tegl/beton-tagsten i stedet for eternittag
Fra : Helge Duif

Dato : 31-03-06 19:08

Hej, vi har et ganske almindeligt typehus (xbeton) fra starten af 70'erne
med bølgeeternit-tag.

Taget trænger til at blive skiftet ud og jeg har tænkt lidt på tagsten, men
ved ikke om spærerne kan holde til det.

Taget er alm. hældning (25 grader tror jeg) og spærene er 60x125 mm samlet
med lasker og søm.

Er der nogen her der ved om spærene kan holde til tegl/beton-tagsten, eller
er de for tunge...???

mvh. Helge Duif

Fra : Barfly.

Dato : 31-03-06 19:41

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> med lasker og søm.
>
> Er der nogen her der ved om spærene kan holde til tegl/beton-tagsten,

jeg fik beregnet mine spær de kunne godt holde til tagsten,den tidligere
ejer havde smidt tagsten på istedet for skifereternit, og jeg ville ikke
købe med mindre han kunne vise en ingeniørberegning af taget, så det fik vi
gjort før underskriften!,-det skal siges at det i beregningen mest er '100
års snestormen' at taget skal kunne holde til!, men sikkerhed er jo at det
skal kunne klare de mest ekstreme forhold der kan opstå!.

Fra : Helge Duif

Dato : 31-03-06 20:45

> [...]
> '100 års snestormen' at taget skal kunne holde til!, men sikkerhed er jo
> at det skal kunne klare de mest ekstreme forhold der kan opstå!.

Ok..., jeg har bare ikke rigtig lyst til at der skal komme en ingeniør, der
bruger 1 minut til at kigge på det og så siger at det ser fint ud og så
sender mig en regning på 10.000,-....., især hvis der så i forvejen findes
noget standard-et-eller-andet, hvor der står at spær af den dimension samlet
på den måde med så og så mange søm, kan klare belastningen fra et tegl-tag +
100 års snestorm.....

mvh. Helge

Fra : Henrik

Dato : 02-04-06 16:18

> [...]
> dimension samlet på den måde med så og så mange søm, kan klare
> belastningen fra et tegl-tag + 100 års snestorm.....

Du glemmer afstanden mellem spærene, den er også vigtig.
Men skriv alle mål ned, tag nogle billeder og tag så til den lokale trælast,
hvor de forhandler den type tagsten du kunne tænke dig.
Så kan de sandsynligvis sige om det er iorden, hvis de ikke vil eller kan så
gå et andet sted hen.
Det skal være et ekstremt tilfælde hvor der ligefrem skal en ingeniør til
for at regne ud om det er go eller nogo.
Husk forøvrigt i den forbindelse, udsalgspriserne på tagmatrialer hos f.eks.
råd&dåd er kun vejledenede, jeg indhentede 3 tilbud før køb af nyt tag,
råd&ogdåd var faktisk billigere end nogle af de 2 lavpris tømmerhandlere jeg
var i kontakt med.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Helge Duif

Dato : 02-04-06 18:28

Hej Henrik, tak for de gode råd, det lyder som nogle gode idéer...

> råd&ogdåd var faktisk billigere end nogle af de 2 lavpris tømmerhandlere
> jeg var i kontakt med.

Ja, man kan sgu' nogen gange blive overrasket...!!!

mvh. Helge

Fra : Chr

Dato : 03-04-06 16:28

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dimension samlet på den måde med så og så mange søm, kan klare
> belastningen fra et tegl-tag + 100 års snestorm.....

jeg har nu også undre mig at let tag er op til ca 25 kg/m2 mens et
betongbtegltag kan fås til ca 35 kg/m2, hvis forskellen på de ca 10 kg gør
at det ikke kan holde.

http://www.dmi.dk/dmi/saa_meget_vejer_sne
feks gammel sne, der måske har ligget en hel vinter, kan opnå en vægt på
omkring 300 gram pr. liter.

dvs har man 10 cm sne på taget hen over vinteren., giver det ca 30 kg ekstra
pr M2 som det jo skal holde til...hvad så med is jeg havde da ca 3-4 cm is
på taget i år, det må da veje en del pr m2.