Sverige/Norge
Fra : Flemming

Dato : 14-05-06 13:35

Hvordan og hvorledes med Bjørne/ulve i Sverige/Norge....Hvis man skulle ud
og vandre i fjeldene alene kan man så risikere at blive overfaldet af
Bjørne, ulve eller lignende?

hilsen
flemming

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-05-06 16:34

Nej.
Begge er så skræmte, at de fjerner sig, før du opdager dem. Ulven overfalder
ikke mennesker, og om bjørn har jeg kun hørt, at hunnen vil forsvare sine
unger, så lad være med at komme imellem.
Jeg er gået fra Breisjøsæter til Straumbu et år, hvor der var bjørn i
området - en strejfer, det havde dræbt nogle får. Men alle sagde, at man
skulle tage situationen med ro. Det tætteste, jeg kom på bjørn, var en jærv,
der havde snuset til min liggeplads ved søen, mens jeg spiste frokost i
hytten. Den har også store poter, men er altså ikke farlig og desværre
yderst sky.
Hvor vil du gå - og har du hørt om at der skulle være ulv og bjørn dér? Og
når du er af sted: Spørg på DNT-hytterne, du kommer forbi, om der er meldt
bjørn og ulv i området.

Inger

Fra : Flemming

Dato : 14-05-06 18:17

Jeg læste en artikel om en bjørn i canada der umotiveret dræbte en families
12 årige datter uden at resten af familien kunne gøre noget, andet end at
stå med en kæp og slå i jorden (har også læst om andre eksempler)....Og
bjørne i canada er vel ligesom bjørne i sverige/norge...Selvfølgelig er de
sikkert meget sky og for det meste kun gør noget hvis de bliver klemt op i
en krog, men hvad nu hvis man pludselig er så uheldig og rende ind i en
bjørn der enten er meget sulten eller er syg i hovedet og som angriber uden
nogen grund....Så står man derude midt i ingenting og har et kæmpe
problem...

Ved du hvor langt oppe i Sverige/Norge man kan risikere at møde bjørne/ulve?
De er et ufatteligt flot dyr, men stadig et dyr man helst kun vil observere
på discovery channel

Vi havde planer om (fra københavn) at køre omkring 1000 - 1500 km op i
sverige/norge, sætte bilen og tage nogen lange vandreture rundt omkring i
fjellene og i de store skove....

Og hvis de er heroppe, er der så nogen ting man kan tage med (for en
sikkerheds skyld) som kan redde een fra en sur bjørn? Evt. peberspray eller
lignende....(Det må helt sikkert virke i tilfælde af et overfald)....Og kan
man købe dette i Sverige/norge?

Tak for svarene

Flemming

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-05-06 21:42

Jeg mener, at den største fare kommer fra dig selv: er du i træning? kan du
orientere dig med kort og kompas? kan du vente en dagsmarch tid, mens din
makker henter hjælp til dit åbne benbrud/din perforerede blindtarm
(situationer jeg har set/en kollegas søn har været udsat for)?

Mobil-dækningen er hurtigt væk i Jämtland/i Jotunheimen.

Hvis du er usikker, så begynd med at deltage i DNTs fællesture - man går
ikke i flok, hvis man ikke selv vil.

Inger

Fra : Flemming

Dato : 15-05-06 07:30

Vores plan var at tage derop i bil og gå nogen halvdagsture i
fjeldet...Derefter tage videre og gå nogen flere ture et andet sted...Og da
vi er udpræget bymennesker ville vi helst ikke blive overrasket af en
uforudset faktor som en stor sulten bjørn der gerne ville have os til
aftensmad......Men hvor langt oppe i sverige/norge regner man med at de
lever? Vi havde kun planer om at tage omkring 1000 km op (fra kbh af)....

Takker igen for svarerne....Vi grinte lidt af at der var en Bjørn der også
svarede

flemming/Carina

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 15-05-06 09:16

Flemming <cjrocksthehouse@ofir.dk> wrote:
: Vores plan var at tage derop i bil og gå nogen halvdagsture i
: fjeldet...Derefter tage videre og gå nogen flere ture et andet sted...

Ja, men da er det absolutt ingen fare. Bjørner finnes langs nesten hele
Norges grense, og de fleste som finnes der bor egentlig i Sverige, Finland
eller Russland, og er bare på vandring inn i Norge.

For å sette ting i perspektiv for dere: De siste 20 år har det vært 7
tilfeller hvor bjørner har skadet mennesker i Skandinavia, hvorav 5 av
ofrene var svenske bjørnejegere... Sist gang en bjørn drepte et
menneske i Norge var i 1906.

: Takker igen for svarerne....Vi grinte lidt af at der var en Bjørn der også
: svarede

Nåh. Hm. Men JEG er i hvert fall ikke til fare for dansker på skogtur,
det kan jeg garantere. #8D) (Dessuten smaker elg bedre. Øh. Har jeg hørt.)

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-05-06 14:19

"Bjørn" Christian "Tørrissen" skrev i e49db2$ccv$1@orkan.itea.ntnu.no
dette:

> Nåh. Hm. Men JEG er i hvert fall ikke til fare for dansker på skogtur,
> det kan jeg garantere. #8D) (Dessuten smaker elg bedre. Øh. Har jeg
> hørt.)

En kilde? Altså til udsagnet om at elge smager bedre end danskere. Det er en
ret krænkende påstand over for os som folk.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-05-06 14:13

Godt nok - med telt eller i Turistforeningshytte med madpakke og
halvpension? Kig på http://www.turistforeningen.no/ - deres fællesture er
også gode ideer til selvarrangerede ture.

Forslag
Kør mod Rondane, læg jer ved Høvringen (hus eller telt) og gå ind i Rondane
derfra.

Kør til Venabu ovenfor Ringebu i Gudbrandsdal og deltag i Venabus guidede
ture rundt i området syd for Rondane eller følg deres ruteforslag. Her er
også mulighed for camping. Men Venabus køkken er værd en rejse, selv om I
sikkert er rystede over pensionsprisen pr. døgn.

Kør til Rauland/Telemark og sejl ind til Rogen. Fine ture derfra.

Hvis I er meget heldige, kan I evt. få øje på renerne.

Inger

Fra : Flemming

Dato : 16-05-06 09:27

Det ser interessant ud!

Konklusion: Ingen grund til at være bange for bjørne/ulve vedr. sådan en tur
jeg skal på....Med mindre jeg overnatter ude i skovene...En peberspray er
dog at overveje

Tak for alle svarerne....

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-05-06 13:19

"Flemming" <cjrocksthehouse@ofir.dk> skrev i melding
> [...]
> tur
> jeg skal på....Med mindre jeg overnatter ude i skovene...En peberspray er

Og hvis du VIL se bjørn, kan et besøk i Vassfaret bjørnepark i Hallingdal
være å anbefale.
http://www.vassfaret-bjornepark.no/
og for ulv: Langedrag naturpark mellom Hallingdal og Numedal:
http://www.langedrag.no/

Velkommen til "villmarken" - Norge .:)

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Inger Buchard

Dato : 16-05-06 16:15

Iøvrigt er der fint eendagsterræn øst for Nesbyen i Hallingdal omkring
Blåfjell. Går man langt nok ind i Vassfaret bag bommen, møder man måske
stadigvæk et færdselsskilt, der advarer mod bjørn. Det stod der i 1980.
Eller fra Gol mod syd ind mod Dyna - også et fint eendagsterrræn om
sommeren.

Inger

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 14-05-06 18:07

[...]

Nei, i hvert fall ikke så lenge det er sommer og mye mat i skogen. Det
har ikke vært noen tilfeller med angrep på mennesker på mange år. Men
HVIS du er i et område med mye bjørn og ulv (relativt sett, for det
er ingen områder med MYE bjørn og ulv lenger), og du skal overnatte
ute i telt, så kan det være smart å oppbevare all velduftende mat
du bærer på i en plastpose eller en lufttett beholder som du henger
opp i et tre.

Om du bare skal vandre gjennom skogen på dagtid er det ingen som
helst fare for at du vil tiltrekke deg uønsket oppmerksomhet fra
bjørn eller ulv.

Vær mer bekymret for mygg og andre blodsugende insekter. #8D)

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 16-05-06 07:37

> Hvordan og hvorledes med Bjørne/ulve i Sverige/Norge....Hvis man skulle ud
> og vandre i fjeldene alene kan man så risikere at blive overfaldet af
> Bjørne, ulve eller lignende?

Du skriver du skal i bil der op, og forventer at køre rundt. Det tror jeg er
farligere end de dyr du der tænker på.

Kai

Fra : Flemming

Dato : 16-05-06 09:23

Hvorfor skulle det være farligt at køre i bil derop?

Der er vel ordentlige veje i Sverige/Norge?

Fra : Jan

Dato : 16-05-06 21:07

Tue, 16 May 2006 10:23:09 +0200, "Flemming" <cjrocksthehouse@ofir.dk>;
<44698bf0$0$932$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Hvorfor skulle det være farligt at køre i bil derop?

Det er større risiko for å komme til skade på veien enn for å komme
til skade av store rovdyr.

>Der er vel ordentlige veje i Sverige/Norge?

ja, som i Danmark - og i Norden omkommer og skades langt flere
mennesker pr hundreår i trafikken enn av store rovdyr. _LANGT_ flere.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 17-05-06 21:07

Hej Flemming

> Hvorfor skulle det være farligt at køre i bil derop?

Det var heller ikke det jeg skrev. Jeg skrev bare det var farligere at køre
bil. Det er nogle dejlige veje de har i de 2 lande. Pointen er bare, chacen
for at du bliver skadet af et dyr der oppe, den er mindre end muligheden for
at blive kørt ned i København.

Kai