Hvilken cpu kræves for at kunne udnytte et~
Fra : GRISEN

Dato : 17-04-06 19:49

Jeg er ved at bygge ny pc til nevøen....
Efter at have læst div. tråde her i og div. tests er jeg nok ved at beslutte mig for et Geforce 7900 GT.

Kigger på:
Club 3D GeForce 7900GT

....og:
ASUS Extreme EN7900GT/2DHT

Jeg kan ikke rigtigt finde nogle forskelle på dem?
Er der nogen der kan anbefale et af dem mere end det andet?

Hvilken CPU skal jeg vælge?
Helst så billig som muligt uden at ødelægge grafikkortets performance...
Jeg er mest til AMD pga. pris/performance....

*
Jan

Fra : GRISEN

Dato : 17-04-06 20:17

On Mon, 17 Apr 2006 20:49:24 +0200, GRISEN <egeriis@gmail.com> wrote:

>Jeg kan ikke rigtigt finde nogle forskelle på dem?

Jeg kan f.eks. ikke finde info om støjniveau.... ???

*
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-04-06 12:57

GRISEN wrote:
> Jeg kan f.eks. ikke finde info om støjniveau.... ???

De larmer som udgangspunkt af helvedes til...

Jeg har et BFG 7900GT, hvor jeg har afmonteret standard-blæseren,
givet kølepladen noget rigtigt kølepasta og monteret en 80mm papst
med nogle plastikstrips. (12 eller 19db, det kan jeg ikke huske, men
mener det er 12).

Det virker fint, og så holder den sin kæft :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Lars Remmen

Dato : 18-04-06 15:48

GRISEN skrev:
> Jeg er ved at bygge ny pc til nevøen....
> Efter at have læst div. tråde her i og div. tests er jeg nok ved at beslutte mig for et Geforce 7900 GT.

[Snip]

> Hvilken CPU skal jeg vælge?
> Helst så billig som muligt uden at ødelægge grafikkortets performance...
> Jeg er mest til AMD pga. pris/performance....

En 3200+ bør være fint. Selvfølgelig vil du opleve en *minimal*
forbedring af frames ved en 4000+ men prisforskellen er stor.

Dette gælder ved "almindelige" opløsninger, f.eks. 1280*1024 og med AA
og AF slået til i et eller andet omfang. Ved 640*480 uden AA og AF vil
du opleve at en 4000+ er markant hurtigere - men er det realistisk at
nevøen vil spille i en sådan opløsning?

I dagens 3D spil er det hovedsageligt GPU'en som bestemmer antallet af
billeder pr. sekund.

Lars

Fra : GRISEN

Dato : 18-04-06 22:40

On Tue, 18 Apr 2006 16:48:27 +0200, Lars Remmen <news@remmen.org> wrote:

>En 3200+ bør være fint.

Sempron? Eller?

>Ved 640*480 uden AA og AF vil du opleve at en 4000+ er markant hurtigere - men er det realistisk at
>nevøen vil spille i en sådan opløsning?

Han får en 19" fladskærm, så 640x480 er meget urealistisk...

*
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-04-06 09:39

GRISEN wrote:
> Sempron? Eller?

Jeg ville klart vælge en ordentlig Athlon 64 3200+.. den koster
alligevel ikke specielt meget.

// Hans

Fra : Lars Remmen

Dato : 19-04-06 19:54

GRISEN skrev:

> Sempron? Eller?

Nej. En Athlon 64.

Lars

Fra : Tim

Dato : 18-04-06 18:40

> Club 3D GeForce 7900GT

Jeg har selv ovenstående kort, standard blæseren larmer en hel del men den
er blevet skiftet ud med en Zalman 700. Har overclocket kortet til 569|1600
og alligevel bliver GPUen aldrig over 45 grader.

> Hvilken CPU skal jeg vælge?
> Helst så billig som muligt uden at ødelægge grafikkortets performance...
> Jeg er mest til AMD pga. pris/performance....

HardOCP har lavet en arktikel om netop dette emne, både med AMD og Intel.

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTAwMiwxLCxoZW50aHVzaWFzdA==

Mvh
TiM

Fra : GRISEN

Dato : 19-04-06 14:59

Tim skrev:

> HardOCP har lavet en arktikel om netop dette emne, både med AMD og Intel.

Hmm... langhåret læsning, men meget interessant...

De bruger 'kun' 6600 og 7800 kort.
Til gengæld bruger de væsentligt dyrere cpu'er end jeg havde tænkt
mig.

Ved ikke helt hvad jeg skal udlede...

*
Jan

Fra : Lars Remmen

Dato : 19-04-06 19:58

GRISEN skrev:

> Ved ikke helt hvad jeg skal udlede...

Tag et kig på http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2_3.html

I Battlefield 2, 1280*1024, FSAA*4, High Quality scorer:

En FX-57 204 fps
En Athlon 64 3200+ 203 fps

Systemet er det samme bortset fra processoren. Noget dyrt for 1 fps
ekstra

Lars

Fra : GRISEN

Dato : 20-04-06 09:45

Ser fornuftigt ud...
Jeg vælger vist en AMD Athlon 64 3200+ (Socket 939, Venice) - hvis jeg
kan finde et passende bundkort.

Tak for alle svarene.

*
Jan

Fra : Tim

Dato : 20-04-06 13:20

Har selv haft en sådan CPU indtil jeg for nylig udskiftede den med en dual
core opteron 1,8 ghz (OC 2,8).
A64 3200+ var OC'et til 2,5 ghz og må tilstå at det er ikke den store
ydelsesforskel jeg mærker, hverken i spil eller i den daglige brug.

Mvh
TiM