/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reklamationsretten: Min bevisbyrde?
Fra : Michael


Dato : 30-03-06 21:10

Hej jura gruppe

Jeg håber der er nogle som har nogen gode råd eller kommentarer til
følgende:


Situation:

Har købt en Philips harddisk optager for 1 år og 3 måneder siden.
Maskinen vil pludselig ikke godkende nogen DVD/CD plader overhovedet.
Pladen kører fint ind i maskinen, speeder CD'en op, brummer lidt og skriver
så "NO DISC" i displayet.
Har prøvet købefilm, brændbare dvder og musik CDer uden held.


Spørgsmål:

Så vidt jeg har forstået, så har jeg iflg. reklamationsretten bevisbyrden
fra 7. månede efter et køb -
Så derfor skal jeg nu bevise at fejlen/manglen har været der hele tiden...
er det korrekt?

Hvordan løfter jeg bevisbyrden i praksis?

Er det ikke noget med at man kigger på varens pris (5900 kr), varens alder
(1år 3 mdr), fejlens karakter (mekanisk?) og om
fejlen er indenfor forbrugerens rækkevidde (det er den vel ikke i denne
situation... jeg kan jo ikke ødelægge læsningen af en DVD ved alm. brug).

Kan en butik desuden opkræve et gebyr for at sende en vare til reparation,
hvis det sker inde for de første 2 år.


Glæder mig til at høre jeres meninger.

På forhånd tak,

Michael, Tilst



 
 
Klaus H (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 30-03-06 21:32

> Så vidt jeg har forstået, så har jeg iflg. reklamationsretten
> bevisbyrden fra 7. månede efter et køb -
> Så derfor skal jeg nu bevise at fejlen/manglen har været der hele
> tiden... er det korrekt?
>
> Hvordan løfter jeg bevisbyrden i praksis?
>
Du gør forhandleren opmærksom på, at du har brugt apparatet som beskrevet i
brugsanvisningen. Det er alt.

Klaus H



Bertel Lund Hansen (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-03-06 23:36

Michael skrev:

> Kan en butik desuden opkræve et gebyr for at sende en vare til reparation,
> hvis det sker inde for de første 2 år.

Ikke hvis der er noget i vejen med varen, og det er en mangel. De
kan tage et gebyr for at undersøge den hvis det så viser sig at
der ikke var noget galt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste