Collections og hukommelse [VB6]
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 14-06-01 12:08

Det er ikke meget, man finder om hukommelses-håndtering i VB's hjælpefiler -
derfor:

Lad os antage at jeg har en række objekter, som er dannet udfra et
ClassModule.

Disse objekter Add'er jeg til en collection.

So far, so good.

Nu er spørgsmålet:
Hvis jeg opretter yderligere et par collections, som kommer til at indeholde
'delmængder' af objekterne i den oprindelige collection....hvor meget mere
hukommelse æder det? (vi taler om =>500 objekter og =>10 collections). Jeg
går ikke ud fra, at man skal 'fordoble', hver gang man Add'er det samme
objekt til en ny collection - men hvordan beregner man den slags?

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Thomas Eyde

Dato : 14-06-01 15:36

Det er forskjell på objektinstanser og -referanser. Nye referanser til
allerede instansierte objekter tar liten plass, 4 bytes for objektvariable,
16 for varianter (tror jeg)

/Thomas

Fra : Rayman

Dato : 24-06-01 18:09

Sådan som jeg har forstået class/collection princippet, så er et object i
virkeligheden bare en pointer (altså memory adressen hvor data'ene befinder
sig), og derfor bør den kun optage pladsen til adressen hver gang du add'er
den, mens hver 'new' bør tage plads til alle data'ene. Adressen er sikkert 8
hvis det bare er adressen, men hvis der er en type med, så fylder den
sikkert 16.