PSU til SLI
Fra : Henrik N!elsen

Dato : 07-05-06 20:33

Hejsa

Nu håber jeg det er det rette gruppe...
Jeg har et Antec kabinet med en 380W Antec Truepower PSU.
Vil det være tilstrækkeligt til at trække en amd64 3000+, 2 diske samt
2 geforce 6600GT'er i SLI?

Mvh. Henrik

Fra : Bruno

Dato : 07-05-06 22:31

Henrik N!elsen wrote:
> [...]
> Jeg har et Antec kabinet med en 380W Antec Truepower PSU.
> Vil det være tilstrækkeligt til at trække en amd64 3000+, 2 diske samt

Det burde være ok, men sørg for og holde check med voltstyrkerne - hvis
de kommer afvigelser er den klar indikation af en presset PSU. Jeg
trækker selv en P4, 4 harddiske, 2 optiske drev, 2 lydkort og et
X1900XTX med en TruePower 430. Det er godt nok ikke SLI, men tingesten
fra ATI bruger vist mere end 2x6600GT og så er der harddiskene.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-05-06 18:15

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message news:445e6710$0$67257>
> [...]
> X1900XTX med en TruePower 430. Det er godt nok ikke SLI, men tingesten
> fra ATI bruger vist mere end 2x6600GT og så er der harddiskene.

Tak for svaret.

Jeg vil lige prøve at installere en eller anden monitor-ting, og tjekke
hvor'n det ser ud.
Vil en for svag PSU kunne give lavere FPS end en mere saftig én - eller er
det blot
et spørgsmål om stabilitet?

Mvh. Henrik

Fra : Bruno

Dato : 08-05-06 23:11

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> hvor'n det ser ud.
> Vil en for svag PSU kunne give lavere FPS end en mere saftig én - eller er

Det er et spørgsmål om stabilitet for PC hardware er ikke bygget til at
skrue ned for hastigheden når der mangler strøm, en feature af den type
finder du end ikke på servere (de kan dog finde ud af og lukke ned ved
strømafbrydelser hvis de har en UPS).

I princippet kan du selv skrue ned for strømforbuget ved underclockning
(skrue ned for CPU, GPU og ram hastighed), men så dyre er
strømforsyninger ikke og det giver ikke rigtig mening når du samtidig
ønsker hurtig grafik.

Bemærk forøvrigt at der ikke er nogen 100% sikkerhed for, at der ikke
kan brænde noget af hvis en strømforsyning overbelastes - dog tror jeg
det vil være en ret ekstrem situation.

Mvh

Bruno

Fra : Brian

Dato : 09-05-06 21:17

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrue ned for hastigheden når der mangler strøm, en feature af den type
> finder du end ikke på servere (de kan dog finde ud af og lukke ned ved

Sikke noget ævl. Moderne kort (i hvert fald nVidia) fortæller netop, hvis
det ikke får strøm nok, og går derved i noget powerdown af en art.

Fra : Bruno

Dato : 09-05-06 21:56

Brian wrote:
> Sikke noget ævl. Moderne kort (i hvert fald nVidia) fortæller netop, hvis
> det ikke får strøm nok, og går derved i noget powerdown af en art.

Selv ævl!

Hvis en strømforsyning bliver overbelastet kan det sagtens medføre
spændinger der ligger uden for specs, det kan medføre alt muligt sjovt
og ikke nødvendigvis noget som grafikkortet opdager.

Derudover blev der spurgt om en for svag PSU kunne give nedsat
framerate, hvilket jeg svarede på. Men hvis du mener jeg ævler vil jeg
gerne se dig henvise til en side, der beskriver hvordan et grafikkort
skruer ned for hastigheden når der mangler strøm.

Mvh

Bruno

Fra : Brian

Dato : 10-05-06 13:33

?

> Hvis en strømforsyning bliver overbelastet kan det sagtens medføre
> spændinger der ligger uden for specs, det kan medføre alt muligt sjovt og
> ikke nødvendigvis noget som grafikkortet opdager.

Du mener altså ikke, at det er muligt, at måle spændingen og derefter give
brugeren besked, hvis spændingen er for lav hhv. høj - ja og så selvf. skrue
ned for clockfrekvensen når den nu er i gang? Jeg kunne ellers forestille
mig dette udført ganske simpelt...

> [...]
> hvilket jeg svarede på. Men hvis du mener jeg ævler vil jeg gerne se dig
> henvise til en side, der beskriver hvordan et grafikkort skruer ned for

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-15154-1490-x-x-x
Der kan du læse følgende:
While running one GeForce 6600 GT card by itself, the system would sometimes
slow down while playing games and return an error message that the card was
not getting enough power. GeForce 6800 GT and Ultra cards worked fine with
the system because those two cards had plenty of juice thanks to the onboard
auxiliary power connectors, but the 6600 GT doesn't have a direct power
supply tap. DFI is currently looking into the issue.

Det fortæller ikke, hvordan det foregår, men giver da et billede af at det
er et kendt problem. Jeg ved så også, at helt tilbage da GeForce2 var på
banen, der kunne fx. Asus' SmartDoctor skrue ned for hastigheden når kortet
blev for varmt. Jeg kan levende forestille mig, at der er sket en
tilstrækkelig udvikling indenfor dette område til, at de har implementeret
denne feature direkte i kortet og samtidig "opgraderet" til at at gøre det
samme når forsyningsspændingerne er uden for specs.

just my 2cents

Fra : Bruno

Dato : 10-05-06 15:11

Brian wrote:

> [...]
> ned for clockfrekvensen når den nu er i gang? Jeg kunne ellers forestille

Det er helt sikkert muligt, men jeg er sikker på det blev markedsført
som en feature hvis nogen gjorde det. Indtil nu er der vist kun en test
under POST der advare hvis strømkablet ikke er forbundet og så noget, i
ukendt omfang, sikring med overophedning. Kortene synes ikke engang og
overvåge deres blæser, ellers ville en del 3-parts køle løsning jo ikke
kunne fungere da de henter strøm fra PSU og ikke via grafikkortet.

> [...]
> auxiliary power connectors, but the 6600 GT doesn't have a direct power
> supply tap. DFI is currently looking into the issue.

Super hvis det er en gennerel ting, det er nyt for mig. Man kan håbe
kortet så også kan sige fra for overspænding og spikes, men jeg ville
ikke satse for meget på det.

> Det fortæller ikke, hvordan det foregår, men giver da et billede af at det
> er et kendt problem.

Problemet er helt sikkert kendt. Det undre mig der ikke er nogen som
nævner det i markedsføring samme med fx. overclocking info og den slags
til os der bare må pille.

> Jeg ved så også, at helt tilbage da GeForce2 var på
> banen, der kunne fx. Asus' SmartDoctor skrue ned for hastigheden når kortet
> blev for varmt.

Varme er helt sikkert blevet håndteret på de bedre kort gennem en del
år, men det er også noget lidt andet end dårlig strøm.

Lad os håbe det.

Mvh

Bruno

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-06 12:21

Brian wrote:
> Sikke noget ævl. Moderne kort (i hvert fald nVidia) fortæller netop, hvis
> det ikke får strøm nok, og går derved i noget powerdown af en art.

Er det ikke kun når man glemmer at sætte strømstikket til
grafikkortet?

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Brian

Dato : 10-05-06 13:02

> Er det ikke kun når man glemmer at sætte strømstikket til
> grafikkortet?

Ikke nødvendigvis derfor, men det er sikkert oftest derfor.

Fra : Brian

Dato : 10-05-06 13:39

> Er det ikke kun når man glemmer at sætte strømstikket til
> grafikkortet?

Det er forresten også et problem ved mid-end kort, hvor der ikke er
implementeret det strømstik du selv omtaler. Problemet opstår fordi nogle
bundkort ikke kan levere tilstrækkeligt strøm.