Spaghetti med kødsovs
Fra : Christian TC

Dato : 30-03-06 22:02

Hej Ng
Jeg skal lave en rigtig romantisk middag med spaghetti og kødsovs da det er
min udkårnes ynglingsret. Kender i nogle rigtig gode opskrifter? Jeg er ikke
så erfaren i et køkken men er frisk på at give mig i kast med det

--
Mvh Christian TC
"Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"

Fra : Prikke

Dato : 31-03-06 07:25

"Christian TC" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Mvh Christian TC
> "Fluefiskeri er spild af tid, tænk på hvor små de er!"

Jeg mindes, at Politikken for år tilbage, havde udskrevet en konkurrence om
den bedste kødsovs og jeg har også, et eller andet sted på nettet set
vinderopskrifterne.
Prøv at søg lidt!

m.v.h.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-06 08:54

"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Jeg mindes, at Politikken for år tilbage, havde udskrevet en konkurrence
> om den bedste kødsovs og jeg har også, et eller andet sted på nettet set

Her:

Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew

Fra : Brian S

Dato : 31-03-06 08:03

En søgning i denne gruppe på ordet "kødsovs" giver 109 hits....

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-06 08:53

<"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
<En søgning i denne gruppe på ordet "kødsovs" giver 109 hits....

Og ?

Tydeligvis ikke noget han kunne bruge.

Martin Jørgensen
7000 Fredericia

Relax - Don´t worry
Have a homebrew

Fra : JHR

Dato : 31-03-06 13:17

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
En søgning i denne gruppe på ordet "kødsovs" giver 109 hits....

He he, verdens mest irriterende svar....

Jeppe.

Fra : Brian S

Dato : 31-03-06 09:12

"Og ?

Tydeligvis ikke noget han kunne bruge."

Hvordan "tydeligvis"?

Fra : mcloud

Dato : 31-03-06 11:18

Hej Christian TC

Hvor svært kan det være at give en opskrift fra sig ,når der er en der beder
om hjælp,her er min :

100 gram smør
4 spsk olivenolie
2 stor finthakket gulerod
2 finthakket stilk bladselleri
2 finthakket løg
4-500 gram magert kalve eller oksekød
1½ glas rødvin ( måske også et til kokken )
1½ glas Okse , kalve eller hønsebouillon
4-5 spsk tomatpuree ( koncentreret)
Salt og Peber

Varm olie og smør i en stor gryde og svits grøntsagerne i ca 8-10 minutter.
Tilsæt kødet og brun det ca8-10 minutter,rør godt imens.
Hæld vinen ved og kog saucen et par minutter ,hæld derefter lidt bouillon
ved så saucen ikke brænder på.
Rør tomatpureen ud i lidt bouillon og hæld det i saucen.
Lad saucen simre i ca 1 1/2 time -tilsæt mere bouillon, hvis saucen tørrer
ind. Smag til med salt og peber.
Serveres med frisk pasta og friskrevet eller høvlet parmasanost.

mvh mcloud

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-03-06 12:14

mcloud wrote:

> Hvor svært kan det være at give en opskrift fra sig ,når der er en der beder
> om hjælp,her er min :

Glimrende opskrift, men...

> Lad saucen simre i ca 1 1/2 time -tilsæt mere bouillon, hvis saucen tørrer
> ind.

1 1/2 time er i underkanten. For at få den rigtige smag er 3 timer
væsentlig bedre og det gør ikke noget hvis den får en time eller to
ud over det. Sådan som f.eks. jeg laver den:

http://makeashorterlink.com/?H601243EC

> Serveres med frisk pasta og friskrevet eller høvlet parmasanost.

Nemlig!

Ebbe

Fra : jail

Dato : 31-03-06 13:08

>1 1/2 time er i underkanten. For at få den rigtige smag er 3 timer
>væsentlig bedre og det gør ikke noget hvis den får en time eller to

Nemlig - bare man passer på at der ikke kommer lidt gulerodsjord eller
lignende i .. ØV, det var rigtig surt at jeg måtte smide en kæmpe
gryde ud der havde stået 10 timer .. øv øv .. så jeg er meget
påpasselig med at få vasket grønsagerne grundigt nu

>ud over det. Sådan som f.eks. jeg laver den:
>
>http://makeashorterlink.com/?H601243EC

>Nemlig!
>
>Ebbe

Jeg har prøvet din opskrift en enkelt gang - og den var rigtig god.
Man skal bare være lidt forsiftig med vinen, da den nemt smager ret
meget igennem .. så det hele bliver en smule .. øøhmm .. surt ?

Når jeg laver kødsauce bruger jeg "altid" følgende:

http://food4u.dk/opskrift/?id=5
+ lidt extra timian.

Den er simpelthen bare rigtig god, og har ikke slået fejl endnu.

Lad den bare stå og koge ind, tilsæt vand, og kog, tilsæt vand, kog
ind osv. osv. lige indtil den skal serveres - mums!

Velbekomme.

/Jakob

Fra : Christian TC

Dato : 31-03-06 13:13

"jail" <not@mine.com> wrote in message

> [...]
> gryde ud der havde stået 10 timer .. øv øv .. så jeg er meget
> påpasselig med at få vasket grønsagerne grundigt nu

Tak til jer allesammen for svarene Jeg havde helt glemt at søge bagud i
gruppen, så jeg er rigtig glad for at i ville dele jeres opskrifter.

Mvh
Christian

Fra : Brian S

Dato : 31-03-06 13:57

Opskriften mangler - efter min mening - lidt sukker, chili, hvidløg og
en "krydderiholdning":
f.eks. timian, basilikum eller oregano - noget der varierer retten.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-04-06 07:47

jail wrote:

> Jeg har prøvet din opskrift en enkelt gang - og den var rigtig god.
> Man skal bare være lidt forsiftig med vinen, da den nemt smager ret
> meget igennem .. så det hele bliver en smule .. øøhmm .. surt ?

Jeg plejer at bruge en let italiensk hvidvin såsom Frascati eller
noget i den retning. Men synes man det er blevet for surt, kan man jo
liiiige runde af med en smule sukker. Ikke at jeg nogensinde har haft
brug for det...

> Når jeg laver kødsauce bruger jeg "altid" følgende:
>
> http://food4u.dk/opskrift/?id=5
> + lidt extra timian.

Den vil jeg da lige tage et kig på

Ebbe

Fra : Beeblebrox

Dato : 05-04-06 21:52

Christian TC wrote:
> Jeg skal lave en rigtig romantisk middag med spaghetti og kødsovs da det er
> min udkårnes ynglingsret.

Min favorit er min egenudviklede opskrift og den virker på piger der
elsker bolognese (spørg bare min kæreste som faldt for den til vores
første romantiske middag).

Beeblebrox's Bolognese til 4 pers.
----------------------------------
2 Løg, mellemstørrelse
2 Ds. flåede tomater, grofthakkede u. krydderier
1/4 tsk. karry
2-3 tsk rosen paprika
1/4-1/3 tsk. friskkværnet peber
1 1/2 tsk salt
1/2-3/4 tsk oregano
1/4 tsk timian
1 fed hvidløg
ca. 2 spsk. olivenolie
ca. 250 gr. champignoner
400-500 gr. hakket oksekød, god kvalitet, ca. 8% fedt
250 gr. røget sliced bacon

Pil og hak løgene fint. Skær baconen i stykker på langs og på tværs (ca.
1½ x 1½ cm stykker). Vask og hak champignonerne i skiver (eller mindre
efter behag)

Svits løgene i en tykbundet gryde med ca. 1½ spsk olivenolie til de er
næsten færdige. Kom baconstykkerne ned til løgene og lad det svitse
videre. Når baconen er ved at være svitset kommes champignonerne i. Sæt
låg på og lad det småkoge/småsvitse forsigtigt til champignonerne er
bløde hvorefter der slukkes. Pas meget på at blandingen ikke koger tør.

Tag en anden gryde varm den med ca. 2 tsk olivenolie. Når olien er
letflydende kommes karryen i og svitses af i få sekunder. Oksekødet
kommes i og under god omrøring brunes kødet. Hvis der er tendens til at
kødet hænger i gryden tilsættes lidt ekstra olivenolie. Der tilsættes
salt, friskkværnet peber og paprika. Det er meget vigtigt at kødet ikke
steges tørt - saften skal bevares i gryden.

Når kødet er brunet tilstrækkeligt hældes løg-bacon-champignon
blandingen til oksekødet. Tilsæt de flåede tomater. Kom ca ½ tsk Oregano
og 1/4 timian og et knust fed hvidløg ved.

Lad det småkoge med låg på i mindst en halv time - gerne en hel time
eller mere.

Smag til med salt, peber og krydderier (paprika, timian, oregano)

Ca. 20 min før servering slukkes for retten så den kan hvile - det
forbedrer smagen markant.

Serveres med pasta al dente og masser af friskrevet parmesanost og en
god flaske Amarone.

Vh,
Claus

PS: En pakke cocktailpølser af god kvalitet (slagterens f.eks.) gør
retten 100% børnevenlig, men jeg foretrækker den selv uden.

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>