Whiskyglas
Fra : Chris

Dato : 01-04-06 18:10

Hejsa! Er der nogen der kender et sted, gerne i Århus, hvor man kan købe
nogle super lækre whiskyglas? Det må gerne være nogle tunge sataner, eller
håndlavede.

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 01-04-06 21:25

"Chris" <cmosses@gmail.com> wrote

> Hejsa! Er der nogen der kender et sted, gerne i Århus, hvor man kan købe
> nogle super lækre whiskyglas? Det må gerne være nogle tunge sataner, eller
> håndlavede.

Hvis du mener det seriøst med hensyn til whisky, skal du holde dig fra glas
som dem man ser på film - dvs. bourbon glas. Tag på Cockney og få serveret
en god whisky i et såkaldt 'snifter'. Det er et rigtigt whiskyglas - og er
oftest ikke en tung satan. De bruges ikke blot til whisky, men også til
andre destilater, herunder Cognac.

Spiegelau producerer nogle temmeligt lækre typer. Prøv hos de forskellige
vinhandlere - Skjold Burne, Mahler og andre. Jeg tror ikke de forhandles af
isenkrammer/brugskunst-kæderne.

Venlig hilsen
Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 21:53

"Søren Beltofte Sørensen" <soeren_[skod]@beltofte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinhandlere - Skjold Burne, Mahler og andre. Jeg tror ikke de forhandles

Er det så dem der svarer til grappa glas eller?

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 01-04-06 22:21

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote

> Er det så dem der svarer til grappa glas eller?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Snifters kan have antage forskellige
former, men en whisky-snifter ser typisk ud som denne:

http://makeashorterlink.com/?I339214EC

Venlig hilsen
Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-04-06 22:26

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote

> Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Snifters kan have antage forskellige
> former, men en whisky-snifter ser typisk ud som denne:
>
> http://makeashorterlink.com/?I339214EC

Ok - det er nok hvad der tilsvarer Spiegelau's grappa eller destillat glas.
Så er der jo en anvendelsesform mere, nu jeg går og påtænker at købe dem

Fra : Jette

Dato : 02-04-06 19:02

Snifters kan have antage forskellige

De glas er da bare for smukke. Hvor kan de købes?

vh. Jette

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 03-04-06 08:15

"Jette" <sussex25@hotmail.com> wrote

> Snifters kan have antage forskellige

> De glas er da bare for smukke. Hvor kan de købes?

Enig. Aner det ikke. Det var en tilfældig google-søgning. Men Spiegelaus
ligner mistænkeligt meget. Så det gælder bare om at finde en forhandler af
Spiegelau.

Hilsen
Søren

Fra : Jens Beltofte Soeren~

Dato : 03-04-06 18:37

Søren Beltofte Sørensen wrote:
> [...]
> ligner mistænkeligt meget. Så det gælder bare om at finde en forhandler af

Well, på man jo finde utroligt mange ting på google. F.eks. Spiegelaus
website http://www.spiegelau.dk/e-handel?index=1041

På sitet kan man også finde forhandlere.

Mvh. Jens

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 21:40

On Mon, 03 Apr 2006 19:36:55 +0200, Jens Beltofte Soerensen wrote:

> Well, på man jo finde utroligt mange ting på google. F.eks. Spiegelaus
> website http://www.spiegelau.dk/e-handel?index=1041

der er en oversigt med priser på alle mulige andre glas, men ikke Whisky
snifteren. Nu har jeg sendt den en mail og når jeg får svar, poster jeg det
her i gruppen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 09:45

On Mon, 3 Apr 2006 22:39:33 +0200, Kurt Hansen wrote:

> der er en oversigt med priser på alle mulige andre glas, men ikke Whisky
> snifteren. Nu har jeg sendt den en mail og når jeg får svar, poster jeg det
> her i gruppen.

Her er svaret:

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-04-06 20:57

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Snifters kan have antage forskellige

> De glas er da bare for smukke. Hvor kan de købes?

Jeg kan se der er andre der har svaret og hvis du bor i Viborg har Kurt ledt
den rigtige vej.

Som sagt er de glas jeg snakker om Spieglaus og det er ikke sikkert det er
de samme som de linkede. Hvis du bor i Kbh vil jeg anbefale Højbro Vin i
mellem Gråbrødre Torv og Nørreport, de har de fine serier, hvilket ikke er
tilfældet for de fleste butikker der fører Spiegelau, og så er de en del
billigere end bl.a. Magasin (som heller ikke har de fine serier længere).
Hvis man gør dem det klart at man går op i detaljerne kigger de dem ihærdigt
efter sammen med dig. Da jeg køber en type ad gangen og jeg så den dag havde
planlagt hvidvin, kom ekspedienten frem til (efter vi havde kigget igennem)
at jeg nok var bedre stillet med at købe bourgognerne denne gang. Jeg mente
selv at have accepteret kassen, men han mente bestemt omvendt. Jeg tog rådet
og senere har jeg så fået købt hvidvinene en dag hvor han havde fået en
ordentlig kasse hjem.
Problemet med at jeg aftenen for det første køb måtte åbne Chianti i stedet
for den planlagte vin (som jeg har glemt, men det har jo nok været en hvid
), bliver mere end opvejet med tanken om man har en vinhandler der har
en sådan kritisk sans over for egne varer.

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 06-04-06 13:59

> [...]

> glas.
> Så er der jo en anvendelsesform mere, nu jeg går og påtænker at købe dem

Efter at have været en tur i Magasin i Århus kan jeg oplyse, at Spiegelau's
grappaglas ser væsentligt forskelligt ud i forhold til den nævnte snifter.
Snifteren på billedet ligner faktisk Spiegelau's mistænkeligt meget. Det
koster så vidt jeg husker 99,95,- for to stk. i Magasin.

// Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-04-06 16:16

> [...]
> Snifteren på billedet ligner faktisk Spiegelau's mistænkeligt meget. Det
> koster så vidt jeg husker 99,95,- for to stk. i Magasin.

Spiegelau er en producent med flere serie og dermed flere grappa glas. Hvis
du har set dem i Magasin vil mit bud være at det er en Soiree eller Vinum
Magnum serien.

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 06-04-06 22:03

> [...]

> Hvis
> du har set dem i Magasin vil mit bud være at det er en Soiree eller Vinum

Det lyder rigtigt. Det var Soiree. Men de var i hvert fald radikalt
anderledes end et traditionelt whiskey-snifter glas. Og de mindede mig mere
om, hvad jeg umiddelbart forbinder med et traditionelt grappa-glas.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-04-06 16:13

> [...]
mere
> om, hvad jeg umiddelbart forbinder med et traditionelt grappa-glas.

Sådan er Soiree glasset osse - men prøv at se på "Authentis" den har to
destillat/snifter glas - det ene virker som mere dufte minded, som nogle nok
vil kalde mere seriøst, og det andet er mere visuelt "klassisk" - så kan man
da vælge lidt efter hvilken situation man lige føler for.

Fra : Chris

Dato : 02-04-06 22:35

Hejsa,

Tak for tippet, jeg kan godt se din pointe hvis man skal have det fulde ud
af sin whisky. Jeg vil dog godt ofre lidt af aromaen for at få et mere
spændende og originalt glas i tumbler-stilen. Jeg synes en snifter minder
lidt for meget om et almindeligt vinglas. På Herr Bartels i Århus har de
nogle glas der minder om Snebolde, dvs. dem til fyrfadslys. De er ikke
runde, men de ser ud som om de er lavet af knust is. Jeg vil prøve at kigge
hos Mahler mv. i håb om at de har et godt udvalg. Jeg har ikke haft held hos
Imerco, Magasin o.l. :-/

Hilsen Chris

Fra : Kasper Larsen

Dato : 03-04-06 00:15

"Chris" <cmosses@gmail.com> wrote in message
> [...]
> runde, men de ser ud som om de er lavet af knust is. Jeg vil prøve at
> kigge hos Mahler mv. i håb om at de har et godt udvalg. Jeg har ikke haft

Jeg kan desværre ikke hjælpe, men jeg vil sætte pris på, hvis du vender
tilbage, når du har fundet ud af noget.

På forhånd tak.

Fra : Henrik

Dato : 03-04-06 10:05

"Chris" skrev i en meddelelse
> Hejsa! Er der nogen der kender et sted, gerne i Århus, hvor man kan købe
> nogle super lækre whiskyglas? Det må gerne være nogle tunge sataner, eller
> håndlavede.

I lørdags blev der afholdt whiskymesse i Kolding ... der kunne du have
hentet inspiration. Hvad der er det rigtige whiskyglas er lidt af et
"religions" spørgsmål ...
Prøv at tage et kig på www.whiskymessen.dk eller find hjemmesiderne på de
enkelte importører - de vil også kunne henvise til nærmeste forhandlere.