Første gang i Tyrkiet (Alanya)
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-05-06 22:30

Hej!

Nu på søndag tager vi en uge til Alanya i Tyrkiet. Jeg har aldrig
været på sådan en type ferie, så det bliver spændende at prøve.

Hvad skal vi være specielt opmærksomme på? Tænker bl.a. på "opførsel".
Hvad er der at se?
Hvad er billigt (og dermed en god ide at overveje at købe med hjem)?
Hvad er dyrt (som vi dermed bør have med hjemmefra)?

Fyr løs!

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Har du glemt sikkerhedskoden til din Nokia-telefon?
Du kan selv løse problemet derhjemme - kontakt os!

Fra : VH

Dato : 03-05-06 12:17

Hej
Var for første gang i Tyrkiet (Side) i efteråret 05, og synes at
vand-natur-mad-historie var en god oplevelse, -men-men .......... der findes
da flinke og rare Tyrker, men mange var kun ude efter Euro og Lira, i den
rækkefølge, så tag endelig Euro med, for en ting der koster f.eks. 4 euro
(30 kr) tager de meget gerne 8 Lira (40 kr.) for.

Vi talte med flere som havde været der mange gange , men de synes at det nu
var blevet for dyrt.
Eks. de fortalte at et sted havde de forlangt 100 kr. for en Irish Coffe, og
65 kr. for en Burger.

Så meget hellere Grækenland.

Alligevel god tur, når i nu HAR bestilt, så kan man jo også selv bedømme.

Mvh / VH

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-05-06 13:21

"VH" <evinklerfjern@kabelmail.dk> skrev:

> [...]
>rækkefølge, så tag endelig Euro med, for en ting der koster f.eks. 4 euro
>(30 kr) tager de meget gerne 8 Lira (40 kr.) for.

Tak for informationen. Jeg er lidt nysgerrig - hvad er grunden til
dette?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Per Thomsen

Dato : 04-05-06 08:31

> Tak for informationen. Jeg er lidt nysgerrig - hvad er grunden til
> dette?

Af en eller anden grund tror den menige tyrker ikke på Tyrkiets økonomi.
(Selv om det er en af de hurtigst voksende).
Tyrkerne er nemme at omgås, specielt hvis man siger tingene med 'et glimt i
øjet'. Man kommer virkelig langt med smil og humor, når man skal handle.

Per

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-05-06 10:22

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev:

>Af en eller anden grund tror den menige tyrker ikke på Tyrkiets økonomi.
>(Selv om det er en af de hurtigst voksende).

Så I er altså flere der mener/tror, at det bedre kan betale sig at
betale med euro end med lira? Danske kroner ligger mellem de to
valutaer?

Kan man betale med euro alle steder? Hvis tyrkerne giver bedre priser,
når man betaler med euro, så kunne det lyde til, at der ikke rigtig er
nogen grund til at have særlig mange lira med?

>Tyrkerne er nemme at omgås, specielt hvis man siger tingene med 'et glimt i
>øjet'. Man kommer virkelig langt med smil og humor, når man skal handle.

Det lyder lige som noget for mig

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Per Thomsen

Dato : 05-05-06 11:03

> Så I er altså flere der mener/tror, at det bedre kan betale sig at
> betale med euro end med lira? Danske kroner ligger mellem de to
> valutaer?

Vi er kommet meget 'langt' med DKK

> Kan man betale med euro alle steder? Hvis tyrkerne giver bedre priser,
> når man betaler med euro, så kunne det lyde til, at der ikke rigtig er
> nogen grund til at have særlig mange lira med?

Vi har kun haft Lira med til 1. døgn.
Du kan med fordel veksle på posthusene (dernede).

> Det lyder lige som noget for mig

Det var godt - God ferie.

Per

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 03-05-06 20:40

Som grækenland fan må jeg give VH ret, er du vant til det græske service
niveau så forvent at du bliver gevaldigt skuffet.

Det drejer sig kun om en ting, at tjene "snyde" turisterne for så mange
penge som muligt, sæt dig aldrig på en restaurant uden priser på
spisekortet, bestil aldrig noget i en bare uden at få prisen først.

når du tager en taxa så forvent at du bliver kørt til en butik i nærheden af
der hvor du skal hen, når du sætter dig ind låser de taxaen elektronisk så
du kan ikke forlade den før de mener at turen er slut.

Sådan kunne jeg blive ved, vi var i alanya for 3 år siden og sidste år var
vi på en endagstur til mamaris, vi sætter aldrig vores ben igen i tyrkiet..

Thomas

Fra : Per Thomsen

Dato : 04-05-06 08:39

> Som grækenland fan må jeg give VH ret, er du vant til det græske service
> niveau så forvent at du bliver gevaldigt skuffet.

De steder jeg har været i Tyrkiet, må jeg sige at servicen lever fuldt op
til Grækenland.
Blot med den forskel, at tyrkerne forventer at få drikkepenge (10%). Og i
Grækenland betaler du kuvertpris, uanset hvormeget du køber for. Ud over
dette, ser grækerne gerne at de får drikkepenge.
Maden i Tyrkiet er super og knap så fed som den græske.

> Det drejer sig kun om en ting, at tjene "snyde" turisterne for så mange
> penge som muligt, sæt dig aldrig på en restaurant uden priser på
> spisekortet, bestil aldrig noget i en bare uden at få prisen først.

Det gælder så sandelig også i f.eks Chania på Kreta.

> når du tager en taxa så forvent at du bliver kørt til en butik i nærheden
> af der hvor du skal hen, når du sætter dig ind låser de taxaen elektronisk
> så du kan ikke forlade den før de mener at turen er slut.

Har jeg aldrig oplevet

> Sådan kunne jeg blive ved, vi var i alanya for 3 år siden og sidste år var
> vi på en endagstur til mamaris, vi sætter aldrig vores ben igen i
> tyrkiet..

Har været i Tyrkiet 7 gange, og skal forhåbentlig også til efteråret.
Sommeren bliver et gensyn med Samos.

Per

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 03-05-06 12:40

Hej Lasse.
Det lyder lækkert med en tur derned. Jeg ville ønske det var mig, der skulle
derned nu.
Vi har været i Alanya 7 gange, og elsker byen.
Hvor skal i bo ( hvem rejser i med?)?
Byen er meget europadisk, så alm. god opførsel.
Der er mange forskellige ting, at se der omkring.
Jeg vil anbefale at finde en af de lokale turist firmaer, der laver ture. De
er langt billiger end fx Star tour og de andre. Når nu i kommer derned så
tidligt, så tag en jeep tur op i bjergene. Hvis i er heldige kan i få en
snebold kamp. Maj er helt klar den bedste månde, at tag der ned, da temp er
perfekt (25-35gr), og folk dernede glæder sig til en ny sæson. Og så skal
mange af de handlede betale deres første rader til deres lev. Derfor er de
nemmer at handle med.
En ting i ikke må købe dernede er parafume. Det er fup DET HELE. Der en
eller to rigtige parafum butiker i byen. Det er billigst i lufthavn (DK og
Antalya).
Læder og guld er billigt dernede. Hvis i vil havde rigtig god kvalitet
læder, både efter egen design eller hans, så kan jeg virkelig varmt
anbefalde Thomas Leder (mail hvis i vil vide mere om læder, guld osv).
Tøj dernede er genneralt billigt, både ægte og uægte.
Vi plejer, at lidt af hver med derned, da vi bor i lejlighed. Madvare og
ligene er billigt dernede, bare ikke solcrem, batterier, film, barbergrej &
bind.
Men ellers mail, og spørg om der er mere du vide, bla. med guld og læder
osv.

Ellers rigtig god tur
Den misundelig Thomas fra Fyn.

Ps. Valuta, så kan i bruge dk kr og Euro over næsten alt. Vær opmærksom på,
at i holder ind på midt vejen fra lufthavn til Alanya, hvor i kan tisse og
køb div. Deres priser disse steder er meget peberet. 2 is og 1½ L cola.
100kr. en lille buger, 1 is og ½L cola 100kr.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-05-06 13:37

"Thomas & Camilla" <ccxxvejrupskov@tiscali.dk(fjern ccxx)> skrev:

>Det lyder lækkert med en tur derned. Jeg ville ønske det var mig, der skulle
>derned nu.
>Vi har været i Alanya 7 gange, og elsker byen.

Det lyder jo lovende

>Hvor skal i bo ( hvem rejser i med?)?

Vi rejser med Bravo Tours, og skal bo i lejlighed (har ikke lige styr
på, hvad stedet hedder).

> [...]
>tidligt, så tag en jeep tur op i bjergene. Hvis i er heldige kan i få en

Man lejer en Jeep? Hvad skal det koste?

>Maj er helt klar den bedste månde, at tag der ned, da temp er
>perfekt (25-35gr), og folk dernede glæder sig til en ny sæson.

Det havde jeg gennemskuet

>Og så skal mange af de handlede betale deres første rader til deres lev.
>Derfor er de nemmer at handle med.

Ikke dårligt...

>En ting i ikke må købe dernede er parafume. Det er fup DET HELE. Der en
>eller to rigtige parafum butiker i byen. Det er billigst i lufthavn (DK og
>Antalya).

Vi holder os væk, tak.

>Læder og guld er billigt dernede. Hvis i vil havde rigtig god kvalitet
>læder, både efter egen design eller hans, så kan jeg virkelig varmt
>anbefalde Thomas Leder (mail hvis i vil vide mere om læder, guld osv).

Jeg vil have det i baghovedet, selvom jeg ikke umiddelbart tror det
bliver relevant.

> [...]
>ligene er billigt dernede, bare ikke solcrem, batterier, film, barbergrej &

Noteret, tak.

>Men ellers mail, og spørg om der er mere du vide, bla. med guld og læder
>osv.

Lad os da holde det her i gruppen, så alle kan blive klogere, og komme
med deres indspark (det er jo ikke altid, at folk er enige - og man
kan jo altid supplere hinanden).

> [...]
>køb div. Deres priser disse steder er meget peberet. 2 is og 1½ L cola.
>100kr. en lille buger, 1 is og ½L cola 100kr.

Det har jeg også hørt, ja - der må vi sørge for lige at have købt lidt
ind på forhånd.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bagmanden

Dato : 03-05-06 20:20

Thomas & Camilla wrote:
> Madvare og ligene er billigt dernede, ...

yeiks; jeg vidste ikke at de var begyndt at sælge deres døde!
--
F.B.

Fra : bent bundgaard lause~

Dato : 03-05-06 19:19

danske hundrede kr. sedler er de helt vilde med dernedeog priserne er ikke
som en anden skriver billigere i grækenland , vi er lige kommet hjem fra
Bodrum og der var priserne kun det halve af hvad vi gav på Kreta i efteråret

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 04-05-06 18:16

Hejsa.
Der var en der snakkede om, de havde fået dårlig behandling dernede. Det har
vi Aldrig oplevet, tvært imod. Heller ikke at de skulle snyde folk.
Turisterne er meget vigtige i disse ferie byer, så de vil næsten gøre alt
for os, fx hvis man køre i Taxi, så vil man tit opleve, at chaufføren køre
over for rødt, men kun hvis det er turister de køre med. Turisterne har
første ret.
Euro mønter og seddeler er meget populær dernede, særlig på fredags market.
De store forretninger er lige glade, da mange af de fra dem, rydder ud af
landet med det samme.

mvh
Thomas

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 06-05-06 08:23

Hejsa Lasse.
Jeg ville lige ønske jer god tur.
En Jeep koster ca. 250kr pr dag. og en Jeeptur op i bjergene koster ca.
100-150kr pr.mand ved de lokale. Kan anfales, da de gør meget ud af turene.
Vi var med en lille lokal, som kørte os nogen steder hen hvor turisterne
ellers ikke kommer. De bor meget primitivt.

Rigtig god tur.
Thomas