Lyd og billede hakker - er det grafikkorte~
Fra : Martin K. R.

Dato : 24-04-06 12:10

Jeg har et problem med min nye stationære PC, som mine kolleger mener
skyldes grafikkortet. Nu vil jeg høre om eksperterne herinde er enige.

Problemet:
Jeg har optaget en koncert fra TV på min HDD/DVD-optager og overført den til
en DVD skive.
Ved afspilning på PC hakker lyd og billede rent forfærdeligt og det hele går
i stå efter 15-20 sekunder. Det gælder både ved afspilning i Windows Media
Player og Nero ShowTime.
Jeg har også overført filerne fra skiven til PC'ens harddisk, men det giver
samme resultat.
DVD-skiven er OK, for den afspilles fint i en IBM bærbar.

PC'ens harddiske er SATA diske og er testet med HD Tach som fandt
overførselshastigheden normal. DVD-drevene er IDE drev.

Afspilning af HD-WMV sample filer (720p) fra harddisk afspilles 100%
flydende på den bærbare, men kører med små - men tydelige - ryk på den
stationære (men de går dog ikke i stå og lyden er OK).

Lyder det som om det er grafikkortet der er synderen?

Systemet består af:

Intel DualCore CPU 3.2GHz
4 GB RAM (Corsair)
ASUS MoBo P5WD2 Premium
ASUS nVidia 7800GTX Grafikkort
SoundBlaster X-Fi Fatality lydkort
2 stk. Plextor 755 DVD-drev
2 stk. Samsung SATA harddiske

På forhånd tak,
Martin

Fra : TGJ

Dato : 25-04-06 13:50

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder det som om det er grafikkortet der er synderen?

Lyder mere som noget driver problem.

Prøv at hente VLC media player (freeware) og afspil

Hvad har du kørende i baggrunden på den stationære?

Thomas

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-04-06 14:39

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> wrote in message

> "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lyder mere som noget driver problem.

OK

> Prøv at hente VLC media player (freeware) og afspil

Jo, men Neros ShowTime (og Adobe Premiere Pro) giver nøjagtig samme
resultat - et hakkende lyd og billede, som går i stå (billedet fryser og
lyden stopper) efter ca. 20 sekunder.

> Hvad har du kørende i baggrunden på den stationære?

Ikke noget. Og det kører som sagt fint på den bærbare (prøvet i Windows
Media Player).
Begge systemer er fuldt Microsoft opdaterede.

På PC'en prøvede jeg at afinstallere både nVidia driveren og de
'hjælpeprogrammer' som fulgte med kortet (og som jeg alligevel aldrig
bruger). Herefter installerede jeg den nyeste nVidia driver fra ASUS.
Nu kan jeg se HD-WMV sample filerne flydende, men vob/mpg optagelsen hakker
stadig og går i stå efter 20 sekunder.

/Martin

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-04-06 14:03

On Mon, 24 Apr 2006 13:10:00 +0200, Martin K. R. wrote:

> Lyder det som om det er grafikkortet der er synderen?

Jeg er enig med det lyder som et driver/software-problem. Dit system og
dit grafikkort er rigelig stor til at skulle håndtere det uden problemer.

Jeg sidder pt. ved en linux-box så jeg kan ikke checke, men jeg mener
windows media player har en "skyder" i opsætningen hvor man kan justere
hardware-accelerationen, prøv at flytte rundt med den både i den ene- og
anden retning for at se om det hjælper.

--
Now Playing:
Dryline - Needless To Say

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-04-06 14:40

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> wrote in message

> [...]
> windows media player har en "skyder" i opsætningen hvor man kan justere
> hardware-accelerationen, prøv at flytte rundt med den både i den ene- og

OK, jeg prøver at eksperimentere lidt i aften...

/Martin

Fra : Martin K. R.

Dato : 25-04-06 23:39

> [...]
> windows media player har en "skyder" i opsætningen hvor man kan justere
> hardware-accelerationen, prøv at flytte rundt med den både i den ene- og

Du og 'TGJ' er dagens mænd i skysovs!

Ved at flytte 'Video acceleration' skyderen til midterpositionen gik
afspilningen fint i Media Player.

Det besynderlige er, at afspilningen nu også gik fint i Nero ShowTime...

Det endnu mere besynderlige er, at da jeg flyttede skyderen tilbage til
'Full acceleration', virkede både Media Player og ShowTime stadig fint...???

/Martin

Fra : TGJ

Dato : 26-04-06 19:57

> Du og 'TGJ' er dagens mænd i skysovs!

Takker :)

> [...]
>
> Det endnu mere besynderlige er, at da jeg flyttede skyderen tilbage til
> 'Full acceleration', virkede både Media Player og ShowTime stadig

Welcome to the world of windows