Star Wars udgivelse IKKE anamorfisk
Fra : Thomas M

Dato : 20-05-06 19:10

I har sikkert hørt det, men hvis ikke, så er det officielt udtalt, at de
kommende originale udgaver af Star Wars trilogien, IKKE vil være
anamorfiske - kun letterboxed.

Lidt læsning her:

http://www.thedigitalbits.com/mytwocentsa120.html#emp

Og noget meget spændende læsning her:

http://www.starwarz.com/tbone/editorials/original_original_trilogy_dvds.htm

Thomas

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-05-06 11:18

>I har sikkert hørt det, men hvis ikke, så er det officielt udtalt, at de
> kommende originale udgaver af Star Wars trilogien, IKKE vil være
> anamorfiske - kun letterboxed.

Jeg ved godt jammeren har været oppe mange gange før, men når man virkelig
tænker over det, så er det sgu svineri at Lucas får lov, at røvpule sine
trofaste fans så groft.
Den goodwill Star Wars har givet Lucas misbruger han groft.
Jeg ønskede af hele mit hjerte, de originale star wars på dvd, i deres
originale form og da det var blevet nævnt fra manden selv, at det aldrig
ville ske uanset hvad, købte jeg naturligvis den nye box... og så laver han
den her nu, hvor alle 'rigtige' fans har købt boksen... jeg synes det er
usselt... ikke at der nu er en udgave til alles smag, men måden han gør det
på - giv dog alle hvad de vil have fra starten - som lotr - ALLE vidste hvad
der ville udkomme og kunne købe hvad de ville, det er ærlig markedsføring.

Lucas må grine af folk som mig... jeg købte i sin tid den første laserdisc
boks til 2500,- derefter udkom de igen på laserdisc til 1800,- denne gang
med 5.1 lyd og nu har jeg købt de nye dvd versioner og nu står jeg så med
muligheden for en fjerde boks...
Jeg ved Lucas nok er ligeglad, men jeg køber den ikke igen, SÅ gode er de
trods alt heller ikke mere...

Jeg ville dog personligt hellere have et 'godt forhold' til mine fans gennem
årtier, end jeg ville spekulere i penge, når jeg i forvejen var god for
millioner af $...

Er jeg den eneste der er DYBT skuffet over måden SW udgives på?

Jeg er en bitter mand - ikke vred, bare skuffet... han skulle have en
dumflad lige på pelikanhagen! (ja, nu bli'r jeg sgu ubehagelig )
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : No Humor Man

Dato : 21-05-06 12:30

Har hørt rygter om at det er '93 laserdisc udgaven der bare bliver smidt
over på dvd, så hvis du har dem i forvejen er der jo ingen grund til at
købe dem igen. Lucas sagde højt og tydeligt sidste år at de "originale"
versioner ALDRIG ville komme, fordi han ikke ville bruge penge på dem -
restaurere til nogenlunde billed og lydkvalitet - men nu har han
åbenbart fundet en billig løsning til at give fans det de vil have...
'93 laserdisc versionen... big WOOP... og en klap-hat.

Jeg troede jo på ham sidste år, så jeg købte jo 2004 boksen - hvad
skulle man gøre når de jo ALDRIG ville komme i de "originale",
uredigerede versioner. Og med PT floppet, kan jeg ikke se nogen grund
til at spilde penge på laserdisc versionerne på dvd, med dårligt billede
og lyd. Enhver anden gammel film bliver da restaureret så billede og
lyd er optimale, men ikke gode gamle Star Wars - for så kan man jo bare
købe 2004 versionerne... som jo også er med på disken... så man TOTALT
kan se at de er de bedste mht billed, lyd og handling... whatever.

Sådan kan det jo gå... synd at han ikke er lidt mere konsistent.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Jan Andersen

Dato : 21-05-06 13:04

On Sun, 21 May 2006 13:29:55 +0200, No Humor Man
<no.humor.man@webspeed.dk> wrote:

>Har hørt rygter om at det er '93 laserdisc udgaven der bare bliver smidt
>over på dvd

Det er desværre ikke et rygte.

Bill Hunt & Richard Harris på The Digital Bits har meldt klart ud at
det er det Lucas vil gøre.

Og når de to herrer siger det, så kan du roligt at regne med at det er
fakta.

Vi kan kun håbe på at Lucas tager Harris' tilbud om en restaurering
op. Men sansynligheden er nok noget nær nul. Lucas er jo en mildt sagt
en sær støder.

Det er jo lidt ironisk at en mand som selv går en del op i
præserveringer af gamle film og tilmed opfandt THX, tilsyneladende vil
udsende sine egne film i en utidssvarende kvalitet, for at spare et
par basører.

Nej, man kan godt have ham mistænkt, som Hunt antyder, for at lave
dette lille stunt i håbet om at udgivelsen bliver et flop fordi folk
boykotter udgivelsen. Så kan han jo bagefter sige "se, hvad jeg sagde
der er ingen interesse for de gamle udgaver, jeg gav dem ellers
muligheden som de ønskede."

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-05-06 15:32

> [...]
> boykotter udgivelsen. Så kan han jo bagefter sige "se, hvad jeg sagde
> der er ingen interesse for de gamle udgaver, jeg gav dem ellers

lyder som en ganske plausibel mulighed, men efterhånden har jeg ham mistænkt
for at være TOTALT ligeglad med de gamle die hard fans... og min velvilje
mod manden, der har bragt mig så gode barndomsminder, kan efterhånden ligge
på et meget lille sted... jeg føler mig provokeret simpelthen.

Fra : HC

Dato : 22-05-06 14:29

> [...]
> velvilje mod manden, der har bragt mig så gode barndomsminder, kan
> efterhånden ligge på et meget lille sted... jeg føler mig provokeret

Jeg forstår godt hvorfor du føler dig provokeret, men helt ærlig... Vi får
de originale uspolerede filmklassikere på dvd - og hvad så hvis han renser
dem og laver nyt lydspor om nogle år, til en 'saga-boks' eller whatever...
Man behøver jo ikke købe alle genudgivelserne, vel?

Iøvrigt forstår jeg ikke rigtig hvorfor han ikke gør ligesom Disney
studierne - udgiver hans SW film i en begrænset periode, og holder dem så
tilbage i 5-7 år, for så at udgive dem igen.... Generations-skifte *G*

Det ville jo indbringe ham en del flere kroner, når den der
desperationsfaktor er inde i billedet.

HC

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-05-06 16:59

> [...]
> dem og laver nyt lydspor om nogle år, til en 'saga-boks' eller whatever...
> Man behøver jo ikke købe alle genudgivelserne, vel?

Du har ret.

Mit problem er faktisk ikke penge mere.
Det 'rigtige' problem er hans griskhed. SW er mere end bare 'nogle film' for
mange mennesker. De selvsamme mennesker roser de film til skyerne og tager
endda filmene i forsvar, som var det deres egne værker.

Netop nu sidder mine børn på 6 og 12 og spiller lego star wars og de er
begge superfans, dvs. bare her i min lille famile er der masser af SW
materiale og vi er 3 der er vilde med hans arbejde og for mit vedkommende
stopper det ikke der, foruden de 3 gamle SW er Indy filmene nogle af de
bedste film jeg ved og Raiders er, for mig, helt oppe og ringe med de gamle
SW.... og der findes helt sikkert folk der er endnu større fans end jeg
er... og han vælger pule os for ussel mammon, penge han ikke længere savner
sætter han højere end folks kærlighed til hans værker.

Jeg lader være med at købe de 3 gamle igen og valget er op til den enkelte -
problemet er hans markedsføring, han begrænser bevidst valget og spekulerer
på den måde i indtjening... groft set burde han totlat boycuttes.

Nå, ikke mere galde herfra

Fra : HC

Dato : 22-05-06 19:58

> [...]
> for mange mennesker. De selvsamme mennesker roser de film til skyerne og
> tager endda filmene i forsvar, som var det deres egne værker.

Den slags mennesker kan jeg desværre kun give ét råd: Kom lidt mere
udenfor... Hvis man virkelig har Star Wars som sit livs højdepunkt\lyspunkt,
så har man altså seriøst behov for en eller anden form for hjælp...
Fan-dyrkelse er én ting, besættelse er noget andet.

Jeg elsker skam Star Wars - det tror jeg næsten alle gør på et eller andet
plan - men jeg går altså ikke op i om det er de gamle eller de nye
udgaver... Historien er den samme, selvom et par detaljer er
forbedret\ændret, så jeg kan ikke rigtig se problemstillingen..

Naturligvis forsøger han da at tjene penge - hans firma er ikke en
non-profit organisation. Hvorfor i alverden skulle han dog ikke forsøge at
udnytte hans ejendom så hårdt som muligt, og så kreativt som muligt? Sålænge
der er folk der er dumme nok til at købe lortet hele tiden, og i tredive
udgaver, så vil han da udgive det i tredive udgaver - det er skam blot almen
forretning. Han har jo også familie der skal forsørges efter hans død,
medarbejdere af lønne, etc, etc, etc... Et firma er et firma... Fordi en
flok SW-besatte nørder mener at SW er en hellig gral fra deres barndom, og
at den er ligeså meget deres som den er Lucas', kan jeg ikke se at han
skulle være "velgørende" overfor dem på nogen måde... Han tilbyder et
produkt som man kan vælge at købe eller lade være...

> [...]
> enkelte - problemet er hans markedsføring, han begrænser bevidst valget og
> spekulerer på den måde i indtjening... groft set burde han totlat

Igen - et firma er et firma... Jeg ser ingen årsag til at boycotte ham
overhovedet - tilbuddene er der, og hvis man vil ha' lortet, så kan man købe
det. Basta.

HC

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-05-06 14:55

> [...]
> højdepunkt\lyspunkt, så har man altså seriøst behov for en eller anden
> form for hjælp... Fan-dyrkelse er én ting, besættelse er noget andet.

nu lægger du mere i mine ord end meningen er
hvis nogen siger til mig de gamle star wars film er ringe, så er jeg da klar
til at påstå det modsatte og jeg falder ingenlunde under den fanbeskrivelse
du skriver der og mine unger heller ikke

> [...]
> udgaver... Historien er den samme, selvom et par detaljer er
> forbedret\ændret, så jeg kan ikke rigtig se problemstillingen..

ændringerne er ikke problemet. Det er stadig kun måden han driver forretning
på.

> [...]
> se at han skulle være "velgørende" overfor dem på nogen måde... Han
> tilbyder et produkt som man kan vælge at købe eller lade være...

igen, jeg forstår fint han vil tjene penge, det ville jeg selv gøre, men jeg
tror godt jeg vil vove den påstand, at havde jeg et millionfirma der går som
Lucas' gør, så ville jeg bestemt lytte til mine forbrugere - på sigt ville
det osse give en masse goodwill jeg kunne tjene penge på.
Lucas respekterer ikke kunden imo.
Han behøver ikke være 'velgørende' og jeg ser ikke SW 'som mit' på nogen
måde, men de film står højt på min liste over favorit popkultur og det er
vel fair nok og derfor burde han vise respekt til sine forbrugere.
Han skylder folk en ordentlig markedsføring og med de penge han har, ville
det være mest menneskeligt at glæde folk samtidig med han laver penge.
Det må da være fantastisk givende at kunne glæde folk som Lucas jo har
gjort, så hvorfor han fører forretning som han gør og får folks modvilje at
føle forstår jeg slet ikke, han ville tjene de samme penge på den modsatte
måde.

> Igen - et firma er et firma... Jeg ser ingen årsag til at boycotte ham
> overhovedet - tilbuddene er der, og hvis man vil ha' lortet, så kan man
> købe det. Basta.

enig... igen det er måden det gøres på - jeg er enig med dig hele vejen
faktisk, det er bare måden det gøres på vi ser forskelligt på.

Fra : Doctor Tennant

Dato : 24-05-06 15:01

> [...]
> gjort, så hvorfor han fører forretning som han gør og får folks modvilje
> at føle forstår jeg slet ikke, han ville tjene de samme penge på den

Nåh ja, det kan vi da godt blive enige om. Men han er jo dybest set ligeglad
med de originale udgaver, og hvis der nu vitterligt ikke eksisterer bedre
udgaver end de laserdisc remasters, så er der jo dårligt nogle problemer.

Men jo, jeg ville da også efterkomme efterspørgsel hvis jeg havde et
multi-millionfirma som hans...

HC

Fra : Thomas

Dato : 26-05-06 02:42

> [...]
> går som Lucas' gør, så ville jeg bestemt lytte til mine forbrugere - på
> sigt ville det osse give en masse goodwill jeg kunne tjene penge på.

Hvordan er det lige du mener? Det syntes jeg da netop han gør...
Han hastede ikke ud med en andenrangs DVD. udgivelse af Star Wars filmene
omgående. Ej heller Indiana Jones. Tværtimod ventede han, til DVD
teknologien
havde nået et stadie, hvor han syntes han kunne præsentere filmene i højst
mulig
kvalitet. Også selvom han i årene forinden kunne havde tjent millioner af $
ved at
sende nogen skrabede VHS-kopier på gaden...

> Han behøver ikke være 'velgørende' og jeg ser ikke SW 'som mit' på nogen
> måde, men de film står højt på min liste over favorit popkultur og det er
> vel fair nok og derfor burde han vise respekt til sine forbrugere.

Gør han da ikke det? Han har jo netop brugt mange år på at levere et produkt
han selv vil stå 100% inde for. Er det ikke at vise respekt?

> Han skylder folk en ordentlig markedsføring og med de penge han har, ville
> det være mest menneskeligt at glæde folk samtidig med han laver penge.

En ordentlig markedsføring? Markedsføring er vel i bund og grund reklame.
Så du mener at fansene af filmene havde fortjent at han havde brugt flere
penge
på at reklamere for hans film? Det lyder lidt fjollet i mine øren...

> [...]
> gjort, så hvorfor han fører forretning som han gør og får folks modvilje
> at føle forstår jeg slet ikke, han ville tjene de samme penge på den

Læs svaret jeg har skrevet lidt længere tilbage i denne tråd. Jeg tror ikke
han
på nogen måde har satset på at gøre folk sure. Faktisk tværtimod.
Jeg tror han har gjort meget, for at lave filmene mere 'up to date', så folk
ville
blive mere glade for dem... At der så er folk der mener at forbedrelser =
forringelser, havde han nok ikke forudset...

..Thomas

Fra : Thomas

Dato : 26-05-06 02:31

> [...]
> enkelte - problemet er hans markedsføring, han begrænser bevidst valget og
> spekulerer på den måde i indtjening... groft set burde han totlat

Nu syntes Jeg simpelthen det bliver for tåbeligt at høre på...
Mange folk er vilde med Star Wars serien. Jeg selv inklusive. Jeg har alle
6 film stående på DVD-reolen. Jeg har den originale Trilogi på VHS.
Og har også haft 'Special Edition'-udgaverne på VHS.
Derudover har jeg set alle 6 film i biografen (den originale trilogi dog kun
i Special Edition udgaven) - Jeg har set alle filmene tonsvis af gange, og
jeg holder rigtigt meget af dem... Så jeg vil kalde mig selv en stor fan!

Men jeg forstår ikke at folk bliver ved med at brokke sig over GL, og over
Special Editons vs. Originalerne...

Først brokkede folk sig over at filmene var så længe om at komme på DVD.

Da de så endelig kom begynder nogen folk at brokke sig over, at det kun er
de nye udgaver af filmene der kom...

Efter så at have hørt på folk beklage sig i et par år, siger Lucas så "OK,

får i da de gamle film, hvis det ikke kan være anderledes..."

Og så begynder folk kraftedme at brokke sig, fordi at "Nu er han bare ude
efter vores penge, så nu nægter jeg at købe de film, jeg har råbt og skreget
på i 5 år..."... For mig virker det bare tåbeligt...

Du (Sniper Nolight) siger, "problemet er hans markedsføring, han begrænser
bevidst valget og spekulerer på den måde i indtjening...
groft set burde han totlat boycuttes."

Jeg forstår ikke helt din pointe... Hvis han havde spekuleret i indtjening
kunne
det da f.eks. give mere mening at udsende Episode 4, 5 og 6 enkeltvis
istedet
for en box... Så ville de 3 film jo sikkert koste helt op til 750 kroner,
istedet for
de 400 som boxen blev solgt for. (Og han havde også sparet penge på ikke at
lave den pap-box) = større indtjening.

Jeg tror ikke G.L. bare tænker på penge... Jeg tror han rent faktisk går
meget
op i at præsentere det bedste produkt han overhovedet kan for hans publikum.
Jeg tror faktisk han går mere op i hvordan hans film tager sig ud, end nogen
anden gør.

G.L. er filmskaber... Filmkunstner ville mange måske mene... Og en kunstner
er tit ikke tilfreds med hans egne værker. Jeg hørte for nylig om en maler,
der
havde et af hans billeder hængende på et museum... Han ville meget gerne
have
lov til at låne billedet med hjem, så han kunne rette et par fejl han havde
set derpå.
Men det måtte han ikke for muséet... George Lucas har det nok på samme måde
med hans værker. Bortset fra at han rent faktisk havde muligheden for at gå
ind
og rette alle de fejl han syntes der var i filmen...

Jeg tror ikke George Lucas har haft i tankerne, da han begyndte at lave om i
de
gamle film, at der var folk der ville hade de nye versioner.
Jeg tror han har tænkt, "nu skal alle de dårlige special effects, og alle
fejlene
pilles ud af filmen, så jeg kan præsentere et endnu bedre produkt for
publikum."
Jeg tror ikke han har tænkt "Nu ændrer jeg i filmen, så alle vil hade
dem"...

At der så var folk der begyndte at hade filmene, pga. det bedre billede, og
pænere
effekter, og så pga. de ændringer i handlingen der vel sammenlagt varer
under 5
minutter pr. film (En ekstra sang osv.) - Det havde han nok ikke forudset...
Og måske
han et sted har syntes det var ret fjollet... (Ligesom jeg gør).

Originalt har han nok kun haft lyst til at sende filmene ud i de nye
versioner som han
foretrækker. Men nu har folk plaget i så mange år, om at få de originale
film.
Nu har han endelig bøjet sig for presset, og sagt 'OK, så får i dem'...
Og så kommer i her og påstår, at han med vilje udgiver de nye, og siger de
gamle
aldrig kommer. For så vil folk købe de nye - og så udgiver han alligevel
bare de
gamle senere, så folk også køber den, og han kan tjene dobbelt...
Jeg har da aldrig hørt noget så tåbeligt

Faktum er - At filmene er ude i den version som G.L. gerne vil have filmene
skal være.

Der er så nogen fans der hellere vil have de gamle - Dem får de så nu.

Nu er der så fans der boycotter begge versioner... "Så kan vi lære ham
Lucas"...

Han er sgu nok pænt ligeglad, om han sælger et par tusinde DVD'er mindre...

Så køb de nye, køb de gamle, køb dem begge, eller lad være med at købe
nogen...
Kan vi dog ikke bare snart lade være med at høre det klynkeri med "Hele
filmen er
ødelagt fordi Greedo skyder først"....

Mvh.Thomas

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 26-05-06 11:41

Thomas <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> wrote:

> [...]
> nogen...
> Kan vi dog ikke bare snart lade være med at høre det klynkeri med "Hele

Præcis!

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-05-06 18:05

> Kan vi dog ikke bare snart lade være med at høre det klynkeri med "Hele
> filmen er
> ødelagt fordi Greedo skyder først"....

ok

EN gang for alle - jeg har INGEN problemer med de forskellige udgaver!

jeg har til gengæld svært ved at forstå hans markedsføring - en
markedsføring du finder ganske fin, finder jeg udspekuleret - That's it!

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-05-06 13:36

Jan Andersen skrev:
> [...]
> boykotter udgivelsen. Så kan han jo bagefter sige "se, hvad jeg sagde
> der er ingen interesse for de gamle udgaver, jeg gav dem ellers

Mon ikke vi så bare får muligheden for at investere i The Original Star
Wars Trilogy - Remastered Edition om et års tid... GL ved jo vi køber
hvad som helst - det har vi bevist mange gange efter hånden (har selv de
2 laserdisc boxe og de nye DVD udgaver)

Fra : HC

Dato : 22-05-06 19:59

> [...]
> Wars Trilogy - Remastered Edition om et års tid... GL ved jo vi køber hvad
> som helst - det har vi bevist mange gange efter hånden (har selv de 2

Jeg har kun købt boksen med DVD'erne, og har ingen planer om at købe de
hersens 'original trilogy' udgaver, fordi man skal ha' special editions
udgaverne med også... Hvad skal jeg bruge dem til?...

Jeg venter istedet på en komplet Star Wars Saga Boks Sæt med mondo-meget
ekstra-materiale... I en fed boks for en gangs skyld... Den vil jeg gerne
ha', men al det andet pis vil jeg skide på.

HC

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-05-06 12:10

Thomas wrote:

> Og så begynder folk kraftedme at brokke sig, fordi at "Nu er han bare ude
> efter vores penge, så nu nægter jeg at købe de film, jeg har råbt og skreget
> på i 5 år..."...

Selvfølgelig gør vi det! at vi har skreget på filmene i 5 år
betyder jo ikke at vi vil afspise os med en elendig kvalitet. At han
udsender dem i ikke anamorfisk widescreen er fuldstændig umotiveret,
hvis ikke det er for at differentiere filmene fra et bedre produkt der
kommer engang i fremtiden. Det er ren pengeglubskhed.

> [...]
> Jeg tror faktisk han går mere op i hvordan hans film tager sig ud, end nogen

Hvorfor er de så ikke anamorfiske?

> [...]
> film.
> Nu har han endelig bøjet sig for presset, og sagt 'OK, så får i dem'...

Historien er lidt længere end som så. Han har påstået at de gamle
versioner ikke længere eksisterer - at de fysiske originaler er blevet
brændt og at det således ikke ville være muligt at udgive de
originale versioner. Når lle fansene så endelig har sagt "ok, hul i
det, så køber vi sgu de special editions" finder han irakuløst en
kopi som ikke var røgt igennem brændeovnen - det er da for speget.

> [...]
> bare de
> gamle senere, så folk også køber den, og han kan tjene dobbelt...
> Jeg har da aldrig hørt noget så tåbeligt

Hvorfor ikke? Det er et faktum at han har udtalt at de gamle ikke
eksisterede længere og derfor ikke ville blive udsendt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Thomas

Dato : 26-05-06 14:52

> [...]
>hvis ikke det er for at differentiere filmene fra et bedre produkt der
>kommer engang i fremtiden. Det er ren pengeglubskhed.

Nu er jeg så ikke så meget inde i de der billede-formater. Så jeg ved
ikke hvad forskellen er på anamorfisk og ikke anamorfisk.

>Hvorfor er de så ikke anamorfiske?

Se ovenstående... Men så vidt jeg har hørt, er disse nye DVD udgaver
taget fra de gamle Laserdiscs - Og hvis de nu ikke var anamorfiske, kan
de nye DVD'er jo nok heller ikke være det ? (Ved ikke om det er en
mulighed, da jeg som sagt ikke er inde i det der anamorfisk-halløj)

> [...]
> det, så køber vi sgu de special editions" finder han irakuløst en
> kopi som ikke var røgt igennem brændeovnen - det er da for speget.

Igen - Efter hvad jeg har hørt, er det Laserdisk-udgaven der er blevet lavet
om til DVD. Og ikke en kopi af filmen der pludselig er dukket op i arkivet.

> Hvorfor ikke? Det er et faktum at han har udtalt at de gamle ikke
> eksisterede længere og derfor ikke ville blive udsendt.

Det er jo også meget muligt at de gamle ikke eksisterer mere. Udover på
de laserdiscs... Og da han sagde at de ikke ville blive udsendt har han
sikkert
ment det. Men nu har han alligevel valgt at udgive dem, for at gøre
fans'ene
tilfredse... Ved at kopiere dem fra laserdiscs udgaverne. Så måske dette er
det bedste produkt han kan levere...

Mvh. Thomas

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-05-06 18:08

Thomas wrote:

> [...]

Hvorfor ikke? Det er et faktum at han har udtalt at de gamle ikke
eksisterede længere og derfor ikke ville blive udsendt.

Hoffmann svarede før jeg, men kunne ikke have sagt det bedre selv.