ATI X800 XT AIW varme / strøm problem
Fra : Brian Lænø

Dato : 13-04-06 07:19

Hej ng

Jeg har haft lidt problemer med strøm / varme med mit grafikkort.
Indtil nu er det kun i et enkelt spil der har været store problemer.
Efter ca. 5 min. spil genstartede pc'en.
Så jeg udskiftede strømforynningen (350W) med en NorthQ Godzilla (500W).
Her efter kørte spillet bedre, men efter kort tid begyndte blæseren at
arbejde hurtigere og dele af grafikken blinkede.
Dette kunne jeg fjerne ved at nedsætte og fjerne grafik kvalitet i spillet.
Men da jeg ikke var tilfreds med at køre med nedsat grafik kvalitet, prøvede
jeg i stedet at ned clocke mit grafikkort.
Jeg satte cpu ned til 450 mhz (normal 500 mhz).
Herefter kan jeg køre med fuld grafik kvalitet (alle indstillinger på max)
uden problemer, nu sikkert med lidt færre frames /sek.
Spørgsmåler er nu, hvis jeg skal køre med fuld hastighed uden problemer, er
det så bedre køling eller mere strøm der skal til?
Min pc står uden sider på, så der er ikke varmt i kabinettet.
Pc'en er ikke over clocket på nogen måde.
Min nye strømforsynning er også beregnet til PCI-express grafikkort, og har
en special ledning hvor den kan give 2 x 75W.
Kan der være nogen fordel ved at overføre noget strøm fra denne ledning til
grafikortet?
I øjeblikket får grafikkortet strøm fra 1 rød, 2 sorte og 1 gul ledning,
ledningen til pci-express har 3 sorte og 3 gule ledninger.

--
Brian

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-04-06 12:23

"Brian Lænø" <brian-la@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng
>
> Jeg har haft lidt problemer med strøm / varme med mit grafikkort.
> Indtil nu er det kun i et enkelt spil der har været store problemer.

Kunne godt lyde som om din blæser på grafikkorttet ikke er monteret godt
nok, så det bliver for varmt. Har set nogle standard kølere hvor de har
smurt alt for meget kølepasta på..

Så hvis du har mod på det ville jeg skifte blæseren.
Evt. med en http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=5

Mvh Sid

Fra : Brian Lænø

Dato : 13-04-06 21:52

"sls(2770)"

> [...]
> smurt alt for meget kølepasta på..
>
> Så hvis du har mod på det ville jeg skifte blæseren.

Tak for svaret.
Det lader ikke til at køleren passer på AIW versionen.
http://www.arctic-cooling.com/downloads/compatibility/ati_comp_1024.gif
Måske jeg kan finde en anden køler der gør.

--
Brian

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-04-06 22:14

> [...]
> http://www.arctic-cooling.com/downloads/compatibility/ati_comp_1024.gif
> Måske jeg kan finde en anden køler der gør.

Ellers kan du pille den af der sidder på, og rense den gamle kølepasta af,
og så smøre et nyt tyndt lag på.

Mvh Sid

Fra : Brian Lænø

Dato : 14-04-06 14:20

"sls(2770)"

> Ellers kan du pille den af der sidder på, og rense den gamle kølepasta af,
> og så smøre et nyt tyndt lag på.
>
> Mvh Sid
Det bliver nok løsningen, da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde nogle
andre kølere der passer.

--
Brian

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-04-06 22:19

"Brian Lænø" <brian-la@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng

Det er ikke altid nok at pille siderne af, da der ikke er noget cirkulation
omkring kortet. Prøv evt. med en "bordblæser", til at blæse ind i
kabinettet.

// Sid