Manglende komponent på GF-kort.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-05-06 09:23

Hej.

Jeg har fået til opgave at se om jeg kan redde et ATI Radeon 9200 gf-kort.
Der mangler en komponent, som ejeren ikke har mere, og jeg har fundet et
billede af kortet, men kan ikke se hvad det er for en komponent. Derfor
ville jeg høre her i denne NG, om der er nogen der kan hjælpe mig med at
finde ud af hvad det er jeg mangler. Billedet jeg har fundet er desværre
ikke så høj i opløsningen, så man skal nok have et kort der ligner det
meget, for at kunne kigge på det. Jeg har ikke adgang til de binære grupper,
men smid en mail, så sender jeg et billede af kortet, med en ring om den
komponent jeg mangler.

Hvis nu nogen ved lidt om kortet, så kan jeg fortælle, der sidder en viklet
spole, og det er under den (ca 1,5 cm) komponenten mangler.

Jeg ved godt det ikke er en nem opgave, men jeg giver det et forsøg, og så
må jeg se om det kan lade sig gøre.

Jesper

Fra : Bruno

Dato : 06-05-06 09:46

Jesper Jacobsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har fået til opgave at se om jeg kan redde et ATI Radeon 9200 gf-kort.

Den slags redder man altså ikke, dets markedsværdi er stort set lig nul!

Medmindre der er tale om et særligt sentimentalt forhold til netop det
kort, så er din tid bedre brugt på at kigge på tilbud i et par
netbutikker. Eller alternativt så prøv med et købes indlæg i markedsgruppen.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-05-06 09:53

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Den slags redder man altså ikke, dets markedsværdi er stort set lig nul!

Det er muligt, men jeg vil gerne stadig prøve.

> [...]
> kort, så er din tid bedre brugt på at kigge på tilbud i et par
> netbutikker. Eller alternativt så prøv med et købes indlæg i

Det kan nok ikke betale sig, da det jo ikke er et high-end produkt der er
nødvendigt for at dem der skal bruge maskinen har et rimeligt billede at se
på. Et 9200 kort er jo ikke lige det vildeste, selv om der er 128 Mb på det.

Jesper

P.S. -- Det er så også for lige at afprøve mine færdigheder som
"loddemester". De er blevet gjort opmærksom på, det nok ikke er nemt at
redde kortet, så duer det ikke efter lodningen, ja så rger det bare ud.

Fra : Bruno

Dato : 06-05-06 12:41

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> på. Et 9200 kort er jo ikke lige det vildeste, selv om der er 128 Mb på det.

Netop, det er derfor jeg mener du kan købe et andet så billigt at det
ikke var tiden værd og fixe det.

> P.S. -- Det er så også for lige at afprøve mine færdigheder som
> "loddemester". De er blevet gjort opmærksom på, det nok ikke er nemt at
> redde kortet, så duer det ikke efter lodningen, ja så rger det bare ud.

OK, så giver det mening. Det er selvfølgelig noget bedre end at
eksperimentere med noget dyrt, så synes jeg ikke du skal give op. Jeg
kender nogen som engang reddede en svinedyr SCSI disk som havde fået
banket SMD modstand af, ved og pålodde en alm. hobby størrelse med den
rigtige modstand.

Dit bedste bud på et billede er nok at finde en anmeldelse, så prøv og
kig efter review og 9200 vha af google. Selv hvis du ikke finder et kort
fra samme producent, så er mange kort lavet helt ens da de bygger på en
standard fra GPU producenten.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-05-06 17:34

> [...]
> kig efter review og 9200 vha af google. Selv hvis du ikke finder et kort
> fra samme producent, så er mange kort lavet helt ens da de bygger på en

Jeg har fundet et billede af et kort, der er nøjagtig magen til, men
opløsningen er desværre ikke ret stor, så det var derfor jeg skrev det nok
var bedst hvis man har et magen til, for at kunne se hvilken komponent der
er tale om. Hvilke andre kort der kunne være bygget på samme måde ved jeg
ikke, så den vej kniber det lidt med at komme, men ellers tak for tippet.

Jesper.

Fra : Bruno

Dato : 07-05-06 00:25

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> ikke, så den vej kniber det lidt med at komme, men ellers tak for tippet.

Rigtig mange 9200 vil være bygget på samme måde, men hvis dit er
specielt hjælper det selvfølgelig ikke.

Måske du kan bruge nogen af disse billeder:

http://www.ixbt.com/video2/images/giga-r9200/giga-9200-scan-front.jpg
http://www.ixbt.com/video2/images/giga-r9200/giga-9200-scan-back.jpg
http://www.kohryu.com/picture/connect3/cn9200.jpg
http://www.benchmark.co.yu/tests/vga/ati/radeon/radeon_9200/his_radeon9200_07.JPG

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-05-06 09:58

Burde for øvrigt nok lige have smidt lidt mere info om kortet, da der jo er
en del af dem.

Radeon 9200, 128M DDR Vivo (står der på kortet)
PN 99-DC12-11-FS (Jeg vil tro det er "p"art "n"ummer)
SN A033400042650 ( er vel "s"erienummer)

Der er AV in/out på, samt S in/out.

Håber det var en hjælp.

Jesper

Fra : Hagar

Dato : 06-05-06 18:00

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spole, og det er under den (ca 1,5 cm) komponenten mangler.
>
> Jeg ved godt det ikke er en nem opgave, men jeg giver det et forsøg, og så

Kan du bruge dette billede ?
http://vganfo.uw.hu/pic/ati/vga/sap9200-64-front.jpg

Hagar

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-05-06 21:23

> Kan du bruge dette billede ?
> http://vganfo.uw.hu/pic/ati/vga/sap9200-64-front.jpg
>
> Hagar

Ikke lige sådan umiddelbart. Komponenterne sidder ikke som på det jeg har,
men det har en del lighed med det alligevel, så måske er jeg heldig nok til
at kunne sige, at det er den komponent, der sidder lige under den viklede
spole. Ved du hvad det er for en ?? Efter hvad jeg sådan nogenlunde kan se,
så ligner det en lille elektrolyt, men jeg er ikke sikker, og jeg kan slet
ikke se hvor stor den er. Men alle input er velkomne.

Mvh.

Jesper

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 06-05-06 21:41

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>så ligner det en lille elektrolyt, men jeg er ikke sikker, og jeg kan slet
>ikke se hvor stor den er. Men alle input er velkomne.

Det er en ret almindelig SMD elektrolyt mellem ringkerne spolen og S68 teksten.

Værdien af den skal sikker bare være så stor som muligt, sikkert i 10 Volt - og
hvis der er nogle andre med samme footprint på printet så prøv med den værdi.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-05-06 22:07

> [...]
Volt - og
> hvis der er nogle andre med samme footprint på printet så prøv med den

Jeg vil prøve at tage dit besked og kortet med op til den lokale
elektronik-pusher, og se om ikke han har sådan en lille dims til den. Den
kan vel ikke koste det store, og så har jeg da prøvet. Duer det så ikke, så
må de jo have et nyt kort.
Jeg takker for hjælpen, og vender tilbage, hvis den lokale ikke kan hjælpe.

Mvh.

Jesper

Fra : Hagar

Dato : 06-05-06 23:10

> [...]
> spole, og det er under den (ca 1,5 cm) komponenten mangler.
>
> Jeg ved godt det ikke er en nem opgave, men jeg giver det et forsøg, og så

Jeg har prøvet at forstørrer og rense billedet så godt jeg kunne, så kan du
kigge i dk.binaer og se om du kan få mere ud af det, men jeg tvivler.

Hagar

Fra : Brian

Dato : 09-05-06 17:16

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har prøvet at forstørrer og rense billedet så godt jeg kunne, så kan
> du kigge i dk.binaer og se om du kan få mere ud af det, men jeg tvivler.

Hvad mangler på det billede du har smidt i dk.binaer?

Fra : Hagar

Dato : 09-05-06 23:32

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad mangler på det billede du har smidt i dk.binaer?

Kig på det link jeg har postet tidligere i denne tråd, så ser du hele
kortet.

Hagar