Tilkøring af påhængsmotor
Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-03-06 22:52

Vi har købt en ny påhængsmotor i klubben og nu
har vi et lille issue om hvorvidt den skal tilkøres (sejles?)
eller det bare er fuld fart frem.

Det drejer sig om en Tohatsu 30Hk to-takter

Hvad er jeres erfaringer ?

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-03-06 23:07

> [...]
> har vi et lille issue om hvorvidt den skal tilkøres (sejles?)
> eller det bare er fuld fart frem.
>
> Det drejer sig om en Tohatsu 30Hk to-takter

Se manualen.... ellers bare lidt ekstra olie de første 10 timer skruen i
bund.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 06:44

Hverken motoren eller ham/hende med gashåndtaget tage skade af at tage det
lidt med ro de første timer...

\michael

Fra : Mark D

Dato : 31-03-06 09:13

I Aquarius har vi også lige købt en ny motor. En lille sød 15 Hk
Suzuki. I manualen står der (med "store" bogstaver): motoren skal
kører i tomgang i de første 10 min efter den startes første gang.
Herefter max 50% effekt i de første par timer. Herefter max 75% effekt
i de næste 10 timer. Og så lidt ekstra olie. Om man så kan holde sig
i skindet er en anden sag (Fabrikanten er måske nok lidt naturlig
"overforsigtig", men det er ihvertfald det der står i manualen).

Mvh
Mark, Aquarius

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 31-03-06 09:48

Tjaa Mark.
Jeg tror nu godt jeg kunne "holde mig i skindet" med en 15 Hk. Det er
ligesom ikke en
powerboat man får ud af det. Selvom den er meget sød.

--
LG

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 15-04-06 09:38

Hej Søren
Vi købte en for ca 2 år siden kører og starter stadig fint
ifølge forhandleren var det bare sejle.

Så bare giv den gas

MVH Svend Erik

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-04-06 10:53

"Svend Erik Østergaard Nielsen (slet C5PW9)" <s.e@C5PW9pc.dk> wrote in
message news:11450904970.981025245951713@dtext.news.tele.dk...
> Hej Søren
> Vi købte en for ca 2 år siden kører og starter stadig fint
> ifølge forhandleren var det bare sejle.
>
> Så bare giv den gas

Hej Svend Erik

Manualen anbefaler ca 10 min i tomgang med 4% olie.
efterfulgt af ca 5-10 timer med lave omdrejninger.

Men jeg har også hørt fra andre sider at moderne
motorer med moderne materialer, bare kører fra starten

Alligelevel har vi valgt at være lidt varsomme i starten,
udfra den betragtnng at det kun tager kort tid og næppe
skader motoren.

Søren Arnvig