DirectX10 kort fra ATI og nVidia - hvornår~
Fra : Brian Hansen

Dato : 01-05-06 14:16

Fra : Bruno

Dato : 01-05-06 14:52

Tidligst til efteråret er mit bud og måske endda senere, de har næsten
lige sendt deres nuværende generation på gaden og M$ siger jo Vista
først kommer til jul.

Mvh

Bruno

Fra : Brian Hansen

Dato : 01-05-06 15:09

Bruno skrev:

> Tidligst til efteråret er mit bud og måske endda senere, de har næsten lige sendt deres nuværende generation på gaden og M$ siger
> jo Vista først kommer til jul.

Takker.
Overvejer at ændre min bestilling fra et 7900 GTX XXX til et ???,
grundet lang leveringstid/pris samt det nye næsten er på trapperne... Hmm...

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Bruno

Dato : 01-05-06 16:15

Brian Hansen wrote:
> Takker.
> Overvejer at ændre min bestilling fra et 7900 GTX XXX til et ???,
> grundet lang leveringstid/pris samt det nye næsten er på trapperne... Hmm...

Jeg havde lidt tilsvarende overvejelser, men valgte alligevel og købe
mit X1900XTX vel vidende at Dx10 formodentlig kommer til og gøre det
forældet.

Udover Dx10 så mangler næsten alle grafikkort på markedet understøttelse
af HDMI, hvilket jeg er ret ligeglad med blot bør det måske være med i
dine overvejelser!

Vælger du alligevel at købe, så glem ikke og kigge på ATI. Alene det at
de kan AA og HDR samtidig synes jeg gør valget til en no-brainer

Mvh

Bruno

Fra : Brian Hansen

Dato : 01-05-06 16:57

Bruno skrev:

> Jeg havde lidt tilsvarende overvejelser, men valgte alligevel og købe mit X1900XTX vel vidende at Dx10 formodentlig kommer til og
> gøre det forældet.

Var selv i tvivl omkring hvilket af disse to, men endte så med 7900GTX XXX.

> Udover Dx10 så mangler næsten alle grafikkort på markedet understøttelse af HDMI, hvilket jeg er ret ligeglad med blot bør det
> måske være med i dine overvejelser!

Øhh... HDMI?...

> Vælger du alligevel at købe, så glem ikke og kigge på ATI. Alene det at de kan AA og HDR samtidig synes jeg gør valget til en
> no-brainer

Endnu en gang; øhh... HDR?...

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Bruno

Dato : 01-05-06 19:09

Brian Hansen wrote:
> Øhh... HDMI?...

Se mit svar til Bjarke og så

http://www.hdmi.org/consumer/faq.asp
http://www.digital-cp.com/home

samt

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_hdcp_support/

> Endnu en gang; øhh... HDR?...

http://www.hardocp.com/article.html?art=Njc4LDQ=

Både Nvidia og ATI kan HDR, men kun ATI kan HDR og AA samtidig. (Du
spurgte ikke, men hvis andre er i tvivl, så er AA det som udglatter skrå
linier i grafikken).

Mvh

Bruno

Fra : Brian Hansen

Dato : 01-05-06 19:36

Bruno skrev:

> Se mit svar til Bjarke og så
>
> http://www.hdmi.org/consumer/faq.asp
> http://www.digital-cp.com/home
>
> samt
>
> http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_hdcp_support/

Takker, dejligt med noget læsestof.

> http://www.hardocp.com/article.html?art=Njc4LDQ=
>
> Både Nvidia og ATI kan HDR, men kun ATI kan HDR og AA samtidig. (Du spurgte ikke, men hvis andre er i tvivl, så er AA det som
> udglatter skrå linier i grafikken).

Yup, er med på AA'en. Ser ellers spændene nok ud, men synes dog ikke at de
nævner noget om AA og HDR samtidig? Anden ting; er det kun FarCry der gør
brug af HDR på nuværende tidspunkt?

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Bruno

Dato : 01-05-06 19:46

Brian Hansen wrote:
> Yup, er med på AA'en. Ser ellers spændene nok ud, men synes dog ikke at de
> nævner noget om AA og HDR samtidig? Anden ting; er det kun FarCry der gør
> brug af HDR på nuværende tidspunkt?

Nej, det er en lidt ældre artikel og på det tidspunkt var det vist kun
Nvidia's kort der overhovet kunne HDR (Vist noget med at det er en
DX9.0c ting og kun X1nnn kortene fra ATI understøtter den version).

Det med HDR er heller ikke i andet end de nyeste spil, men prøv og søg
på fx. HDR og Oblivion.

Mvh

Bruno

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-05-06 18:48

Bruno <dont.use@this.address.ever> crashed Echelon writing

> Udover Dx10 så mangler næsten alle grafikkort på markedet understøttelse
> af HDMI, hvilket jeg er ret ligeglad med blot bør det måske være med i
> dine overvejelser!

Alle kort der har en DVI port kan HDMI. Man skal blot købe kabel dertil.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bruno

Dato : 01-05-06 19:02

Bjarke Andersen wrote:

> Alle kort der har en DVI port kan HDMI. Man skal blot købe kabel dertil.

OK, jeg skulle nok havde været mere præcis. Når jeg skrev HDMI så tænkte
jeg egentlig på understøttelsen af kopibeskyttelse der sædvanligvis er
en del af teknologien, men som mangler i stort set alt PC hardware i
dag. Mere præcis så er problemet manglende understøttelse af HDCP
hvilket meget tyder på vil give bøvl med afspilning a HD-DVD og BlueRay,
men intet er selvfølgelig helt sikkert endnu.

Mvh

Bruno

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 03-05-06 12:02

Bruno wrote:

> [...]
> hvilket meget tyder på vil give bøvl med afspilning a HD-DVD og BlueRay,
> men intet er selvfølgelig helt sikkert endnu.

Det Bruno prøver at sige til Bjarke er at det IKKE er nok bare at købe
et kabel, når hardwaren ikke er på kortet til HDCP afspilning. Og det er
den ikke på NOGEN af ATI's eller nVidia's kort som det ser ud nu

Fra : Bruno

Dato : 03-05-06 19:06

Dennis Jakobsen wrote:

> Det Bruno prøver at sige til Bjarke er at det IKKE er nok bare at købe
> et kabel, når hardwaren ikke er på kortet til HDCP afspilning. Og det er
> den ikke på NOGEN af ATI's eller nVidia's kort som det ser ud nu

Takker. Det var dog bevidst jeg ikke udtalte mig så katagorisk.

Der er hardware fra ATI og NVIDIA som kan HDCP, men det er ikke deres
sædvanlige spille grafikkort og vist dårligt nok noget som kan købes af
private. Sony laver f.eks. nogle medie PC'er som understøtter HDCP og de
har et GeForce6200 kort, mens ATI vist har et prof kort der kan.

Mvh

Bruno