Kun sort/hvid på video ind
Fra : Lars Hjortø

Dato : 26-04-06 21:26

Hej med jer

Jeg har et Asus EAX800GTO grafikkort med video ind/video out. Når jeg
tilslutter et s-video signal til kortets indgang (gennem den medfølgende
adapter) kommer der kun et sort/hvid billede frem. Jeg har prøvet at
indstille afspilleren (windows videomaker) til samtlige modes af NTSC, PAL
og SECAM uden at få farver på billedet. Når jeg tilslutter et
composit-signal til kortet er der godt nok farver på, men det er jo ikke nær
så godt et billede som s-video burde kunne levere.
Nogen der har et forslag til hvad der kan vær galt? Kablet jeg bruger har
jeg tjekket mellem to andre apparater, så det burde være ok.
--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-04-06 07:40

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Nogen der har et forslag til hvad der kan vær galt? Kablet jeg bruger har
> jeg tjekket mellem to andre apparater, så det burde være ok.

Hvad er din kilde?
Er du sikker på den kan levere s-video ud?

/Martin

Fra : Lars Hjortø

Dato : 27-04-06 16:15

Hej Martin

Kilden er en digital sat-receiver, hvor jeg har monteret et s-video stik i
den ene ende og et scart i den anden. Og da der jo netop ER et signal ud vil
jeg da tro at det er s-video, men der tager jeg måske fejl?
Jeg har brugt scart-stikkets ben 13+15 og 17+19. Men problemet er måske at
jeg ikke liiige får det signal ud jeg forventer?

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-04-06 23:35

> [...]
> Jeg har brugt scart-stikkets ben 13+15 og 17+19. Men problemet er måske at
> jeg ikke liiige får det signal ud jeg forventer?

Ikke alle SCART stik har s-video. Enten har de Composite og RGB eller
Coposite og s-video.
For at dit forsøg skal virke, skal SCART stikket kunne levere s-video.

I de SCART stik der kan levere Composite og s-video er et af benene fælles:
Det bruges _enten_ til Composite signalet _eller_ til luminans delen af
s-video signalet (s-video består af to signaler: luminans
(=gråtoneinformation) og chrominans (=farveinformation)).

Hvis kilden fejlagtigt leverer Composite og grafikkortet tror der kommer
s-video, vil det tolke Composite signalet som gråtonedelen af s-video
signalet og da der ikke kommer noget chrominans signal er resultatet et
gråtonebillede.

/Martin

Fra : Lars Hjortø

Dato : 28-04-06 08:05

Hej Martin

I opsætningen på receiveren kan man vælge om den skal levere RGB eller
s-video ud. Jeg valgte naturligvis s-video uden at det kom til at virke.
Men da der er to scart-stik på receiveren prøvede jeg at sætte stikket i det
andet... Og vupti - der var kulør på tilværelsen. Så det var åbenbart kun
det ene scart-stik der rettede sig efter opsætningen.
Men du skal have tak for hjælpen.