25 Bedste Film I De FANTASTISKE GENRER?
Fra : Tue Sørensen

Dato : 15-05-06 04:01

Hej dér - har lige postet nedenstående i et par engelsk-sprogede
nyhedsgrupper, og det gælder også her i andedammen Danmark:

Hello movie fans,

I am a member (well, president, actually) of a tiny local science
fiction society, and I am considering the idea of publishing (strictly
as a non-profit project) a book about the best 25 movies in all the
fantastic genres, which are: science fiction, fantasy, supernatural
horror, superheroes, surrealism and time-travel. Not 25 movies per
genre, but 25 movies *all in all*, which includes the prime and most
worthy representatives of these genres.

The problem is how to pick them. I hit upon the idea of asking
everybody I can find who are highly qualified. Reviewers, academics,
industry pros, fandom aficionados, amateur experts on newsgroups and
message boards... this is where you come in! I need votes. Not just
from anybody. From people who know their movies - you know who you are!
Which I am willing to take your word for.

Which 25 movies do you think should be on this list? Please include
representatives of each fantastic genre (though not necessarily in
equal proportion), and, VERY IMPORTANTLY, please include a few lines of
argumentation for each choice. If you want to make sure your votes are
counted in the final tally, please also provide a few words on your
connoiseur qualifications (not asking for diplomas or anything; just
the reason you think you're qualified to pick the best of the bunch).
In fact, you can vote for as many or as few movies as you like. If I'm
convinced of your qualifications, every vote will count. In the end,
the 25 movies will be picked based on their respective number of votes:
four movies from each of the six genres mentioned above, plus one
"wildcard" that may be from any genre, or which is hard or impossible
to properly categorize.

TV movies are also allowed, as are well-rounded TV-miniseries! And yes,
movies that I have never heard of will also be counted.

You can post your choices in this thread or mail me directly at my
gmail address. The finished book that will hopefully emerge from this
project is as yet merely a dream, but if it is published and your votes
are counted, your name will also be in it. That is all the reward I can
give you.

Here is my own *personal* preliminary top-25, which may well not at all
resemble the final list of movies that I will be receiving votes for -
though I hope there will be *some* overlapping (and yes, obvious
trilogies only count as one):

SF (incl. SF/horror and SF/fantasy):
2001 (1968)
Alien (1979)
Aliens (1986)
Bladerunner (1982)
Brazil (1985)
Contact (1997)
The Fifth Element (1997)
Galaxy Quest (1999)
Matrix I-III (1999-2003)
Solyaris (1972)
Starship Troopers (1997)
Star Trek - The Motion Picture (1979)
Star Wars IV (1977)
Total Recall (1990)

Fantasy:
10th Kingdom (2000)
Highlander (1986)
Ladyhawke (1985)

Horror:
Izo (2004)

Time-Travel:
Back to the Future I-III (1985-90)
The Butterfly Effect - Director's Cut (2004)
Les Visiteurs (1993)
Time After Time (1979)

Surrealism:
Being John Malkovich (1999)
Big Fish (2003)

Superheroes:
Mystery Men (1999)

I know my list is of fairly recent movies (1980s and up, mostly), but I
am a sucker for good production values and a certain amount of action
and entertainment value. This doesn't have to influence your voting,
however; by all means vote for older movies if that is where your
allegiance lies. It is also clear from my list that my personal bias is
towards SF, whereas I'm not a big fan of horror. But that should not
deter horror fans from casting their votes. Similarly, my list is
dominated by American movies. Don't be afraid to vote for foreign
material.

Hope to receive plenty of feedback, and thank you very much in advance
to any who respond!

- Tue Sorensen

Fra : millman

Dato : 08-06-06 09:08

Hej Tue

Time-Travel:
Minority Report

millman

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-06-06 09:53

millman wrote:
> Hej Tue
>
> Time-Travel:
> Minority Report

Der er da ikke tidsrejser i Minority Report.

Fra : millman

Dato : 08-06-06 11:20

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> millman wrote:
>> Hej Tue
>>
>> Time-Travel:
>> Minority Report
>
> Der er da ikke tidsrejser i Minority Report.

Nej, det har du ret i der ikke er.
Jeg forvekslede den typiske idé med tidsrejser - nemlig at forhindre noget i
at ske, udfra en på forhindrings-tidspunktet-umulig viden -, med actual
tidsrejser.
Sorry

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-06-06 11:38

millman wrote:

> Jeg forvekslede den typiske idé med tidsrejser - nemlig at forhindre noget i
> at ske, udfra en på forhindrings-tidspunktet-umulig viden -, med actual
> tidsrejser.

Det er vel også en flydende grænse. I Frequency er det egentlig kun
information der bliver kastet frem og tilbage i tiden, aligevel vil jeg
da kalde det en tidsrejse film.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 11-06-06 22:28

Lars Hoffmann skrev:
> millman wrote:
>
>> Jeg forvekslede den typiske idé med tidsrejser - nemlig at forhindre noget i
>> at ske, udfra en på forhindrings-tidspunktet-umulig viden -, med actual
>> tidsrejser.
>
> Det er vel også en flydende grænse. I Frequency er det egentlig kun
> information der bliver kastet frem og tilbage i tiden, aligevel vil jeg
> da kalde det en tidsrejse film.

Frequency var én af de allerførste, hvis ikke dén første dvd-film jeg
så. Jeg så alt ekstramaterialet og gennemlyttede trofast hele
kommentarsporet, og der var mange spændende pointer fra instruktørens side.

Noget af det mest spændende var instruktørens beretning om manuskriptets
tilblivelse, især slutningen.

SPOILER FOR Frequency:

*

*

*

I slutningen dukker faren op fra den anden tid og redder sønnen. Men
denne slutning er strengt taget ikke i overensstemmelse med filmens
logik. Og instruktøren skrev derfor manuskript til en anderledes
slutning, som var ganske fascinerende: Skurken skyder helten, og filmen
går i slowmotion og vi ser projektilet fare mod helten, men "samtidig"
arbejdes der for at omgøre fortiden, så denne situation ikke kommer til
at ske, og netop inden kuglen rammer lykkes det at ændre fortiden, så
projektilet og skurken forsvinder. (Med forbehold for hukommelsessvigt,
det er mange år siden jeg så filmen).

Instruktøren ville gerne have filmet denne slutning, men filmen var
allerede gået i preview hos et test-publikum, som var vild med
slutningen, og hujede da faderen slog skurken ud.

Så vidste instruktøren, at han aldrig ville få overbevist producenten om
at ændre slutningen, skønt den var ulogisk og "forkert"... siger han på
kommentarsporte.

Mikkel

Fra : kingkeld@sbcglobal.n~

Dato : 08-06-06 16:00

Hej Tue.

I superheltekategorien skal du da klart ogsaa have Superman: The Movie,
Batman og Batman Returns og saa evt. de to ny Spiderman film. Alle gode
kvalitetsfilm, som holder.

Keld Petersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-06-06 08:18

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

FREQUENCY SPOILER

>.....så denne situation ikke kommer til
> at ske, og netop inden kuglen rammer lykkes det at ændre fortiden, så
> projektilet og skurken forsvinder. (Med forbehold for hukommelsessvigt,
> det er mange år siden jeg så filmen).

Ja det kommentatorspor lyttede jeg også med på og du har helt ret i
din genfortælling. Interessant at se hvordan de valgte den
følelsesmæssigt bedste slutning omend den ikke var teknisk set
korrekt,

Med venlig hilsen
Lars hoffmann