Skærme
Fijala 3554
Underlig farveprofil på Dell fladskærm?
Fra : Main

Dato : 15-04-06 17:07

Hej

Jeg er vant til at køre med alm. CRT skærm, og har nu skiftet til Dell
E176Fp fladskærm. Det virker lidt som om farveprofilen er lidt anderledes,
en jeg før har set, både på CRT skærme/andre fladskærme/bærbare skærme. Det
virker lidt, som om nogle af farverne er ovetonet eller lidt før rødlige
måske. Det er lidt svært at sætte fingrene på, men det virker en anelse
forkert eller "off".

Jeg har rodet lidt med farverne, både i på skærmens egne indstillinger og på
grafikkortets indstillinger, men kan ikke finde den rigtige indstilling.

Er der tale om, at man skal vænne sig til en ny skærm, og at det måske er
mine ældre skærme, det har været for farveløse, eller kan dt være en defekt
i skærmen? Nogen der har erfaringer med den pågældende skærm. Kan ikke
rigtigt finde nogen anmeldelser.

Main.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-04-06 13:33

Main skrev:

> [...]
> før har set, både på CRT skærme/andre fladskærme/bærbare skærme.
> Det virker lidt, som om nogle af farverne er ovetonet eller lidt

Hvordan er du kommet frem til, at det er farveprofilens skyld?
Hvilket program, har du testet det i?

> Er der tale om, at man skal vænne sig til en ny skærm, og at det
> måske er mine ældre skærme, det har været for farveløse, eller
> kan dt være en defekt i skærmen?

Fladskærme virker ofte mere farvemættede end billedrørsskærme pga.
den meget højere kontrast i fladskærmene, men det skal selvfølgelig
ikke være direkte skrigende farver, som er ubehagelige at se på i
længden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Main

Dato : 18-04-06 22:11

"Thomas G. Madsen" skrev:

> Hvordan er du kommet frem til, at det er farveprofilens skyld?
> Hvilket program, har du testet det i?

Jeg har ikke testet den, men kun leget med samtlige indstillinger, både
software og hardwaremæssigt.. Og prøvet at indlæse forskellige farveprofiler
under "farvestyring" i egenskaber for skærmen, heriblandt skærmens egen, men
uden at kunne se en ændring.

> Fladskærme virker ofte mere farvemættede end billedrørsskærme pga.
> den meget højere kontrast i fladskærmene.....

Ok. Jeg undrede mig bare, da den også virkede mere farvetmæt eller
farvevoldsom i forhold til andre fladskærme, jeg har siddet foran, både på
bærbar og stationær lcd.

Men jeg tror, jeg er ved at vænne mig til det, og egentlig synes det er en
dejlig skærm.

Main

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-06 16:48

Main skrev:

> [..] Og prøvet at indlæse forskellige farveprofiler under
> "farvestyring" i egenskaber for skærmen, heriblandt skærmens
> egen, men uden at kunne se en ændring.

Sikkert fordi at kun farvestyrede programmer kan bruge den profil
til noget. Windows selv og dens standardprogrammer kan ikke, så
derfor sker der ingen ændring, når du skifter profiler derinde.

--
Hilsen
Madsen