Simpsonsfilm
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-04-06 07:44

http://www.apple.com/trailers/fox/thesimpsonsmovie/

Jeg troede Groening og holdet havde droppet de tanker?

Det bliver spændende at se om de kan holde den kørende i en
spillefilmslængde, men de har jo noget erfaring med sig må man sige.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-04-06 16:39

> Jeg troede Groening og holdet havde droppet de tanker?

hvor meget har groening egentlig med udviklingen af serien at gøre mere?

synes jeg har hørt serieudviklingen er flyttet til asien et sted?

og at det kan ses fra sæson 15 og op, fordi det er blevet betydeligt ringere
mht historie og jokes.

er jeg helt gal på den? (jeg har ikke set de nye sæsoner af simpsons).
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-04-06 16:49

sniper_Nolight wrote:

> hvor meget har groening egentlig med udviklingen af serien at gøre mere?

Alt. Bortset fra at diverse forfattere naturligvis også har haft deres
indfald, men alt sammen under hans kontrol.

> synes jeg har hørt serieudviklingen er flyttet til asien et sted?

Farvelægningen, og muligvis rentegningen af råtegningerne, er flyttet
til Asien. Intet indholdsmæssigt er flyttet til asien. Afsnittene
skrives stadig af nogle af de bedste comedy-forfattere verden (og USA)
har kendt.

> og at det kan ses fra sæson 15 og op, fordi det er blevet betydeligt ringere
> mht historie og jokes.

Det var der også folk der sagde efter sæson 10. Det er nok et spørgsmål
om smag.

> er jeg helt gal på den? (jeg har ikke set de nye sæsoner af simpsons).

Galt på den hvordan? Hvis du ikke kan lide det, kan du ikke lide det.

/David

Fra : Jan Andersen

Dato : 06-04-06 19:45

On Thu, 06 Apr 2006 17:49:04 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Alt. Bortset fra at diverse forfattere naturligvis også har haft deres
>indfald, men alt sammen under hans kontrol.

Hvis man lytter til kommentarsporene til de første 6 (har ikke fået
hørt nr. 7 endnu) sæsoner, virker det da ikke som om Groening har
vildt meget med serien at gøre?
Tværtimod fremstår han "bare" som den der "opfandt" Simpsons, og det
var så det. Han skriver jo stort set ikke selv episoder. Allerede i
den første sæson var han kun medforfatter på 2 episoder.

Tværtimod fremstår det som om det helt klart er Brooks og de
forskellige forfatterer som forestår udviklingen.

"Indfald" vil jeg nok nærmere kalde Groenings andel.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-04-06 19:54

Jan Andersen wrote:

> [...]
> forskellige forfatterer som forestår udviklingen.
>
> "Indfald" vil jeg nok nærmere kalde Groenings andel.

Det er korrekt at Groening ikke skriver afsnit selv mere (og i det hele
taget har været med som forfatter på ret få afsnit). Og det er helt
sikkert forfatterne der i høj grad har udviklet serien, det var forkert
af mig at kalde deres bidrag for "indfald". Men Groening superviserer så
vidt jeg ved alle manuskripter og er med til at vælge afsnit og
forfattere osv. Det jeg prøver at sige er at Simpsons bevæger sig derhen
hvor han (men naturligvis også andre) vil have serien skal hen. At sige
at han ingen indflydelse har haft på serien andet end at opfinde
karakterene som de så ud i første sæson eller i de forudgående shorts,
det er en stor underdrivelse.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-04-06 20:13

rart at høre at udviklingsforholdene er de samme.

> Galt på den hvordan? Hvis du ikke kan lide det, kan du ikke lide det.

jeg har alt for mange nye afsnit tilgode til at kunne give min egen kritik,
som sagt er det kun noget jeg har læst mig frem til (og åbenbart
misforstået)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-04-06 16:57

sniper_Nolight skrev:

> hvor meget har groening egentlig med udviklingen af serien at gøre
> mere?

Ikke så forfærdelig meget. Han finalchecker manuskripterne og fungerer
mest som producer.

> synes jeg har hørt serieudviklingen er flyttet til asien et sted?

Nej, men selve animationen har længe været lavet i Korea.

> og at det kan ses fra sæson 15 og op, fordi det er blevet betydeligt
> ringere mht historie og jokes.

Forringelsen er vist sket gradvist i løbet af årene, men der har i hele
seriens levetid været stor udskiftning af manuskriptforfattere, og det
påvirker selvfølgelig serien. Nu er nogle af de gode gamle folk tilbage
igen ved roret, og det har faktisk hjulpet på kvaliteten. De fleste
afsnit er so-so, men enkelte er helt oppe at ringe som i de gode, gamle
dage.

Man må nok sige, at serien har sine bedste afsnit bag sig, og i dag
forekommer fx Family Guy og American Dad langt skarpere i satiren. Det
er alt for sent, de sætter ind med en spillefilm.

--
Mvh. Peter

Fra : ML-78

Dato : 06-04-06 18:56

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Man må nok sige, at serien har sine bedste afsnit bag sig, og i dag
> forekommer fx Family Guy og American Dad langt skarpere i satiren.

Jeg må sige jeg er slemt skuffet over både American Dad og Family Guy
efter den vendte tilbage.

Jeg var ellers meget glad for de første sæsoner af Family Guy, dvs. før
den stoppede.

> Det
> er alt for sent, de sætter ind med en spillefilm.

Enig. Den burde være lavet omkring sæson 4 eller 5.

ML-78

Fra : sniper_Nolight

Dato : 06-04-06 20:15

tak for alle input.

konklusion:

jeg vil helt sikkert give nye afsniet en sjangse det står ikke så slemt
til som jeg troede.

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-04-06 19:56

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Forringelsen er vist sket gradvist i løbet af årene,

Den objektive forringelse?

> [...]
> igen ved roret, og det har faktisk hjulpet på kvaliteten. De fleste
> afsnit er so-so, men enkelte er helt oppe at ringe som i de gode, gamle

Tja, det er jo smag og behag. Jeg synes at de har haft en god evne til
at fornye sig, men det er ikke hos alle det falder i god jord.

> Man må nok sige, at serien har sine bedste afsnit bag sig, og i dag
> forekommer fx Family Guy og American Dad langt skarpere i satiren. Det
> er alt for sent, de sætter ind med en spillefilm.

Det er jeg så slet ikke enig i, men det er jo igen smag og behag.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 11-04-06 07:04

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> [...]
> til at fornye sig, men det er ikke hos alle det falder i god jord.

> Det er jeg så slet ikke enig i, men det er jo igen smag og behag.

Nogle siger at smag kan ikke diskuteres, men vedr Simpson Family er
der klart en logik og konsekvens, der hæver fiktionen over gængs
TV-underholdning.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 11-04-06 16:39

> Nogle siger at smag kan ikke diskuteres, men vedr Simpson Family er der
> klart en logik og konsekvens, der hæver fiktionen over gængs
> TV-underholdning.

A' hvad?

Fra : Bo Warming

Dato : 12-04-06 05:56

> A' hvad?

Kom igen når du har lært at stille et forståeligt spørgsmål.

> [...]
> han ingen indflydelse har haft på serien andet end at opfinde
> karakterene som de så ud i første sæson eller i de forudgående

Matt Groening med dine tyske rødder og sin gennemsyring af alt med
Nietzsche-filosofi har skabt konceptet.

Som J.R skuespilleren i "Dollars" svarede i et interview om hvorvidt
han ville sige ja til guvernør-kandidatur
"Det er ikke smart at være politiker, så er man på valg - det er bedre
at eje politikere".

Det er et godt team som Matt Groening har brugt sit ejerskab til at
udvælge.