonal.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 18:30

> [...]
>
> Ved CRT opgiver man den ydre diagonal af billedrørets glas, og så skal der
> trækkes typisk 5 cm. fra for at få billedets diagonal.

Så en CRT 20" er (ca.) det samme som en 18" TFT? Når jeg så gerne vil have
en bredere skærm, der kan vise dokumenter i samme størrelsesforhold som
min - nu afdøde - 17" kan, men med to sider ved siden af hinanden, så er 18"
da ikke nok?

mvh
marianne

(som vist skal i en skærm-forretning i morgen)

Fra : Esben

Dato : 17-04-06 14:54

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min gamle fladskærm er tilsyneladende brudt sammen, og jeg skal ud og købe
> en ny (stort øv - det var ikke lige planlagt).

Har du undersøgt om garantien stadig dækker? Der er ofte 3 års
producentgaranti på den slags produkter.

--
Esben

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 15:24

> Har du undersøgt om garantien stadig dækker? Der er ofte 3 års
> producentgaranti på den slags produkter.

Nej, det har jeg faktisk ikke. Det burde jeg jo, men værre er, at jeg orker
det næsten ikke.

Har købt skærmen over nettet, og udsigten til at skulle pakken den ned - i
en forsendelsesemballage, jeg bestemt ikke har længere - bringe den til et
posthus uden at have bil, vente i 3-4-5 uger på et måske-svar ... det
forekommer uoverkommeligt. Men jeg vil helt bestemt overveje, om jeg ikke
skal købe i en butik næste gang!

mvh

marianne

Fra : Esben

Dato : 17-04-06 15:55

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> posthus uden at have bil, vente i 3-4-5 uger på et måske-svar ... det
> forekommer uoverkommeligt. Men jeg vil helt bestemt overveje, om jeg ikke

Producentgarantien er typisk onsite, og foregår ved at man ringer og så
kommer de og ombytter. Hvilket mærke er din defekte skærm?

--
Esben

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 16:50

> Producentgarantien er typisk onsite, og foregår ved at man ringer og så
> kommer de og ombytter. Hvilket mærke er din defekte skærm?

Det er en ViewSonic VG700b

mvh
marianne

Fra : Esben

Dato : 17-04-06 18:11

> Det er en ViewSonic VG700b

Så er det måske på tide at skifte den ud, men det ville da synd at smide den
ud alligevel, hvis den er under garanti.
Nummeret til Viewsonics call desk er 35 25 65 12.

--
Esben

Fra : Marianne

Dato : 17-04-06 18:27

> Så er det måske på tide at skifte den ud, men det ville da synd at smide
> den ud alligevel, hvis den er under garanti.
> Nummeret til Viewsonics call desk er 35 25 65 12.

Tak for din indsats.

Hvorfor skriver du, at 'det måske er på tide'? Virker den generelt for
gammel?

mvh
Marianne

Fra : Lyrik

Dato : 18-04-06 16:15

> [...]
>
> Kan nogen hjælpe mig med forskellige spørgsmål? Mit behov er i
> udgangspunktet tekstbehandling og DTP til 'avanceret hjemmebrug'.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
CRT er ligesom TV-billedrør. Her kan levetiden være mange år hvis skærmen er
af god kvalitet.
TFT har små lysstofrør som har en vis levetid og som nok ikke kan betale sig
at udskifte. Ligesom den skærm du har.
Sådan en skærm som en Philips Brilliance på 21" som er CRT har fordele. De
er at den kan køre med 1920 punkter X 1440. Så kan der være utroligt meget
på skærmen.
Men de er jo dybere og tungere. Til gengæld falder de ikke på gulvet og går
i smadder hvis benet hænger fast i kablet.

CRT skærmen lyser i egen kraft via elektronkanonen. Der er kun en som har
anmeldt den og han har haft den i 3 år og har lutter rosende omtale af den.
Den koster 3941,- med forsendelse.:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20797

Jeg har selv en 19" CRTskærm en Samsung SyncMaster 957MB. Den har jeg haft i
flere år og den er stadigvæk som da jeg købte den. Lysstyrken er ikke blevet
synlig mindre med årene.

Skulle jeg skifte til fladskærm ville jeg udelukkende have en EISO-skærm.
Hvorfor det? Jo for det første 5 års garanti. dernæst kvalitet i ophænget
der er justerbart i højden. Samt en masse andet indbygget kvalitet som man
bare overser hvis man er fokuseret på responstider(den tid skærmen er om at
skifte fra et billede til det næste).
Med dit budget ville jeg vælge:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=84221

Gamma korrektion, farvekontrol og farvemætningskontrol. Roterbar skærm. 5
års garanti.

Hilsen
jens

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-04-06 16:35

Lyrik skrev:

> Skulle jeg skifte til fladskærm ville jeg udelukkende have en
> EISO-skærm. Hvorfor det? Jo for det første 5 års garanti.

Du mener vel Eizo.
I øvrigt så gælder de 5 år kun på alt andet end baglyset, som
formentlig er det første, der går i stykker eller brænder ud.

<http://www.eizo.com/support/warranty/index.asp>.

--
Hilsen
Madsen