Drømmen
Fra : BettinaP

Dato : 03-04-06 10:05

Altså ud over BoW og I andres besynderlige diskussion om, hvorvidt man
husker rigtigt eller ej, når man synes man blev slået i skolen.....hvad
synes I så om filmen?

Jeg var inde og se den i lørdags og synes det var et fremragende
tidsbillede og super gode skuespils præstationer. Især ham knægten der har
hovedrollen taget jeg sgu hatten af for.

godt gået !

BettinaP

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 03-04-06 15:49

Jeg kan kun gi' dig ret, gode skuespiller præstationer etc. Knægten
var god men også Bent Mejding som Lindum-Svendsen skal fremhæves.
Filmen foregår på landet i 1969; da gik jeg på gymnasiet og oplevede
ingen tærsk, men da det er på landet filmen foregår og i folkeskolen,
er det sikkert rigtigt. Da jeg gik i folkeskolen fra 59-68 var der
masser af tæv og mishandling, drenge der blev løftet i ørene, hoveder
det blev banket med nøglebundter af meget hidsige lærere etc., meget
lig Scherfigs "Det forsømte Forår"

Jørgen

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-04-06 21:33

Jørgen Jacobsen wrote:
Da jeg gik i folkeskolen fra 59-68 var der
> masser af tæv og mishandling, drenge der blev løftet i ørene, hoveder
> det blev banket med nøglebundter af meget hidsige lærere etc., meget
> lig Scherfigs "Det forsømte Forår"

Du er uden tvivl offer for et kollektivt selvbedrag af samme slags som de
jøder, der overlevede Auschwitz og tror, det var en koncentrationslejr -
ville Bo W sikkert hævde.

Per V.

--
"Det er ikke noget, vi tror, det er noget, vi ved"

Fra : Brian P

Dato : 06-04-06 18:13

BettinaP wrote:
> Altså ud over BoW og I andres besynderlige diskussion om, hvorvidt man
> husker rigtigt eller ej, når man synes man blev slået i skolen.....hvad
> synes I så om filmen?

Jeg syntes der var nogle få gode ingredienser, men at helheden kogte
ud i en gang klichésuppe. Værst var Bent Mejding, der totalt
udleverede den stakkels Lindum-Svendsen uden den mindste sympati for
sin figur (og som en dårlig parodi på sig selv som Erik far i Tro,
håb og Kærlighed). Hele Martin Luther King-laget var fælt, men endnu
værre knirkede konstruktionen, da man måtte...

*

*

*

*

*

*

....tage livet af Lindum-Svendsen for at få filmens ligning (oprør
betaler sig) til at gå op. Og at eleverne bryder ud i højlydt
begejstring da de får nyheden om deres inspektørs død, det er
simpelthen for postuleret.

Faderens sindssygdom gad jeg også nok høre diagnosen på.
Manuskriptforfatterne har været desperate både her og der med alle de
kunstgreb, der bobler op i sidste del af gryderetten.