PC Pro juni nummer "-den f
Fra : Bjarke Vejby

Dato : 14-06-01 22:37

Jeg har i dag sendt følgende læserbrev til PC Pro, og vil (næsten) æde min
hat på at det ikke trykkes:

"LÆSERBREV

Jeg har i dag læst jeres artikel om Dell Latitude C 600, som i på forsiden
omtaler som "- den første ægte trådløse bærbare". P.g.a. overskriften købte
jeg bladet.

Jeg er i denne forbindelse ganske forbløffet over jeres manglende viden på
området.

Apples bærbare har via Airport nu kørt trådløst netværk i meget lang tid,
med nøjagtig samme standard (IEEE 802.11B), som omtales i artiklen, hvad jeg
f.eks. har haft glæde af med min Powerbook i kombination med en
Airportstation tilkoblet den ADSL-router fra Cisco, som jeg har modtaget
fra Cybercity. Her downloader jeg data med ca. 50 kb i sekundet under
æbletræet i baghaven. Endvidere spiller jeg Quake trådløst mod min søn, hvis
Imac er tilsluttet det trådløse netværk vha. et Airportkort til kr. 800,00.

Men, hvis i ikke betragter Mac's trådløse Powerbook's som "ægte" trådløse
notebooks, hvad ikke skal skille os ad, så har jeg nu i længere tid også -
pga. Win-miljøet på arbejdet - benyttet en Acer Travelmate 350 med Windows
ME, som med det fabriksindbyggede mini-pci-Lucentkort (IEEE 802.11B) uden
videre kobler sig på Airporten fra Apple, endog med en lidt bedre
performance og rækkevidde end Mac-en. Aceren købte jeg i begyndelsen af det
nye år, og den er således langt foran Dell på dette punkt. I øvrigt er
Aceren, der også er forberedt til BT, en kanon laptop for Win-folket, da
den også har Fire Wire, der som bekendt også kommer fra Apple.

Realiteten er den, at Apple for længst har banet vejen for de trådløse
notebooks og at visse PC-fabrikanter - som de plejer - men lang tid
efter,lægger sig i slipvinden af Apple. Dem der kopierer Apple, skamroses i
PC-bladene, uden at ophavsmanden/entreprenøren nævnes.

I nævner også, at et Accesspoint til "Dellen" koster kr. 6.667,00. Hurra for
en forbrugerinformation, når man holder for øje, at Apples Airport station,
som ydermere har et meget flot design, kun koster ca. Kr. 2200,00 og er
fuld anvendbar for enhver PC, der benytter IEEE 802.11B- standarden, omend
den lige skal konfigureres via en MAC.

Alle priser er eksklusiv moms.

Hvad værre er, det her læserbrev, som er sendt pr. e-mail trådløst via en
MAC, trykker i formentlig ikke. Tænk imidlertid lidt over hvorfor!"

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 14-06-01 23:10

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> wrote:

> Hvad værre er, det her læserbrev, som er sendt pr. e-mail trådløst via en
> MAC, trykker i formentlig ikke. Tænk imidlertid lidt over hvorfor!"

Fint! Forhåbentlig tænker de:

"nu skal den spade* krafteeddermame få - vi trykker det!!"

Godt at du også inddrager dine erfaringer med 'Acer-tingen'.

*] det er _absolut_ ikke personligt ment fra min side
--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/biddet
-> http://homepage.mac.com/jmfink

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-01 03:26

Hej Jesper, Bjarke - eller måske Morten?

Var der egentlig ikke noget med, at man til de 'gamle' Powerbooks 150, 165 og
180/180c kunne købe en ekstern station, der kunne kobles på via den serielle
port, så man kunne overføre data 'trådløst' via den serielle port? - Svjh var
det firmaet VST i USA, der lavede dem..... - Og fra og med PB 190 var infrarød
port standard....

Så selv her var Apple foran.....

mvh. Erik Richard

Jesper Møller-Fink wrote:

> Fint! Forhåbentlig tænker de:
>
> "nu skal den spade* krafteeddermame få - vi trykker det!!"
>
> Godt at du også inddrager dine erfaringer med 'Acer-tingen'.
>
> *] det er _absolut_ ikke personligt ment fra min side

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Perlsø

Dato : 15-06-01 12:53

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Fint! Forhåbentlig tænker de:
>
> "nu skal den spade* krafteeddermame få - vi trykker det!!"

De skærer nok de vigtigste argumenter ud "af hensyn til pladsen". Det
gjorde Alt Om Data da jeg i sin tid klagede over deres G3-mac shoothou
mod en PC.

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-06-01 09:34

> [...]

> Hvad værre er, det her læserbrev, som er sendt pr. e-mail trådløst via en
> MAC, trykker i formentlig ikke. Tænk imidlertid lidt over hvorfor!"

Genial artikel - godt gået Bjarke !

Jeg har netop hjulpet en god veninde, som bruger PC med at få ADSL og i
den forbindelse ønskede hun ikke at få trukket netværkskabler rundt i
deres hus.

Ingen problem - du får bare en trådløs løsning. Hvad koster det siger
hun ? Tja til Mac ville det koste ca. 800,- for din bærbare og så 2300,-
for basen + en hub til 300,00, så du kan slutte din stationære på.

Så til PC er det nok 30 % billigere, sagde jeg.

Hun var selvfølgelig vildt optimistisk indtil jeg gav hende de sammme
priser som du omtaler. ((

Som et lille sjov ting, så regnede jeg selvfølgelig med at der var et
Ethernet kort i hendes ganske nye Compaq DeskPro maskine, men nej sådan
noget er der aldrig i nye PC'ere, sagde min gode ven som supporterer på
PC for os. Heldigvis havde han et løst i tasken for ellers havde ADSL
heller ikke virket.

Go PC go !!!!!

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-06-01 21:28

> Hun var selvfølgelig vildt optimistisk indtil jeg gav hende de sammme
> priser som du omtaler. ((

Prøv at check D-links priser på www.edbpriser.dk. De ligger tæt på
Apples.

/Martin

Fra : Peter Perlsø

Dato : 15-06-01 12:53

Bjarke Vejby <vejby@vejby.dk> wrote:

> Hvad værre er, det her læserbrev, som er sendt pr. e-mail trådløst via en
> MAC, trykker i formentlig ikke. Tænk imidlertid lidt over hvorfor!"

Flot og Velskrevet!

PC Pro fatter jeg do g ikke meget fidus til. Fjolserne mente jo også at
Compaq's iPaq var den første "legacy free" PC. Sjovt,

1) dels at man nu bruger Eufemismen "legacy free", når imac'en var
"computeren der manglede floppyen"
2) imac'en reelt var den første "legacy free" PC.

PC-fjolser er der nok af ...