Appelsinskal?
Fra : Prikke

Dato : 31-03-06 07:28

Kan man med sindsro blot vaske en appelsin, for så at bruge skallen i
bagværk, eller er man nødt til at finde en økologisk én af slagsen?

m.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 07:44

"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man med sindsro blot vaske en appelsin, for så at bruge skallen i
> bagværk, eller er man nødt til at finde en økologisk én af slagsen?

Det kommer helt an på, hvor hysterisk du/man er med at få lidt
overfladebehandling i sig

En enkelt gang eller to tager ingen skade af. Er det i større mængder og
hver dag i en lang periode, er det en anden sag.

Tina

Fra : Emil

Dato : 31-03-06 17:39

"Tina A." wrote:

> [...]

>En enkelt gang eller to tager ingen skade af. Er det i større mængder og
>hver dag i en lang periode, er det en anden sag.

Der er fremkommet flere slags sprøjtemidler i de seneste år.
Derfor kan der ikke gives et entydigt svar.

Som Tina skrev, er der ikke nogen aktuel grund til bekymring.

Alligevel bruger jeg følgende fremgangsmåde:
1: Skyl frugterne under rindende vand, med en blød børste.
2: Vask frugterne i varmt opvaskevand ("Vel Ultra", uden parfume
eller farve), med en blød børste.
3: Skyl igen under rindende vand, brug en blød børste.

Denne fremgangsmåde (evt. gentaget) vil fjerne de fleste
giftstoffer af de gammelkendte typer, som normalt bruges også i
dag.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 31-03-06 23:53

Hej Prikke

> bagværk, eller er man nødt til at finde en økologisk én af slagsen?

Køb færdigrevet skal fra økologiske frugter, det kan man have
liggende på lager længe :)

Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 01-04-06 16:32

"> Køb færdigrevet skal fra økologiske frugter, det kan man have
> liggende på lager længe :)
>
> Mvh Max

Hej Max. Hvor køber man denne økologiske færdigrevne skal ? Jeg har søgt på
diverse netbutikker, men ingen har den vare... Mvh Tina

Fra : Max

Dato : 01-04-06 21:12

Hej Tina

> Hej Max. Hvor køber man denne økologiske færdigrevne skal ? Jeg har
> søgt på diverse netbutikker, men ingen har den vare... Mvh Tina

Jeg må desværre blive dig svar skyldig, det jeg har er købt i et supermarked
på et tidspunkt, og der står intet på posen. Jeg troede egentlig det var fra
Dr. Oetker, men jeg kan se at de kun levere revet citronskal og tørret
appelsinkød.

Måske kan man købe en flok økologiske appelsiner og rive skallen og så
fryse det i portioner, kødet kan man jo passende lave marmelade af.

Mvh Max