Dil Se
Fra : Carsten Agger

Dato : 10-04-06 16:31

Hvad er terrorisme, og hvornår er der i stedet tale om frihedskamp og en
reaktion mod (fjendens) terror? Hvornår er en sag så vigtig, at den er
værd at ofre livet for?

Og hvad gør et menneske til terrorist?

Hjælper det at have set din mor blive voldtaget mens soldaterne brændte
jeres landsby ned, og hun ligger dér og skriger og råber: "Løb, løb!",
og du er alt for bange et lille barn til at løbe nogen vegne, før det er
alt for sent?

Hvornår er der tale om heroisk frihedskamp, og hvornår om magtspil,
kynisk manipulation og udnyttelse af godtroende og nødstedte mennesker?

Alt dette er vigtige og mildest talt aktuelle problemer, og i DIL SE får
hovedpersonerne flere svar på disse spørgsmål, end de kunne have ønsket sig.

Den indiske journalist Amar Varma (Shahrukh Khan) tager til en
unavngiven delstat i det nordlige Indien for at dække optakten til
festlighederne i anledning af 50-års-jubilæet for Indiens uafhængighed
for en landsdækkende radiostation.

På vejen derop tvinges han til at vente på en øde jernbanestation, hvor
han kort møder den smukke unge Meghna (Manisha Koirala), der reagerer
meget afvisende på hans spørgsmål og pludselig forsvinder.

Vel ankommen interviewer han folk om de fremskridt, Indien har gjort
siden uafhængigheden og møder alt andet end begejstring:

- What freedom? We have no freedom.

- Village leaders got only more powerful and started fleecing us.

- The central government threatens us and keeps us cowed down.
Atrocities are inflicted on the poor and innocent. And you say that we
are free! Is this what freedom means?

Under sit arbejde møder han Meghna igen, fascineres af hende og begynder
at forfølge hende, indtil hun slipper af med ham ved at påstå, at hun er
gift.

Da to af hendes brødre senere bortfører ham, gennembanker ham og
efterlader ham mere død end levende på en bjergskrænt, går det op for
ham, at det ikke er sandt; og han forstår, at han elsker hende og ikke
kan glemme hende.

Tilbage i Delhi presser hans familie på for at han skal stifte familie,
og til sidst går han med til at gifte sig med den smukke Preeti (Preeti
Nair). Netop som forlovelsen fejres og brylluppet planlægges, dukker
Meghna op igen og beder om hjælp: Hun og hendes søster er strandet i
Delhi og er netop blevet sagt op fra deres lejlighed, kan han hjælpe?

Modvilligt og nysgerrigt skaffer han hende et job ved sin radiostation.
Amar opsøger hende, splittet mellem sin kærlighed til hende og familiens
og Preetis forventninger, og fuld af bange anelser over hendes egentlige
mål.

Hun nægter at svare på hans spørgsmål om, hvor hun kommer fra og hvorfor
hun dukker op netop nu, og trods sine tvivl lader han hende og søsteren
bo i sit hus.

Mere vil jeg ikke sige om filmens handling: DIL SE er ikke en film med
en overraskende slutning, men det er en film, der udvikler sig
overraskende og meget foruroligende.

Det er samtidig en meget smuk film fuld af sneklædte bjerge, små
bjerglandsbyer og smuldrende antikke ruiner og en stærk spænding mellem
den idealistiske og naive unge journalist og den hemmelighedsfulde,
tavse og stærke Meghna.

Det er dog ikke en film uden fejl: Første halvdel indeholder (this is
Bollywood: What else is new) en række sange, der ikke er ordentligt
integrerede i handlingen og virker underligt påklistrede.

Slutningen kommer som sagt ikke som nogen overraskelse, og det er
formentlig med fuldt overlæg - som i en græsk tragedie, hvor
intensiteten og spændingen vokser, efterhånden som vi nærmer os det
uundgåelige.

Men man kan godt spørge sig selv, om ikke den kan ses på lidt for lang
afstand, og dermed er med til at gøre filmens anden halvdel en smule
kedelig og forudsigelig.

Når det så er sagt, er jeg også nødt til at tilføje, at ovenstående
referat af handlingen (og det af hensyn til folk, der endnu ikke har set
den) ikke på nogen måde yder filmen retfærdighed, og at det rent visuelt
er en af de smukkeste og mest fascinerende film, jeg længe har set.

Politisk er den nådesløst klar i sin kontrast mellem den priviligerede
og trygge verden i modsætning til den krigshærgede og ødelagte:

"If you can't answer our struggle, if you can't give us justice ... Is
it a crime to ask for justice?

Little kids wield guns and their parents don't stop them. Why?
Because it makes no difference if they die! There's no other way to
survive."

DIL SE betyder "med hjertet", og det er også, hvad den handler om: Hvad
gør vi, og hvad vil vi, og hvad er vi nødt til at gøre, i vore hjerter?
Og trods dens fejl er det også sådan, den skal ses: Med hjertet, uden
fordømmelse.

DIL SE..; Indien, 1998. Instrueret af Mani Ratnam med manuskript af Mani
Ratnam og Tigmanshu Dhulia. Hindi med engelske undertekster. Købes over
nettet eller i Basar Vest, Århus.
--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL!

Fra : Sirannon

Dato : 10-04-06 16:56

Ja, det er en fremragende indisk film, også selvom jeg normalt er ret
skeptisk overfor hele Bollywood konceptet. Nu får jeg helt lyst til at købe
den. Damn you! Jeg er enig i, at den er lidt for lang og musikelementerne
skal vist ses mest som et kuriosum.

Fra : Carsten Agger

Dato : 10-04-06 17:09

Sirannon wrote:
> [...]
> den. Damn you! Jeg er enig i, at den er lidt for lang og musikelementerne

I Århus kan man købe den ude i Basar Vest - jeg fik den i en indisk
DVD-udgave med to film på til 50 kroner (den anden film på samme DVD var
"Pardes", som jeg ikke har set endnu men som iflg. IMDB er helt, helt
anderledes).

Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i resten af landet ...

Fra : Mr. D

Dato : 10-04-06 17:36

"Carsten Agger" <agger@modspilNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anderledes).
>
> Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i resten af landet ...

Der er den sikkert også helt anderledes

simon

Fra : Carsten Agger

Dato : 10-04-06 17:40

Mr. D wrote:
> "Carsten Agger" <agger@modspilNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Der er den sikkert også helt anderledes

.... med at få fat i DIL SE på DVD, mener jeg

Fra : Mr. D

Dato : 10-04-06 20:11

> ... med at få fat i DIL SE på DVD, mener jeg

Nåeh okay!

simon

Fra : Jesper

Dato : 10-04-06 17:56

Carsten Agger <agger@modspilNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> anderledes).
>
> Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i resten af landet ...

Kan købes hos Play for £11,99 med fri levering.

http://www.play.com/play247.asp?page=title&Cur=257&r=R2&title=110434&P36
=3KS26L
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Sirannon

Dato : 10-04-06 18:46

> [...]
> anderledes).
>
> Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i resten af landet ...

He, så må jeg jo hellere cykle derud en af dagene.

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 11-04-06 09:58

> [...]
> DVD-udgave med to film på til 50 kroner (den anden film på samme DVD var
> "Pardes", som jeg ikke har set endnu men som iflg. IMDB er helt, helt

hvordan er kvaliteten når der er 2 film på 1 DVD (selvom det er
duallayer)...? Bollywoodfilm varer normalt ca. 2½ til 3 timer.. Så 5-6
timers film på en DVD kan sikkert ikke yde filmene retfærdighed mht.
billedekvalitet.

Fra : Carsten Agger

Dato : 11-04-06 21:23

u.m.s [3460] wrote:

> [...]
> duallayer)...? Bollywoodfilm varer normalt ca. 2½ til 3 timer.. Så 5-6
> timers film på en DVD kan sikkert ikke yde filmene retfærdighed mht.

Hvad angår DVD'en med DIL SE og PARDES (som jeg nu kan afsløre er en
aldeles pragtfuld film - men *helt* anderledes end DIL SE) må jeg sige,
at kvaliteten er aldeles fin - jeg kan i hvert fald ikke så noget galt
på mit eget 28" fjernsyn, og begge film er visuelt meget krævende. Der
er heller ikke noget "ekstramateriale" på - kun film og undertekster.

Men det er muligt, at hvis man er kender og har en DVD-afspiller til
5000+ og et 32" B&O-fjernsyn, er kvaliteten mindre end ved kun én film
pr. DVD. Skal ikke kunne sige det

Fra : Carsten Agger

Dato : 11-04-06 21:58

Jeg skrev:

> [...]
> på mit eget 28" fjernsyn, og begge film er visuelt meget krævende. Der
> er heller ikke noget "ekstramateriale" på - kun film og undertekster.

Æhm - det er faktisk ikke rigtigt, jeg skulle lige checke efter for
at være sikker: Billedkvaliteten er ikke helt så god, som man normalt
ser i en DVD - jeg havde bare ikke tænkt over det, fordi jeg var alt for
optaget af selve filmene ... men hvis jeg checker nogle af de lidt mere
krævende scener er det lidt under standard. Vel, hvad kan man også
forvente til den pris ...

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 12-04-06 09:55

> [...]
> optaget af selve filmene ... men hvis jeg checker nogle af de lidt mere
> krævende scener er det lidt under standard. Vel, hvad kan man også

Hæh. Ja, kunne heller ikke forestille mig at kvaliteten ville være fuld på
højde med org.dvd.
Jeg undrede mig bare over det; jeg ser frem til at se begge films ved
lejlighed.

Fra : PerX ...

Dato : 12-04-06 09:31

In article <443a7a4e$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
agger@modspilNOSPAM.dk says...
> Hvad er terrorisme, og hvornår er der i stedet tale om frihedskamp og en
> reaktion mod (fjendens) terror? Hvornår er en sag så vigtig, at den er
> værd at ofre livet for?

Måske var det en ide at started med at sige det var en film du talte om,
jeg troede først det var et politisk opråb.

Fra : Carsten Agger

Dato : 13-04-06 10:27

PerX ... wrote:

> Måske var det en ide at started med at sige det var en film du talte om,
> jeg troede først det var et politisk opråb.

Beklager - jeg troede, at orde "DIL SE" ville lyde aparte nok til at det
øjeblikkeligt ville fremgå, at det var en film, jeg talte om.

Hvis jeg vil sende politiske manifester ud på Usenet, skal jeg nok holde
mig til dk.politik