Middelalderfestival i Norditalien??
Fra : Prikke

Dato : 24-04-06 18:49

Jeg søger navnet på en by i norditalien, hvor man hver sommer
afholder en middelalderfestival.

m.v.h.
Prikke

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-04-06 19:31

On 24 Apr 2006 10:48:58 -0700, Prikke wrote:

> Jeg søger navnet på en by i norditalien, hvor man hver sommer
> afholder en middelalderfestival.

Siena. Men der er tænkeligt nok flere.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 17:20

Peter Loumann skrev i ifv9olux6srj$.15ovowr1x8pjo.dlg@40tude.net dette:

> Siena. Men der er tænkeligt nok flere.

Bortset fra at Sienna ligger i Mellemitalien, er det så Palio'en, du tænker
på? Ellers mener jeg ikke at der er tale om at der afholdes egentlige
middelalderfestivaler i Sienna.
Og Palio er en gevaldig begivenhed, der godt nok bygger på en tradition fra
middelalderen, men der er ikke tale om en egentlig middelalderfestival, men
en moderne (og ganske komerciel fest) hvor der indgår parader mv. med
'optrædende' i middelalderkostumer.

En lille billedserie fra en midtitaliensk middelalderfestival:

http://jan.boegh.net/Album/Verden/Middelalderfestival_i_Bevagna/slides/DSCN0888.html

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-04-06 17:31

On Tue, 25 Apr 2006 18:19:57 +0200, Jan Bøgh wrote:

> Bortset fra at Sienna ligger i Mellemitalien,

Tjah - bum - bum

> er det så Palio'en, du tænker på?

Ja

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 18:13

Peter Loumann skrev i 1cvdt62lhqfmp$.wivlm7v09hxi$.dlg@40tude.net dette:

> Tjah - bum - bum

Jeg tror faktisk først at Toscana, Umbria og Marche er blevet inkluderet i
Norditalien efter det italienske højrenationalistiske parti Lega Norte
definerede norditialien. Sikkert fordi disse regioner er rige nok til at
tiltrække Liga Nortes opmærksomhed. Ellers er de en del af mellemitalien
efter gængse opfattelser. Norditalien er nogenlunde det, romerne kaldte
Gallia Cisalpina, og som ikke var en del af Italien før kejsertiden (husk på
ham der med laurbærerne, der skred over rubicon sigende noget om
terningspil).
Vil man gerne se middelalder er Umbria i øvrigt et fremragende sted - Sienna
og store dele af Toscana er mere renæssance.

vh
Jan
PS: Knipserier kan findes på | B: Har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : deepbluesky

Dato : 25-04-06 18:29

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> ikke var en del af Italien før kejsertiden (husk på ham > der med
> laurbærerne, der skred over rubicon sigende noget om terningspil).

"The die is cast!" var ordene. Eller p.o.n.r. som det bruges.
/JAF

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 09:17

deepbluesky skrev i 444e5c67$0$209$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> "The die is cast!" var ordene.

Det ved Gud (med eller uden skæg) det ikke er. Cæsar har iflg. traditionen
sagt noget i retningen af : jacta est alea - han kunne næppe engelsk!

http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Middelalderfestival_i_Bevagna/index.html

Fra : deepbluesky

Dato : 26-04-06 18:11

Jan Bøgh wrote:

> Det ved Gud (med eller uden skæg) det ikke er. Cæsar har iflg. traditionen
> sagt noget i retningen af : jacta est alea - han > kunne næppe engelsk!

http://ancienthistory.about.com/library/bl/bl_q_latin1.htm
/JAF

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 19:23

deepbluesky skrev i 444fa9cc$0$124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> http://ancienthistory.about.com/library/bl/bl_q_latin1.htm

Står der der, at Cæsar talte engelsk?

vh
Jan

Fra : deepbluesky

Dato : 27-04-06 08:14

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-04-06 19:32

On Tue, 25 Apr 2006 19:13:12 +0200, Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Norditalien efter det italienske højrenationalistiske parti Lega Norte
> definerede norditialien. Sikkert fordi disse regioner er rige nok til at

Aha - jeg ved ikke så meget om det parti

> Ellers er de en del af mellemitalien efter gængse opfattelser.
> Norditalien er nogenlunde det, romerne kaldte Gallia Cisalpina,

Mjahr - den slags opdelinger har det med at være vilkårlige. Min ældgamle
udgave af Politikens Turen går til Norditalien har Toscana med.

> Sienna

Mens vi nu er ved pindehuggerierne: Både mine kort, også italienske, og
leksika staver byen med et n.

> og store dele af Toscana er mere renæssance.

Njahr - charmen ved det område er at grænsen er meget uskarp. Man sprang så
at sige gotikken over. Baptisteriet i og flere palazzoer i Firenze?
Rådhuset i Siena? De mange tårne i den lille by hvis navn jeg har
fortrængt? Kirken og tårnet i Pisa? Herved adskiller de toskanske byer sig
for mig at se ikke fra byerne i og omkring Po-sletten - lige bortset fra
Milanos enestående gotiske domkirke.

Du skrev tidligere her i tråden:

> [...]
> middelalderen, men der er ikke tale om en egentlig middelalderfestival, men
> en moderne (og ganske komerciel fest) hvor der indgår parader mv. med

Derved adskiller den sig næppe fra andre af slagsen - inkl. min lokale i
Karrebæksminde

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-04-06 19:42

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Mens vi nu er ved pindehuggerierne: Både mine kort, også italienske,
> og
> leksika staver byen med et n.

Siena på italiensk, Sienna på enkelte andre sprog:
http://www.knowital.com/Towns/sienandsan/html/siena_main_menu.php

mvh
Preben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 09:31

Peter Loumann skrev i e0hgs78sof1s$.1ngva4xxlv63w.dlg@40tude.net dette:

> Mens vi nu er ved pindehuggerierne: Både mine kort, også italienske,
> og leksika staver byen med et n.

Beklager meget. Jeg troede ikke det var afgørende.

Tjae - når du nu hiver det ud af konteksten: Brugen af ordet 'mere' i
konteksten antyder at Umbrien ifht. Toscana har /mere/ middelalderpræg -
ikke at der intet renæsance er i Toscana.

> Derved adskiller den sig næppe fra andre af slagsen - inkl. min
> lokale i Karrebæksminde

Jeg aner ikke hvad der foregår i Karrebæksminde - kommer der sikkert
aldrig - men at kalde Palio for en middelalderfestival må bero på at man
ikke har været der.
Det har jeg, så jeg står fast ved min opfattelse - og du må hjertens gerne
have en anden.

mvh

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 10:40

Jan Bøgh skrev i 444f2fd6$0$870$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> middelalderpræg - ikke at der intet renæsance er i Toscana.

Vrøvl - der skulle selvfølgeligt stå:
"at der intet middelalder er i Toscana."

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-04-06 11:29

On Wed, 26 Apr 2006 10:31:17 +0200, Jan Bøgh wrote:

> at kalde Palio for en middelalderfestival må bero på at man
> ikke har været der.

Det har jeg ikke desto mindre. Men det er ca. 23 år siden.

Fra : Aksel

Dato : 24-04-06 20:01

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg søger navnet på en by i norditalien, hvor man hver sommer
afholder en middelalderfestival.

m.v.h.
Prikke

Det gør de fleste.

Hilsen Aksel

Fra : Grev Dracula

Dato : 26-04-06 10:58

<pervaerum.mikkelsen@gmail.com> wrote:

>Jeg søger navnet på en by i norditalien, hvor man hver sommer
>afholder en middelalderfestival.
>
>m.v.h.
>Prikke

Hvis man regner Umbrien for Norditalien, er en af de flotteste (og
vist i udlandet ret ukende) middelalderfester Calendimaggio i Assisi:

http://www.calendimaggiodiassisi.it

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 11:31

Grev Dracula skrev i 6pgu42l9s2bdvgkdo6doo2uq774qe51ece@4ax.com dette:

> Hvis man regner Umbrien for Norditalien, er en af de flotteste (og
> vist i udlandet ret ukende) middelalderfester Calendimaggio i Assisi:
>
> http://www.calendimaggiodiassisi.it

I samme område er der i byen Bevagna sidst i juli middelalderfesten "Mercato
delle Gaite" hvor hele byen i en uge er omdannet til en kulisse for
festivalen: