CSS-formattering til A4
Fra : Kurt Moskjær Anderse~

Dato : 14-01-01 11:48

Hejsa!

Er der mulighed for at styre formatet på udskrift af en side, via CSS -
f.eks. om formatet skal være liggende eller stående?

Kurt Moskjær Andersen
http://www.moskjaer-data.dk/

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 14-01-01 18:13

Kurt Moskjær Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der mulighed for at styre formatet
> på udskrift af en side, via CSS

Ja, med CSS kan man give sider forskelligt layout på papir og på skærmen.
Det vil sige at man f.eks. kan fjerne menuer, bannere og andet på
udskrifterne - der er rigtigt mange muligheder.

Hertil kommer at CSS også indeholder en række specielle egenskaber, som
direkte er beregnet til papir. F.eks. tvunget sideskift - eller undgå
sideskift.

Du kan læse mere om CSS og printervenlige sider her:
http://www.html.dk/artikler/00009/

> f.eks. om formatet skal være
> liggende eller stående?

Det er ihvertfald en del af standarden:

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html#page-size-prop

Mvh
Jonas

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-01-01 18:53

Det ønskede kan man dog ikke gøre. At sætte udskrift til liggende
gøres i print dialogen.

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 14-01-01 20:24

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det ønskede kan man dog ikke gøre. At sætte udskrift til liggende
> gøres i print dialogen.

Det er muligt du har ret - ifølge W3C-standarden skulle følgende dog virke:

@page {
size: landscape;
}

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html#page-size-prop

Jeg kan desværre ikke teste det ved den PC jeg sidder ved nu. Men det er
meget muligt at ingen browsere understøtter funktionaliteten endnu.

Mvh
Jonas

Fra : Kurt Moskjær Anderse~

Dato : 15-01-01 10:08

"Jonas Astrup - html.dk" <astrup@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hertil kommer at CSS også indeholder en række specielle egenskaber, som
> direkte er beregnet til papir. F.eks. tvunget sideskift - eller undgå
> sideskift.

Tak for hjælpen. Jeg havde allerede lavet et specielt CSS-dokument til brug
ved udskrifter, men det var især den specielle tilpasning til A4 som var mit
problem.

Kurt Moskjær Andersen
http://www.moskjaer-data.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-01-01 19:46

Sun, 14 Jan 2001 10:48:22 GMT, skrev "Kurt Moskjær Andersen"
<kurt@moskjaer-andersen.dk>:

>Er der mulighed for at styre formatet på udskrift af en side, via CSS -

Du kan styre mange ting m.h.t print med css, se f.eks.
<http://www.html.dk/artikler/00009/>

>f.eks. om formatet skal være liggende eller stående?

Dog ikke dette.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-01-01 07:40

> Du kan styre mange ting m.h.t print med css, se f.eks.
> <http://www.html.dk/artikler/00009/>

Kan man også fjerne teksten i IE, "Side x af x" osv.?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-01 08:46

Mon, 15 Jan 2001 07:39:54 +0100, skrev "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk>:

>Kan man også fjerne teksten i IE, "Side x af x" osv.?

Nej, det kan kun gøres under printeropsætning.

Læs evt. mere på http://www.w3.org/Style/CSS/

med venlig hilsen
Knud