the butterfly effect
Fra : as

Dato : 13-05-06 20:31

Hej.
Jeg har lige set the butterfly effect på DVD (Directors cut) - udemærket
film faktisk. Jeg har efterfølgende været inde op IMDB og læse om den her
står der at directors cut afslutningen er meget forskellig fra
biografversionen!
Er der nogen der ved hvordan non-directors cut versionen ender?

Fra : Kim2000

Dato : 14-05-06 01:21

"as" <nospam@nospamss.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> biografversionen!
> Er der nogen der ved hvordan non-directors cut versionen ender?

Ja

Vi har fortsat pakket filmen ned i en flyttekasse, det er trodsalt kun 10
måneder siden vi flyttede så du får begge slutninger:

I den ene ender det hele lykkeligt. Han bryder ud af sin celle, bryder ind
på lægens kontor og ser filmen fra barnefødselsdagen. Her går han over til
pigen og siger noget i stil med at hvis hun nogensinde kommer i nærheden af
ham vil han slå hende ihjel. De bliver derfor ikke hjertevenner og
katastrofen undgås. Det lykkelige er så at de møder hinanden i NY tilslut
som voksne og vi mærker kærligheden blomstre. Happy ending, formentlig er
det den version der tilfredsstiller amerikanere

Den "franske" slutning er langt mere barsk. Han finder han en film fra
fødslen. Han rejser tilbage i tiden og ind i sin mors mave, hvor han vikler
navlestregen om halsen og kvæles, mens moderen, der nu har haft 8 aborter,
skriger "ikke igen" , "ikke igen". Og filmen stopper med at han lukker øjene
opg vi kan dybt chokeret konstatere en amerikansk Hollywood film uden happy
ending.

Den sidstnævnte version er suverænt den bedste, og den oprindelige film
synes jeg var tam, men da vi så den sidstnævnte synes vi en halvtam lidt
ligegyldig film blev til en meget stærk og langt bedre film. Jeg er
imidlertid ikke sikker på hvilken film det er vi har liggende i en
flyttekasse (det er den med den hårde slutning), altså om det er den der er
dc?

mvh
Kim

Fra : as

Dato : 14-05-06 11:07

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> "as" <nospam@nospamss.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Ja

Tak for dit meget fyldestgørende svar! DC versionen er den barske, og efter
at du har fortalt om den anden, så er jeg meget glad for at det er DC jeg
har set. Jeg tror faktisk at den anden slutning kunne have ødeligt filmen
godt og grundigt. DC slutningen passer meget bedre ind i filmens helhed, og
der er da hele tiden lagt op til at det bare ikke kan ende godt. DC
slutningen giver jo så også svar på HVORFOR moren har haft så mange
dødsfødsler.
Forsat god søndag (jeg skal ind og se Hostel - gad vide om den er god?)
Hilsen As

Fra : Kim2000

Dato : 14-05-06 11:25

> [...]
> helhed, og der er da hele tiden lagt op til at det bare ikke kan ende
> godt. DC slutningen giver jo så også svar på HVORFOR moren har haft så

Det har hun heller ikke i den oprindelige version.

mvh
Kim

Fra : Tue Sørensen

Dato : 14-05-06 23:46

as skrev:

> [...]
> der er da hele tiden lagt op til at det bare ikke kan ende godt. DC
> slutningen giver jo så også svar på HVORFOR moren har haft så mange

Jeg har heldigvis også kun set DC-udgaven, og finder det en storslået
film. Pointen er jo at hovedpersonen repræsenterer ondskab. HAN er
det, der er galt med verden. Og det ender han med at indse, og slår
derfor sig selv ihjel ved sin egen fødsel, hvorved han redder verden
fra ondskaben. Den hører (ligesom f.eks. Hamlet, og flere andre
Shakespeare-tragedier) til de historier jeg kalder "falske tragedier",
som under en tragisk overflade i virkeligheden har lykkelige slutninger
- man skal bare tænke en hel del over det før man kan se det!

Biograf-udgaven med Hollywood-slutningen ødelægger selvfølgelig
filmens pointe fuldstændig. Og er helt klart klistret på af et
nervøst filmselskab imod instruktørens ønske, da hele den rigtige
(alts DC-)udgave af filmen jo er ét kunstnerisk hele.

Burn, Hollywood, burn!

- Tue

Fra : Brian K

Dato : 16-05-06 20:52

"as" <nospam@nospamss.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har lige set the butterfly effect på DVD (Directors cut) - udemærket
> film faktisk.

Så skal du altså også lige se "the Jacket" Feeeeeeeeeed film.

http://www.imdb.com/title/tt0366627/

Mvh
Brian