Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Kan et grafikkort med shared ram bruges ti~
Fra : TDN

Dato : 03-04-06 19:41

Hej!

Skal hjæpe en enlig mor med stramt budget med at finde en ny pc uden skærm i
prisklassen 3-4000 kr. Den skal udover office opgaver bruges til at hendes
søn på 6 kan spille på den.

Jeg kan sagtens finde en pc til den pris men det er med onboard grafikkort
og shared ram som f.eks.:

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oedsy0IM3tw000E4RxdJQEeI0000WSisVYt_?ProductID=BTbD4QFWopoAAAEJg8SL2Sq9&CatalogCategoryID=9tzD4QFW0WAAAAED_lGtBDZi&filename=productpage_text%2c%20producttype_text%2c%20prodtypes_vartypes_text&windowtitle=&includepage=inc%2fproduct_item_specification

som bruger ATI Radeon XPRESS 200 med shared 256 mb. ram.

Duer det til at spille med ?

Er det bedre at købe en lidt billigere maskine og købe et brugt/nyt
grafikkort og putte i ?

Nogen råd ???

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : FedeDorit

Dato : 03-04-06 21:47

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Duer det til at spille med ?
>
> Er det bedre at købe en lidt billigere maskine og købe et brugt/nyt

Hvad skal knægten spille??

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-04-06 22:20

On Mon, 03 Apr 2006 20:41:10 +0200, TDN <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>
> Duer det til at spille med ?
>
> Er det bedre at købe en lidt billigere maskine og købe et brugt/nyt

Hej Thomas
Stort set alt er bedre end et onboard grafikkort.
Men hvis knægten er 6 år er det nok begrænset hvilken grafik tunge spil
han skal spille.
Men det er altid godt at have muligheden for senere at opgradere
grafikkortet. Derfor er det vigtigt at du går efter en maskine med agp
eller pci-e port så du senere kan opgradere. Nogle af de aller billigeste
maskiner med onboard grafik har ikke nogen agp eller pci-e port dem skal
du holde dig fra.
Et hurtigt kik på edbpriser fandt denne maskine
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=19209&Type=4&ID=1
den ser imo fin ud til prisen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : TDN

Dato : 04-04-06 10:29

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.s7gau3lauxvtjp@sprinter...
> [...]
> du holde dig fra.
> Et hurtigt kik på edbpriser fandt denne maskine

Maskinen ser fin ud, men med fragt 300 kr. og en Win XP home oveni er vi et
stykke ude over hendes budget.

Mvh
Thomas

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-04-06 08:27

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal hjæpe en enlig mor med stramt budget med at finde en ny pc uden skærm
> i prisklassen 3-4000 kr. Den skal udover office opgaver bruges til at

Mine sønner på 7 og 9 år er godt tilfredse med NVidia FX5200 kort, som jeg
har købt til hhv 250 og 300 kr. Det har 3D-understøttelse og klarer spil som
Sonic Heroes, WarCraft, RollerCoaster Tycoon 3 uden problemer. Indtil videre
er der ikke nogen spil, som drengene er stødt på, som kortet ikke kan klare.
(Nogle spil kræver at "double-scan" er slået fra, da skærmen ellers ikke kan
følge med).
Når drengene engang bliver større og måske vil spille FPS spil over
internettet mod andre, så kan det godt være at de får brug for noget bedre,
men man kan ikke i dag købe grafikkort med henblik på behovet om 3-4 år.
Hvis PCen er med PCI-Express istedet for AGP, så kig eventuelt efter NVidia
6200 som er lidt dyrere (400-500 kr).

Mine drenge spiller iøvrigt på gamle PCere på 500 og 750 MHz med 256 MB RAM,
så man kan finde billige brugte maskiner som er brugbare, hvis man sætter et
FX5200 kort i (og måske en større harddisk).

Niels Dybdahl

Fra : JK

Dato : 04-04-06 10:09

On Mon, 3 Apr 2006 20:41:10 +0200, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>Duer det til at spille med ?
>
>Er det bedre at købe en lidt billigere maskine og købe et brugt/nyt

X200 spiller altså rimeligt godt.

Måske lidt bedre end halvt så godt som et geforce 6200.

Bundkortet har pci express port, så der er ikke noget i vejen for
senere at sætte et bedre grafikkort i.

Hvis det så skal være en forbedring skal man op på f.eks. et geforce
6600

til knap 800 kr.

Jeg kan nævne, at et geforce6200 til ca. 400 kr. spiller cirka med en
fjerdedel ydelse af top-niveau til 3-4000 kr. (for grafikkort alene).

mvh

John

Fra : TDN

Dato : 04-04-06 10:27

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan nævne, at et geforce6200 til ca. 400 kr. spiller cirka med en
> fjerdedel ydelse af top-niveau til 3-4000 kr. (for grafikkort alene).

Den 6 årige spiller ikke Fps tunge spil, grundet gammel pc er hans
udgangspunkt simple spil.

Mener du maskinen fra Elmutanten kan bruges her og nu og så senere udvides
med et bedre grafikkort?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-04-06 14:00

> [...]
> udgangspunkt simple spil.
>
> Mener du maskinen fra Elmutanten kan bruges her og nu og så senere udvides

Ifølge http://www.ati.com/products/radeonxpress200/ er grafikkortet et
3D-kort, så det skulle kunne spille de fleste spil.
Hastighedsmæssigt ligger det nok ikke så langt fra NVidia FX5200, så jeg
tror det er udemærket til en 6 årigs behov.

Niels Dybdahl