Sundhedsskadelige fødevarer
Fra : Ole Larsen

Dato : 01-04-06 06:56

Oplevede lige et supermarked, der ikke have fjernet den i forgårs på TV
omtalte sending frosne hindbær fra køledisken.
Adspurgt svaredes der, at da der på pakningen står ..........da
uvaskede, anbefales det at koge 1 min. inden anvendelse......

Er der en der husker oplysningerne på TV så godt at han/hun
kan sige om det er korrekt ifgl. gældende regler, anbefalinger?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 01-04-06 09:35

> Er der en der husker oplysningerne på TV så godt at han/hun
> kan sige om det er korrekt ifgl. gældende regler, anbefalinger?

Hvilken TV-udsendelse var der tale om?

Så vidt jeg ved er der udelukkende tale om et parti som er solgt til
storkøkkener, hvorfor der ikke skulle være noget i vejen for at dit
supermarked stadig har hindbær...

Men naturligvis - er det omtalte parti med virus - så _bør_ det da helt
klart trækkes tilbage, uanset hvad der står på pakken.
Jeg mener dog ikke at fvst (endnu) har krævet tilbagetrækning af
partiet, det var vist noget importøren gjorde frivilligt..

--
Michael

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-04-06 13:56

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> skrev:

> Er der en der husker oplysningerne på TV så godt at han/hun
> kan sige om det er korrekt ifgl. gældende regler, anbefalinger?

Man har valgt ikke at tilbagekalde produktet selvom samme problem
sidste år gav flere tusind syge og 5 dødsfald

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Tilbagetraekning/Tilbagetrukne_foedevarer/Mistanke_om_sygdomsfremkaldende_hindbaer.htm

Anbefalingen er, at hindbærrene skoldes før brug.
Det bliver spændende hvornår det bliver nødvendigt at skolde andre
grønsager og frugter før brug.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 02-04-06 11:20

Jeg tror at importøren af de frosne hindbær er ikke blevet bedt om at
tilbagekalde produktet, fordi importøren har et egenkontrolprogram med
procedure for selv at tilbagekalde partiet. Hvis virksomheden gør som den
skal, er der jo ingen grund til at myndighederne sanktionere mod importøren.
En af årsagerne til, at der stadig er hindbær i supermarkederne, kan være at
det er et andet parti (anden datomærkning,lot nr, eller producent). Det er
så op til importøren at vurdere, om der er en risiko forbundet med andre
partier med en lignede historik.
Danmark importere en lang række fødevarer fra lande, der selv om de er
godkendt af EU, dvs. det pågældende land har en række af procedure, som
"sikrer" at de kan fremstille fødevarer uden sundhedsmæsig risiko. Produktet
skal blot indeholde en certifikat, som garantere dette, dvs, at det er
underskrevet af det pågældendes lands myndigheder. Disse certifikater er
bare ikke det papir værd, de er trykt på. Men sådan har EU udformet de
reglerDanmark skal efterleve. I nogle tilfælde kan Danmark stille nationale
krav, der stiller flere garantier. Men så kommer branicheorganisationerne
ind og taler om bl.a. konkurrenceforvridning.
Og det kan der komme rigtigt meget tovtrækkeri omkring.
Først hvis vi som forbrugere begynder at være kritiske overfor varens
kvalitet i stedet for prisen, vil der komme ændringer.

Henrik