Da Vinci Mysteriet - Ingen spoilere.
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 20-05-06 18:42

- Stor ståhej.
- Kritiske anmeldere.
- Alskens påstande om et uærligt oplæg.

Jaja, men filmen var nu absolut god. Den tog sig selv ganske seriøst,
som flere anmeldere klagede over, og gudskelov (!) for det. Desuden
synes jeg ikke, det var så galt, der var da en del små sjove scener.

Skuespillet er helt acceptabelt, især hos bipersonerne. Hanks er ikke
altid så spektakulær i min bog, som mange andre tilsyneladende synes,
og her er han da heller ikke noget usædvanligt. - Det er Audrey
Tautou til gengæld. Usædvanligt kær.

At det var gået helt hen over hovedet på mig at Jürgen Prochnow
havde en rolle, gav også en dejlig overraskelse. Ligesom Paul
Bettanys skuespil faktisk gjorde det.

Jeg bed dog især mærke i Hans Zimmer's bidrag. Gennem det meste
af filmen en ganske ubemærkelig gang underlægningsmusik, men til
gengæld er der en perfekt timing af momenter hvor hans musik får
scenen helt op at ringe i øjenkrogene. Øjeblikke hvor man virkelig
kan føle hvor stort "det hele" er... Eller ville være, hvis det var
virkeligt.

Og så lige en spoiler alligevel...
Paul Bettany's rumpe er selvfølgelig også med! :)

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 20-05-06 21:39

Jævnt okay film hvis I spørger mig. Ikke noget jeg ligefrem vil anbefale,
men fin nok hvis man skal have 2 1/2 time til at gå.

Én ting studsede jeg dog over, og det var Silas som blev beskrevet som
"albinomunk". Han var godt nok usædvanligt bleg (og det tror da f... sådan
som han behandlede sig selv (-: ), men så vidt jeg ved har albinoer røde
øjne, og Silas havde så vidt jeg lige husker det grå/blå øjne. Er jeg den
eneste der blev "generet" af den detalje (jaja, indrømmet, det er en
_minimal_ detalje... men alligevel...)

--
Mvh Mads
----

Fra : Thomas S

Dato : 20-05-06 22:15

Mads Thorning Pedersen wrote:

> [...]
> som han behandlede sig selv (-: ), men så vidt jeg ved har albinoer røde
> øjne, og Silas havde så vidt jeg lige husker det grå/blå øjne.

Blandt mennesker er det langt fra alle albinoer, der har røde øjne.
Beklager

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 21-05-06 06:43

Thomas S <staermose@gmail.com> skrev i
1148159714.650524.51600@j73g2000cwa.googlegroups.com :

> Blandt mennesker er det langt fra alle albinoer, der har røde øjne.
> Beklager

http://serendip.brynmawr.edu/biology/b103/f02/web1/bzea.html

Og det var et bevidst valg ikke at give Silas røde øjne, da det
mentes at ville forstyrre folks opmærksomhed for meget.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-05-06 07:04

"Thomas S" <staermose@gmail.com> skrev i en meddelelse

<Blandt mennesker er det langt fra alle albinoer, der har røde øjne.
<Beklager

Øv

Fra : Brian P

Dato : 21-05-06 23:31

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> [...]
> scenen helt op at ringe i øjenkrogene. Øjeblikke hvor man virkelig
> kan føle hvor stort "det hele" er... Eller ville være, hvis det var

Er fuldstændig enig i ovenstående. Filmen er ligeså vellykket som
popcornsfilm som romanen var det som kioskbasker/lufthavslitteratur.
Følte mig aldeles godt underholdt i de mere end to timer den varede og
kan kun undre mig over at de gennemsnitlig to hjerter/fjer/hatte/katte
osv. anmelderne har givet Ron Howard & co. Men det siger mere om
anmelderne, der åbenbart ikke er i stand til at se en film på dens
egne præmisser, end det siger om filmen.

Kan ikke mindes at nogen gik til angreb på Indiana Jones-filmene,
fordi de var FIKTIONER spundet omkring mere eller mindre kristne myter
om pagtens ark, den hellige gral osv., så hvorfor må Dan Brown osv.
ikke muntre sig i samme genre?

> Og så lige en spoiler alligevel...
> Paul Bettany's rumpe er selvfølgelig også med! :)

Er det ikke nærmere en anbefaling eller en advarsel?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 22-05-06 06:58

Brian P <kanal@klog.dk> skrev i
1148250672.517203.300910@j73g2000cwa.googlegroups.com :

> Er det ikke nærmere en anbefaling eller en advarsel?

Heh. Det morer mig blot at han er havnet med det kendetegn.
Det er da lidt mere underholdende end "I'll be back" :)

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-05-06 08:35

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi de var FIKTIONER spundet omkring mere eller mindre kristne
> myter om pagtens ark, den hellige gral osv., så hvorfor må Dan Brown

Det er lidt noget andet her, for Dan Brown fremlægger disse ting som
troværdige. Med Indiana Jones insisterer Lucas og Spielberg ikke på at der
rent faktisk har eksisteret et hemmeligt våben eller to begravet et eller
andet sted. Det ligger det mellem linierne, at det er bavl og bare for sjov.

Men det her sker hver gang nogen foreslår noget kontroversielt, og især hvis
nogen formaster sig til at udfordre etableret religion:
1. Først ignorerer de dig.
2. Så griner de af dig.
3. Så angriber de dig.
4. Så vinder du.
(Frit efter Ghandi.)

Men for ikke at ignorere kritikken mod Dan Brown, så er hullerne der jo.
'Helligt Blod, Hellig Gral' og 'Da Vinci Hysteriet' (sagde jeg virkelig
det?) fremlægger nogle fantastiske elementer der vitterlig KAN omvælte hele
Vestens selvopfattelse. Men virkeligheden er desværre sådan, at hvis noget
er for godt til at være sandt, er det gerne løgn. Det er lidt surt, at det
her med Iesua n'Zareths og Maria n'Magdelas glemte levned ikke kan bevises
udover al tvivl, men hva' faen kan man gøre...

Men det er også ok hvis Dan Brown tager fejl i et par småting. Det vigtigste
i alt det her er ikke hvad svar han giver, men snarere hvad spørgsmål han
stiller. Det er sgudda derfor der er så megen hype omkring det her projekt.

Både bog og film er fuldt ud værd at 'spilde tid på'. Af så mange
forskellige årsager.

Fra : Zeki

Dato : 22-05-06 19:23

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

I det her tilfælde er jeg (desværre) enig med anmelderne.

Det virker ligesom ikke rigtigt at tage en god knaldroman og transformere
den linært til film på denne måde. Det er to forskellige medier, med hver
deres måde at formidle på. Handlingen holdt mig klistret til bogen, mens
filmen mere eller mindre mindede om en samling cut-scenes fra et
computerspil som skulle tjene det formål at bære handlingen videre (til
næste cut-scene). Jeg tror at en mere kontroversiel og eksperimenterende
instruktør kunne have fået meget mere ud af historien end Ron Howard, som
tit har en tendens til at lave meget stilrene (og _amerikanske_) film hvor
han taler ned til sit publikum (som f.eks i hangarscenen - man skal vidst
være barn eller temmelig "tung" for ikke at kunne regne ud hvordan Hanks og
co kom fra A til B).

Mvh
Zeki

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-05-06 08:11

Zeki <Zeki@nope.dk> skrev i
4472018f$0$865$edfadb0f@dread14.news.tele.dk :
> [...]
> sit publikum (som f.eks i hangarscenen - man skal vidst være barn
> eller temmelig "tung" for ikke at kunne regne ud hvordan Hanks og co

Pointen er jo at understrege Teabings udtalelse om at man ofte
ikke ser det åbenlyse/det der ligger ligefor. - Hvilket samtidig er
en hentydning til så mange andre ting i historien, f.eks. at
Langdon har slæbt rundt på 'svaret' hele filmen.

Med hensyn til de forskellige medier: Browns stil er jo i
virkeligheden utrolig filmisk. De ultra-korte afsnit er jo
næsten svarende til de enkelte scener i film. Så lige netop
hér synes jeg ikke at argumentet om to vidt forskellige medier
er så stærkt. Jeg synes faktisk bogen lægger op til en direkte
oversættelse til film, og jeg er glad for Ron Howards beslutning
om at gøre netop dette.

På mig virker det. Men: Smag og behag.

Fra : Per

Dato : 22-05-06 21:28

Er det bare mig der gik glip af noget hvor det blev forklaret at Jesus og
Maria var af kongelig blod tilbage fra kong salomon?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-05-06 08:13

Per <no@tak.dk> skrev i
44721eda$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk :
> Er det bare mig der gik glip af noget hvor det blev forklaret at
> Jesus og Maria var af kongelig blod tilbage fra kong salomon?

At Jesus er af (Kong) Davids slægt fremgår af biblen.
Maria Magdalenas ophav er vist nok bare en opdigtning som Brown
også bruger i bogen, måske endda hentet fra tidligere lignende
teorier om Jesus og Maria.