Kan I gennemskue hvad Vista kræver ?
Fra : JK

Dato : 22-05-06 10:09

http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=11791

http://www.betanews.com/article/Microsoft_Details_Vista_Requirements/1147973515

Som bekendt kommer Vista med en ny vektorbaseret grafik. Det skulle
blive en vældig fordel m.h.t. hastighed for alle programmer (som ikke
er spil).

Der står på ovennævnte sites, at kravet er directx9 og 128 Mb ram på
grafikkort.

Men kan geforce6200 og radeon9550 grafik chipsets forvente at få de
eftertragtede drivere til Vista ?

Eller skal man til næste forår have noget bedre grafikkort ?

Hvad med onboard grafik geforce6150 på et bundkort med s939, der
trækker en 64 bits cpu ?

mvh

John

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 22-05-06 19:56
Fra : JK

Dato : 22-05-06 21:12

On Mon, 22 May 2006 20:56:07 +0200, "Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk>
wrote:

>Mon ikke MS ved det?
>
>http://www.microsoft.com/presspass/press/2006/may06/05-18GetReadyPR.mspx

Ok, endnu en side med de tekniske detaljer, men stadig ingen
oversættelse til kendte konkrete grafikkorts kapaciteter, mh.t. WDDM
og pixel 2.0 shader og 32 bits pr. pixel.

DirectX 9-class graphics processor that supports the following:

WDDM

Pixel Shader 2.0 in hardware

32 bits per pixel

Men jeg kan da snildt regne ud, at 1280x1024 er grænsen med 128 Mb,
ellers skal der mere ram.

mvh

John

Fra : preben nielsen

Dato : 27-05-06 11:55

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <snoop@fedt.dk>
> wrote:

> Men jeg kan da snildt regne ud, at 1280x1024 er grænsen med 128

a' hvad ??

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Bruno

Dato : 27-05-06 15:25

preben nielsen wrote:
> "JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> a' hvad ??

Jeg vil også godt se den beregning

Mvh

Bruno

Fra : Bruno

Dato : 27-05-06 15:22

JK wrote:
> [...]
>
> Som bekendt kommer Vista med en ny vektorbaseret grafik. Det skulle
> blive en vældig fordel m.h.t. hastighed for alle programmer (som ikke

Øh, hvorfor tror du lige vectorgrafik kan gøre alle programmer
hurtigere? Om noget så ser det ud som om Vista vil kræve mere CPU tid
til styresystemet og dermed gøre alle programmer langsommere - eller i
bedste fald noget af det samme!

Muligvis vil den kommende Dx10 give fordele for de helt nye grafikkort,
men det skal vist være spil der er skrevet til Dx10 for at fordelen kan
opleves.

> Der står på ovennævnte sites, at kravet er directx9 og 128 Mb ram på
> grafikkort.
>
> Men kan geforce6200 og radeon9550 grafik chipsets forvente at få de
> eftertragtede drivere til Vista ?

Eftertragtede - hvor?

Jeg kan ikke se hvorfor selv ældre kort ikke skulle kunne virke med
Vista, men om de alle kan understøtte den nye brugerflade er ikke til og
sige før Vista er færdig og på gaden.

> Eller skal man til næste forår have noget bedre grafikkort ?

Her er det vist nødvenigt at gøre et par ting klart.

1. Der er ikke noget som tvinger en til at gå ud og købe Vista.
2. Hvis man anskaffer Vista, så kan man vælge og benytte en brugerflade
a'la den som vi kender fra 2000/XP og så er der ikke særlige krav til
grafikkortet.

> Hvad med onboard grafik geforce6150 på et bundkort med s939, der
> trækker en 64 bits cpu ?

Det vil sikkert virke, men performance er nok ikke den bedste.

Mvh

Bruno