Hvorfor jeg ikke skal købe en B&D Alligato~
Fra : Steen Suder

Dato : 31-03-06 23:25

Kraftigt ramt af den seneste tids TVreklamer for Black & Deckers GK1000
Alligator, overvejer jeg nu stærkt købet af sådan en. For de rene af
sind er det en lille kædesav med et 10cm sværd og en underkæbe, der
agerer modhold. Hele saven er udført som en klassisk hækkesaks.

Svigerfar har en kædesav, så det er ikke et alternativ jeg behøver at
bruge penge på. Haven er omkranset af en kraftig og 2m høj, tyk
bøgehæk, der trænger til tuning.

Jeg kan udemærket se værdien i at der er modhold i savens konstruktion,
hvilket der jo ikke er i en kædesav... eller en håndsav for den sags
skyld.

Og så er der jo det at der altid er grund til at købe eldrevet
håndværktøj

Er der noget, der bør afholde mig fra at købe denne B&D-sav?

--
Steen Suder

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-04-06 06:05

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndværktøj
>
> Er der noget, der bør afholde mig fra at købe denne B&D-sav?

For dig bliver det måske ikke et problem, men jeg tror rigtig mange vil få
problemer, når savkæden skal slibes. Hvor mange har mon forstand på det?
En kraftig bøgehæk ville jeg beskære med en motorsav. Det er helt sikkert
hurtigere end med den nye B&D sav.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 06:46

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> En kraftig bøgehæk ville jeg beskære med en motorsav. Det er helt sikkert

Men, jeg har selv en Sandvik 'ørnenæb' med udveksling*). For mig klarer den
nemt grene op til 6-7 cm. i diameter (med lidt behändigkeit).
Jeg kan ikke huske prisen, men jeg mener det var i omegnen af 250,-

*) Lidt analogt med en boltsaks.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 01-04-06 07:53

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> wrote in

> [...]
> klarer den nemt grene op til 6-7 cm. i diameter (med lidt
> behändigkeit). Jeg kan ikke huske prisen, men jeg mener det var i

Har en lignende bare i en Fiskarsmodel. Med sådan en og en klassisk
hækkesaks kommer man altså meget hurtigt frem. Den klipper selv kraftige
grene over som var de af smør (ja.. ok .. så næsten da...) :)

--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : kb

Dato : 01-04-06 09:59

Jeg synes det er utroligt hvad man kan købe af legetøj. min første tanke da
jeg så rekvalmen var:
endnu en unødvendig ting at købe og kun bruger 2gange. (hvor ofte skærer du
hækken ned)
Den er sikkert umulig at vedligeholde men kan vel kappe toppen af en hæk...
Næsten ligeså pænt som med sav, saks og ørnenæb.
Er den hurtigere så får du jo tid til motionscenteret hvor du betaler for at
knokle det du har maskiner til derhjemme.
Jeg tror desuden den alligator bliver årsag til mange ulykker. Fordi mange
sikkert vil undervurdere dens farlighed
da den jo ligner et stykke ufarligt legetøj.
MEN ok jeg har ikke studeret den tæt på og skam få mig om det modsatte viser
sig.

mvh.
kristian

kender en som fik en økse i hovedet da han stod under et træ
og snakkede med sin kammerat der sad og huggede i en gren deroppe.
dumt?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-06 10:15

"kb" <brandhoj-dontspam-@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er utroligt hvad man kan købe af legetøj. min første tanke
da
> jeg så rekvalmen var:
> endnu en unødvendig ting at købe og kun bruger 2gange.

Det er nu et praktisk sammenfald, for den holder sikkert kun til to gange

Nej, så vil jeg mene at en elektrisk franskbrødssav er mere vigtig.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 01-04-06 11:03

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> gange
>
> Nej, så vil jeg mene at en elektrisk franskbrødssav er mere vigtig.

Ja, den er helt uundværlig

--
*** Calle ***

Fra : Steen Suder

Dato : 01-04-06 15:58

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> [...]
> kraftige
> grene over som var de af smør (ja.. ok .. så næsten da...) :)

Nu har jeg købt den største Fiskarsmodel jeg kunne finde i den lokale
Bauhaus. Nominelt Ø55-klip og 80cm skafter, med en voldsom udveksling.

--
Steen Suder

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-06 19:18

On Sat, 01 Apr 2006 16:57:40 +0200, Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk>
wrote:

>Nu har jeg købt den største Fiskarsmodel jeg kunne finde i den lokale
>Bauhaus. Nominelt Ø55-klip og 80cm skafter, med en voldsom udveksling.

Meld gerne tilbage her om den klarer hækken.
Jeg skal have mig et ørnenæb af en slags, men syntes ikke rigtig jeg kan
finde nogle som ser ok ud. Mine krav tl sådan et er at det skal være
ekstremt holdbart og alligevel klippe godt - jeg kan sagtens finde på at
klippe grene over som det kun lige nøjagtigt kan gabe over.

Jeg har prøvet en del gennem tiden, men syntes altid de ender med at
knække eller klippe så dårligt at de er nærmest ubrugelige. Det med
udveksling er dog lidt smart, selv om jeg syntes det kan gå ud over
holdbarheden.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 05:29

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> ekstremt holdbart og alligevel klippe godt - jeg kan sagtens finde på at
> klippe grene over som det kun lige nøjagtigt kan gabe over.

Hvis (eller når) du prøver sådan en, så kan den faktisk klippe større grene
end den kan gabe over.
Tricket er, at man drejer den samtidig med man klipper. På den måde får man
en kombination af klip og skær.
Det er lidt svært at beskrive, men det virker.

> [...]
> knække eller klippe så dårligt at de er nærmest ubrugelige. Det med
> udveksling er dog lidt smart, selv om jeg syntes det kan gå ud over

Lad mig sige at det sandsynligvis er en Fiskars og ikke en Sandvik, jeg har.
Jeg har haft den så længe, at jeg havde glemt navnet.
Det eneste man *aldrig* må gøre, er at vride den i klippet.
Jeg har haft min i mange år, og har jævnligt klippet i buske og træer, både
hos mig selv og kammeratens sommerhusgrund, samt lånt den ud til naboer og
venner.
Den klipper stadig lige så godt som da den var ny.
Jeg vil ikke påstå, at jeg er stærk, men jeg kan da løfte 90 kg's fliser.
Udvekslingen kan sagtens holde til at jeg sætter de ene håndtag mod brystet,
og bruger begge arme til at klemme med.

Det skinner nok lidt igennem, at sådan en ligger i 'værktøjskasse' med
uundværlige værktøjer for haveejere.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-06 05:55

On Tue, 4 Apr 2006 06:28:53 +0200, "Stig Johansen"
> [...]

>en kombination af klip og skær.
>Det er lidt svært at beskrive, men det virker.

Det trick kender jeg - nogle gange er det jo nemmere lige at få grenen
af med den saks man har i hånden, end det er at hente en sav i
værkstedet

> [...]
>Udvekslingen kan sagtens holde til at jeg sætter de ene håndtag mod brystet,

Det er også noget lignende jeg kan finde på at gøre ved sådan en saks,
så den model lyder til at være en jeg bør kigge nærmere på.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 05:30

> Det er også noget lignende jeg kan finde på at gøre ved sådan en saks,
> så den model lyder til at være en jeg bør kigge nærmere på.

Hvis du kigger andetsteds i tråden, så *er* det en (udgået model)
Sandvik/Bacho jeg har.
Jeg kan ikke, ud fra de billeder jeg har fundet, vurdere om den nye model er
lige så god.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-04-06 13:33

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in

> Nu har jeg købt den største Fiskarsmodel jeg kunne finde i den lokale
> Bauhaus. Nominelt Ø55-klip og 80cm skafter, med en voldsom udveksling.

Det lyder som den jeg har. Den har ryddet omkring 100 m² ahorn og elme-
krat med små træer. Jeg er i hvert fald glad for den :)

/hilsner

Fra : Steen Suder

Dato : 01-04-06 13:11

> [...]

> klarer den nemt grene op til 6-7 cm. i diameter (med lidt
> behändigkeit). Jeg kan ikke huske prisen, men jeg mener det var i

Men hvor køber man et rigtigt stort høgenæb?

--
Steen Suder

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-04-06 16:10

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nemt grene op til 6-7 cm. i diameter (med lidt behändigkeit).
> Jeg kan ikke huske prisen, men jeg mener det var i omegnen af 250,-

6-7 cm. i diameter? Aldrig i livet, medmindre den har håndtag på 2
meters længde.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-06 19:20

On Sat, 1 Apr 2006 17:10:12 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>6-7 cm. i diameter? Aldrig i livet, medmindre den har håndtag på 2
>meters længde.

Pjat med dig
Jeg kan i en snæver vending godt klippe 5-6 cm grene over med min Felco
2 med håndtag på omkring 20 cm.

Men ok, det er ikke nogen fornøjelse at gøre

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-04-06 13:37

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in news:442e97d3$0$46978
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> 6-7 cm. i diameter? Aldrig i livet, medmindre den har håndtag på 2
> meters længde.

De nye høgenæb har en kraftig udveksling. Det giver en næsten uhyggelig
god virkning - selv i nye friske grene. Jeg har udgaven med "ambolt". Den
er dejlig nem at bruge.

http://www.fiskars.com/digitalAssets/132101_9639_hi.jpg

/hilsner

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-06 13:44

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev
> Jeg har udgaven med "ambolt". Den
> er dejlig nem at bruge.

Hvad er så den ambolt for noget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Suder

Dato : 02-04-06 16:11

Preben Riis Sørensen wrote:

> "Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev
>
> Hvad er så den ambolt for noget?

Underkæben.

--
Steen Suder

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-06 18:46

> Underkæben.

Altså at den klipper imod, og ikke forbi? (det gør den på fotoet).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 05:54

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message
> De nye høgenæb har en kraftig udveksling. Det giver en næsten uhyggelig
> god virkning - selv i nye friske grene. Jeg har udgaven med "ambolt". Den
> [...]

Det er *ikke* sådan en jeg har.
Den jeg har er rød, så det er en sandvik(nu Bacho). Jeg købte den i LIC for
en del år siden, og kommer i tanke om, at jeg ikke har set den store model i
lang tid.
Jeg har prøvet at søge lidt, og det ser ud som om min model er udgået.
Det nærmeste jeg kan komme en efterfølger er denne her:
http://www.orchardsedge.com/order1.jsp?code=P172-85&referer=%2Ftools.jsp%3Fb
rand%3Dbahco%26type%3Dall

Som nævnt, er min opbygget som en boltsaks - du dem man bruger til at klippe
kæder, armeringsjern o.lign. over med.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue udvekslingen på denne model i forhold til
min, men det passer nok meget godt med 40%.

Bortset fra udvekslingen og størrelsen, er den mage til den lille model:
http://www.orchardsedge.com/order1.jsp?code=P174-E&referer=%2Ftools.jsp%3Fbr
and%3Dbahco%26type%3Dall

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 05:31

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> "Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 6-7 cm. i diameter? Aldrig i livet, medmindre den har håndtag på 2
> meters længde.

Se mit svar til Mads Lie Jensen andetsteds i tråden.