Craig, Bond og Munich
Fra : Thomas M

Dato : 06-05-06 23:27

Jeg har lige set Munich, og hvis man stadig er utryg mht. Daniel Craig som
Bond, så bør man se hans arbejde i Munich.

Personligt glæder jeg mig til Craig som Bond nu. Jeg håber på en hårdhed som
i License to Kill, og jeg tror at jeg får det.

Derudover, så mener jeg at Munich er fremragende. Spielberg har bl.a lavet
en sindssyg spændende vigilante film, og jeg mener absolut det er en af hans
bedste film. Der er intet i den som er unødvendigt, og aldrig nogensinde
tager den et forkert skridt og bliver upassende sentimental og prædkene
(stavet korrekt?). Og så indeholder den en scene, som uden tvivl er den
koldeste, i instruktørens karriere; Jeg var næsten lamslået over scenen. Den
var barsk og pludselig - og akavet, som vold er det.

Noglegang ville jeg ønske, at Spielberg lavede alle film som foregår i en
bestemt tidsperiode; Detaljer og miljøer er bare _perfekte_ og jeg bliver
bare suget ind i det.

Thomas

Fra : Monty

Dato : 09-05-06 19:17

"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestemt tidsperiode; Detaljer og miljøer er bare _perfekte_ og jeg bliver

Jeg er fuldstændig enig i din "anmeldelse" af Munich.

Hvilken scene referere du til ?

mvh. René

Fra : Thomas M

Dato : 10-05-06 19:13

"Monty" <usenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er fuldstændig enig i din "anmeldelse" af Munich.
>
> Hvilken scene referere du til ?

Det var da jo scenen på husbåden, med den kvindelige assassin.

Kold og brutal var den scene.

Fra : T

Dato : 15-05-06 21:51

> Derudover, så mener jeg at Munich er fremragende. Spielberg har bl.a lavet
> en sindssyg spændende vigilante film, og jeg mener absolut det er en af
> hans

Hej

Er helt enig med dig

Jeg synes dog ikke Vigilante er et dækkende udtryk her

Filmen er inspireret af den "hemmelige" krig som Mossad og det Israelske
militær udførte mod bl.a sorte September efter Munchen massakren.
Jeg kan anbefale at læse bogen "Secret Soldier" af Muki Betzer hvis man vil
vide mere.

Fra : Thomas M

Dato : 16-05-06 10:54

"T" <wanker1967@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Filmen er inspireret af den "hemmelige" krig som Mossad og det Israelske
> militær udførte mod bl.a sorte September efter Munchen massakren.

Det ved jeg skam godt

Men det er jo et hævntogt de er på, så derfor brugte jeg vigilante
betegnelsen. Ikke sådan at forstå at jeg så sammenligner Munich med Death
Wish, selvom der dog indgår nogle af de samme temaer, i begge film.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-05-06 04:19

T skrev:

> Hej
>
> Er helt enig med dig
>
> Jeg synes dog ikke Vigilante er et dækkende udtryk her

Og hvad betyder vigilante i film-sammenhæng?

Mikkel

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-05-06 13:33

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad betyder vigilante i film-sammenhæng?

Selvtægt, hvilket jeg heller ikke synes passer som beskrivelse på München.
Agenterne ligger stadig under for en højere kommando, men har ellers frit
spil til at opnå målene. (Og det er så det der smadrer deres sjæl,
postuleres det.)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-05-06 14:58

C. H. Engelbrecht skrev:
> [...]
> Agenterne ligger stadig under for en højere kommando, men har ellers frit
> spil til at opnå målene. (Og det er så det der smadrer deres sjæl,

Måske kan man sige, at i dette tilfælde er det en hel stat, der begår
selvtægt mod folkeretten.

Mikkel

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-05-06 17:46

> Måske kan man sige, at i dette tilfælde er det en hel stat, der begår
> selvtægt mod folkeretten.

Det er så rigtigt. Men det er vist meget normalt i verdenshistorien. Israel
er ikke alene om den slags, ikke engang i vore tider.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-05-06 19:19

C. H. Engelbrecht skrev:
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er så rigtigt. Men det er vist meget normalt i verdenshistorien. Israel
> er ikke alene om den slags, ikke engang i vore tider.

Men i dette tilfælde er det så en stat, der også bryder sine egne love.

Mikkel

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-05-06 02:43

> Men i dette tilfælde er det så en stat, der også bryder sine egne love.

For umiddelbart at gentage mig selv: Det er meget normalt ned gennem
verdenshistorien. Har magtmenneskene en (for dem) vægtig grund til at skide
på egne kodekser og kan de slippe afsted med at gøre det ... hvorfor så lade
være?

Jeg læste engang en planche i et IC3-tog der fortalte om Kong Valdemar
Atterdag, der ved juletid i 1358 havde kaldt til fredsforhandlinger i
Middelfart under et oprør blandt stormænd i Jylland anført af en stodder der
hed Niels Bugge. Der var frit lejde for Niels og hans kammesjukker, på
kongens ære. Der kom så ikke nogen ud af forhandlingerne, de tre stormænd
bad kongen rende og hoppe og forlod festen, stadig med frit lejde i
yderligere otte dage. Ved færgelejet i Middelfart faldt de pludselig i
baghold og blev nedslagtet. Denne niddingedåd var der så nogen der mistænkte
kongen for at stå bag (go figure!), men kongen stillede sig frem og afgav en
tolvmandsed på at han da iiiiintet havde med det at gøre. Altså, dengang var
det godt nok at finde tolv stoddere af rimelig anseelse som kunne sige god
for ens ord, så var det det samme som at være uskyldig. Ja ja, den er god
med dig, Valle, og paven i Rom er jomfru. Det endte med at man skød skylden
på nogle lokale fiskere som så skulle betale en årlig bod til Niels Bugges
familie, en bod som byen Middelfart senere overtog at skulle betale til
statskassen (Middelfart holdt først op med at betale de her 2 rigsdalere
årligt til staten i 1848, hvor gakket kan det blive?). Bare fordi kongen har
brug for en syndebuk, total JFK.

Det her altid fundet sted, gør det velsagtens også i dag, og vil vel altid
gøre det. Derfor er det vigtigt at nogen altid fortæller røverhistorier om
det.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-05-06 14:50

C. H. Engelbrecht skrev:
> [...]
> på egne kodekser og kan de slippe afsted med at gøre det ... hvorfor så lade

Præcis dette spørgsmål har de græske filosoffer skrevet om. Antiphon var
meget optaget af det spørgsmål du stiller, og giver selv det eneste
"logiske" svar.

> Jeg læste engang en planche i et IC3-tog der fortalte om Kong Valdemar
> Atterdag,

Spændende historie - tænk hvad man kan få ud af en tur med DSB

> Det her altid fundet sted, gør det velsagtens også i dag, og vil vel altid
> gøre det. Derfor er det vigtigt at nogen altid fortæller røverhistorier om
> det.

Netop.

Mikkel