Hvis mus ikke er på form så
Fra : Spacemann'

Dato : 14-06-01 19:59

Hey ...

Hvordan finder jeg ud af om musen findes på formen eller ej ??

Jeg er ved at lave et sikkerheds program hvor man skal låse computeren - men
dog skal man kunne bruge musen, men kun inde for formen !!!

M.v.h. Stefan Larsen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 14-06-01 21:44

Spacemann' skrev:
> Jeg er ved at lave et sikkerheds program hvor man skal låse computeren -
men
> dog skal man kunne bruge musen, men kun inde for formen !!!

Det er lidt besværligt at finde ud af om musen er på formen eller ej (tror
jeg i hvert fald) - men du kan bruge noget api: ClipCursor.
Den sætter det område at musen kan flyttes indenfor. Så kan du bare sætte
det til at være formens kant - så kan musen ikke flyttes uden for formen.

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Spacemann'

Dato : 15-06-01 08:24

Okey men nu er jeg ikke så god til API - hvordan sætter man det op, i et
modul ??
Kan du give et eksempel ??

M.v.h. Stefan Larsen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 15-06-01 10:50

Spacemann' skrev:
> Okey men nu er jeg ikke så god til API - hvordan sætter man det op, i et
> modul ??
> Kan du give et eksempel ??

Okay... Du laver en form (eller flere) og et module. I modulet skriver du:

Declare Function GetWindowRect Lib "user32" (ByVal hWnd As Long, lpRect As
RECT) As Long
Declare Function ClipCursor Lib "user32" (lpRect As Any) As Long
Type RECT
Left As Long
Top As Long
Right As Long
Bottom As Long
End Type
Public Sub ClipCursorToForm(hWnd As Long)
Dim lpRect As RECT
Call GetWindowRect(hWnd, lpRect)
Call ClipCursor(lpRect)
End Sub
Public Sub ReleaseCursor()
Dim lpRect As RECT
With lpRect
.Left = 0
.Top = 0
.Right = Screen.Width / Screen.TwipsPerPixelX
.Bottom = Screen.Height / Screen.TwipsPerPixelY
End With
Call ClipCursor(lpRect)
End Sub

.... og i formens kode (altså de forme, hvor det skal virke på) skriver du:

Private Sub Form_QueryUnload(Cancel As Integer, UnloadMode As Integer)
ReleaseCursor
' Dette kald er meget vigtigt,
' da cursoren ellers stadigvæk
' vil være låst når programmet afsluttes!
End Sub
Private Sub Form_Resize()
ClipCursorToForm Me.hWnd
End Sub

.... og så skal du lige være opmærksom på at det bliver ophævet, når formen
flyttes. Det kan man selvfølgelig også godt programmere, så det ikke sker...
men det nemmeste er at sætte Moveable til False!

- Bjarke Walling Petersen