Sammendrag af undersøgelse
Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-03-06 16:39

Til nogens store irritation og andres underholdning har jeg jo spurgt om
hvor mange der gør det væsentligt anderledes end de normalt accepterede
metoder.

Der kom vi frem til at ca. 30-35 personer gjorde det ifølge DIR filosofien.

Og der var omkring 60-65 personer som havde valgt at benytte et fundamentalt
anderledes stykke udstyr, nemlig rebreather.

Hvis det var alt hvad du var nysgerrig efter, jamen så stop med at læse
denne post. Kort fortalt var det sammendraget af undersøgelsen. Hvis du
læser videre så forspilder du retten til at mugge over at jeg har skrevet en
længere mail.

Det der var min pointe med at ville vide hvor mange gjorde hvad. Var for at
kunne underbygge en fornemmelse som jeg har haft længe. Det er med vilje at
jeg valgte at spørge på dette tidspunkt, hvor det heldigvis er et stykke tid
siden der har været store religiøse diskussioner.

Hvis vi ser på "markedsføringen" af de forskellige tilgangsvinkler så har
der været en store ligheder, men på visse punkter også store forskelle.
Begge muligheder har været eksponeret i forskellige websites, de har hver
især haft deres spalteplads i danske magasiner som en del af kursusartikler
eller basis-for-dykningen artikler i praktisk anvendelse.
Vragdykkerartikler og huledykkerartikler har omtalt dem i en naturlig
sammenhæng. Dvs. at man har vist hovedtemaet (hulen eller vraget) og nævnt i
forbifarten hvordan det har været udført.

Men så er der forskellene i markedsføringen.
Peter F har haft en klumme i DYK hvor han fik mulighed for at overtage
verdensherredømmet. Desuden har han siddet på redaktørposten i den
hedengangne TECH (DTD-nyt) hvor han profilerede DIR's mening indtil at
bladets kildemateriale døde ud.
Dvs. hovedbasis for det skrevne var oplysning om DIR og ikke specielt meget
andet

I mange tilfælde har der været post's her på nyhedsgruppen hvor en uskyldig
gut spurgte "hey jeg skal vælge mellem Scubapro SuperTurbo bcd og en Mares
Vector8000 bcd, er der nogen der erfaringer med de to nævnte?" Helt sikkert
som ammen i kirken står der straks en DIR mand der fortæller ham at den
eneste vej frem er at købe en bagplade, en vinge og begynde at arbejde sig
hen imod DIR.
Dvs. at han svarer slet ikke på spørgsmålet, men vælger at udbrede sit
budskab for enhver pris.
Der skal ikke specielt meget anledning til før at debatten bliver styret ind
på hvad DIR mener om denne eller hint sag. Uagtet at der ikke udføres
specielt meget DIR dykning.
De fleste kan generelt fornemme at DIR "markedsføringen" kan til tider være
meget anmassende / aggressiv.
Lidt ligesom at få besøg af to sortklædte alvorlige personer der absolut vil
stoppe Vagttårnet ned i halsen på dig og forkynde herrens ord, så skaber det
en naturlig modstand.

Rebreather ideen har jo også været markedsført. Men jeg kan ikke komme i
tanke om tilfælde hvor at tilhængere har tromlet indover og råbt at de andre
er idioter og rebreather type dykning er bare vejen frem.
Der imod kan jeg komme i tanke om flere tilfælde hvor at nogle har spurgt om
det var en god ide at anskaffe sådan et stykke udstyr. Svaret til dem har
været at det er kun et absolut fåtal der egentlig har brug for udstyret, det
bliver mere kompliceret, og det er i begyndelsen besværligt af helvede til.
Så lad hellere være, hvis du ikke er 110% sikker i din sag.
Generelt er markedsføringen af rebreatheren som dykkeform rimelig afdæmpet.

Der er det at jeg kigger lidt på hvor mange gør hvad. Og konstaterer at en
del flere har kommet til løsningen rebreather, frem for løsningen DIR.
Der vil jeg nu påstå (og det er I velkommen til at være rygende uenige i) at
det er ikke nødvendig med med en aggressiv markedsføring af et koncept hvor
man benytter enhver lejlighed til at sprede sit budskab. Hvis ideen er sund
og bæredygtig, så skal man nok få oplyst de som søger info og sagtens
konverteret nogle folk til sin egen mening, uden at skulle bruge
"Jehovas-vidner-på-coke-og-foden-i-døren" metoder. Så generelt, slap af.
Resultatet skal nok komme.

Samtlige diskussioner og indgangsvinkler om det ene og det andet har
allerede været fremført en milliard gange før. Det gav reelt ikke meget
effekt.
Det glæder mig at der efterhånden er også kommet en del ikke-missionerende
folk til i DIR segmentet, for så tror jeg at der er flere som reelt lærer
noget.

mvh
Johnny

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-03-06 16:51

....det har været en lang vinter Johnny, men keder du dig virkelig SÅ meget?

mvh. Allan Jensen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-03-06 16:54

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> til sin egen mening, uden at skulle bruge
> "Jehovas-vidner-på-coke-og-foden-i-døren" metoder. Så generelt, slap

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-03-06 16:55

> [...]
> folk til i DIR segmentet, for så tror jeg at der er flere som reelt lærer

Hehe, så du har simpelthen spildt så meget båndbredde/tid for at genere dem
der sidder her på nyhedsgruppen og diskutterer DIR. Det er sgu da for
morsomt :)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 10:29

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hehe, så du har simpelthen spildt så meget båndbredde/tid for at genere
> dem der sidder her på nyhedsgruppen og diskutterer DIR. Det er sgu da for
> morsomt :)

Nej Jonas, der mangler du at forstå noget. Jeg gjorde det ikke for at genere
folk der diskuterer DIR. Men derimod for at illustrere at
"jeg-skal-satme-have-min-sag-profileret-for-enhver-pris" ikke fungerer
særligt godt. Jeg valgte at sammenligne med rebreather grupperingen, fordi
de gør det også fundementalt anderledes som dykkere.

Du kan lære noget, eller du kan lade være. Det er 100% op til dig selv. Men
du kan vel også selv se hvordan tingenes tilstand er, 8 år efter at Peter
begyndte at fortælle vidt og bredt om DIR begrebet. 8 år er lang tid, spørg
dig selv om resultatet er tilfredsstillende og læg din stil som følge af
svaret.

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-03-06 12:09

> [...]
> særligt godt. Jeg valgte at sammenligne med rebreather grupperingen, fordi
> de gør det også fundementalt anderledes som dykkere.

Hehe, jah det var da en meget sjov idé.. og jeg morer mig da også meget godt
med din lille undersøgelse og deraf følgende diskussioner :)

> Du kan lære noget

Hvad er det jeg kan lære? Jeg er lidt svagt opfattende kan du ikke udpensle
det for mig?

>spørg dig selv om resultatet er tilfredsstillende og læg din stil som følge
>af svaret.

Så du mener at dem der argumenterer for DIR skal nu forsøge at finde endnu
mere kraft for at blive hørt fordi der ikke er nok der vil afgive eden?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 12:16

> [...]
> mere kraft for at blive hørt fordi der ikke er nok der vil afgive eden?

Hej Jonas

Kan du så lægge den bong fra dig, det er ikke alene ulovligt, man får også
underlige tanker

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-03-06 12:18

> Kan du så lægge den bong fra dig, det er ikke alene ulovligt, man får også
> underlige tanker

Jeg er vist ikke alene om at sidder derhjemme og suge på crackpiben virker
det til :)

--
www.Andersbomholdt.dk - Total i orden dykker blog.
www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk - Verdens bedste dykkerklub

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 12:37

> "Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg er vist ikke alene om at sidder derhjemme og suge på crackpiben virker
> det til :)

Boble...boble...boble...boble...puuuuuuuuuussssst...host...host

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-03-06 19:31

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<442cf672$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>:

> 8 år er lang tid, spørg dig selv om resultatet er tilfredsstillende og
> læg din stil som følge af svaret.

Johnny, du argumenterer som brækket arm. Hvornår var det de første RBer
blev brugt i DK? 1950 er deromkring? Kan du ikke se ovenstående
bemærkning slet ingen mening giver (ligesom dit hovedindlæg).

Hvor let er det mon at bestå et Dolphin-kursus i forhold til DIR F (som
nok ikke gør folk DIR)?

Og hvem siger, at der er nogen målsætning blandt DIR-dykkere om at
"konvertere" alle (for at blive i din nedsættende terminologi). Og at
det skal foregå ved at foreslå bagplade/wing når nogen spørger til en
lyserød vest?

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-04-06 15:11

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Johnny, du argumenterer som brækket arm. Hvornår var det de første RBer
> blev brugt i DK? 1950 er deromkring? Kan du ikke se ovenstående
> bemærkning slet ingen mening giver (ligesom dit hovedindlæg).

Tjaa, nok noget deromkring. Muligvis endda før. Men det at søværnet anvendte
RB materiel i fortiden, har nu nok ikke nogen indflydelse på modtagelsen af
relativt moderne civil rebreather som Uwatec-Dräger Atlantis I. Den havde en
hård kamp opad bakke, da der var minimale fordele ved den og et par store
hindringer i distribution og pris for den. At folk der købte den, opdagede
at de fine rustfri stål gevind anslutninger på loop slangeforbindelserne
havde en tendens til at skære revner i selve åndings sækkene, gjorde nok
også noget for udbredelsen på længere sigt.
Så har der været de utallige "spøgelses rebreathere" Oceanic Phibian, Prism
I, Frog, CCR2000, Cochran ?? og andre af de mange der blev annonceret, men
aldrig bygget eller aldrig kom til DK.
Atlantis'sen kom til DK omkring 96 og (Buddy) Inspiration omkring 98. Så
tidsmæssigt hvor man (med stor tålmodighed) har kunne købe en rebreather som
sportsdykker er ikke så meget længre end der f.eks har været Hogarthisk og
senere DIR til rådighed.

> Hvor let er det mon at bestå et Dolphin-kursus i forhold til DIR F (som
> nok ikke gør folk DIR)?

Helt sikkert nemt. Men det er stadig en beslutning om at gøre sagerne
fundementalt anderledes end den accepterede norm.

> [...]
> "konvertere" alle (for at blive i din nedsættende terminologi). Og at
> det skal foregå ved at foreslå bagplade/wing når nogen spørger til en

Hvis du starter med at læse hvad det er som jeg rent faktisk skriver og ikke
reagerer ud fra hvad du _tror_ jeg har sagt, så er vi et langt stykke
videre.
Jeg har ikke påstået at det er en målsætning at DIR-dykkere skal konvertere
_alle_ til deres mening: Læs igen, jeg skrev : Hvis ideen er sund
[...]

Peter, nu er det så at du skal påstå at du er _slet_ ikke interesseret i at
konvertere nogensomhelst. Så vil komikken jo nå nye højder.Kom nu, skyd dig
selv i foden, hvad kan der ske ved det ????

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-04-06 16:07

<44312d08$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>:

> Peter, nu er det så at du skal påstå at du er _slet_ ikke interesseret
> i at konvertere nogensomhelst.

Selvfølgelig er jeg interesseret i at hjælpe de, der skulle være
interesserede, men jeg er for længe siden holdt op med at at arbejde
proaktivt i den retning. Nu er jeg kun reaktiv.

Derudover er der ingen der siger at _min_ personlige holdning er
dækkende for DIR-dykkere generelt.

> Så vil komikken jo nå nye højder.

Jeg tror det bliver svært at komme højere op end dit oprindelige indlæg.

Fra : Tom F.

Dato : 30-03-06 19:46

> Der er det at jeg kigger lidt på hvor mange gør hvad. Og konstaterer at en
> del flere har kommet til løsningen rebreather, frem for løsningen DIR.

Jeg ved ikke om det har noget med markedsføringen at gøre, mon ikke bare at
rebreather dykning er et væsenligt bedre koncept end DIR dykning

Selv om en rebreather er væsentligt dyrere end DIR udstyr er vi flere
Rebreather dykkere

Mvh. Tom F.

Fra : KC

Dato : 30-03-06 20:11

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at rebreather dykning er et væsenligt bedre koncept end DIR dykning
>
> Selv om en rebreather er væsentligt dyrere end DIR udstyr er vi flere

Ved du hvad en scooter koster?
Ved du hvad HID-lamper koster?

KC

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-03-06 08:42

Jeg ved snart ikke Tom
Hvis jeg solgte alle mine flasker og regs tror jeg godt jeg kunne købe en
ccr

Jeg hopper dog nok selv med på rb vognen senere i år, men det bliver ikke på
en ybod

/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 11:04

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hopper dog nok selv med på rb vognen senere i år, men det bliver ikke
> på en ybod

RB80 formoder jeg ??
Til vragdykning er du bedre hjulpet med et dobbeltsæt. Den er bedst til
hulemænd. Så Ulrik's i aktion på Saivo og der var en milliard flasker til at
drive den. Da han dykkede sammen med en OC dykker, så blev bundtiden sat
derefter.
Jeg dykkede 2x15 godt pustet op og havde typisk 10-15 minutters mere bundtid
på vraget end de.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-03-06 11:35

Jeg synes RB80 er for dyr i fht. hvad man får, men det er ikke helt
udelukket endnu. Det er også lidt svært at få et kursus på den.
Skulle det være en ECCR faldt valget nok på en Megladon, baseret på de test
og sammenligninger jeg har læst på nettet.
Men pt. ville jeg vælge en Classic KISS (lettere modificeret forstås) da den
passer fint til mit setup og min filosofi
Dermed ikke sagt at en Inspiration ikke er super, jeg har set den i aktion
mange gange, og den virker skam cool nok
Men indtil videre bruger jeg mit 2x16 sæt sammen med 2-3 stages til de
dybere dyk.
Gad vide hvor mange KISS dykkere der er i Danmark ?
/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-03-06 11:39

Hov der skulle selvfølgelig havde stået Megalodon, beklager.
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 11:45

Der er 3 som har Meg i DK, hvoraf 2 er så spritnye som de næsten kan blive.
Vil du have kontakt info?

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 31-03-06 11:54

Takker du må da gerne maile mig nogle navne
Men jeg er mest interesseret i nogle med en Classic KISS ?
Johnny hvad ville du selv vælge i dag hvis penge ikke var et issue Ouroboros
?
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 12:13

> [...]
> Men jeg er mest interesseret i nogle med en Classic KISS ?
> Johnny hvad ville du selv vælge i dag hvis penge ikke var et issue

Boris er stor og tung som jeg ser det. Desuden kan jeg ikke helt rigtig lide
at åndingsslangerne danner et par ordentlige Mickey Mouse ører. På min
inspiration har jeg klippet af slangerne for at gøre profilen så flad som
overhovedet mulig.
Classic Kiss tror jeg ikke at der er nogle der dykker aktivt i DK. Rasmus
Lauritsen har selvfølgeligt en, men hans tid skal jo deles mellem 9 enheder.
Jeg kender til et par svenskere som bruger den. Den ene klager dog over at
PO2 spiker på dybden fordi han forbruger for lidt O2. Så han svømmer rundt
på stor dybde og åbner & lukker for hans O2 flaske for at holde det under
kontrol. Jo flere gange du gør det, jo større er risikoen for at du kommer
til at opleve en O-ring fejl.

Tror at hvis jeg skulle købe mig en enhed uden at skele til penge
overhovedet, så ville jeg gerne have en Evolution. Den er micro lille, vejer
stort set det samme som en 12L med BCD og med temp stick kunne du godt
presse betydeligt mere levetid ud af kalken end angivet. Fin enhed til
60-70m og mon ikke at den også kunne klare 80m uden de helt store problemer.

Inspiration Vision og Meg er helt klart højt oppe på listen.
Men det er jo alt samme over-the-shoulder counterlungs. Ville være rigtigt
rart at slippe for det.

mvh
Johnny

Fra : KC

Dato : 30-03-06 20:10

Du har helt ret i at mange svarer på noget helt andet end der bliver spurgt
om.
Du mener, at vi få DIR-dykkere er værre end andre, det syntes jeg dog ikke
din "brugerundersøgelse" eller andet beviser (dermed ikke sagt at du ikke
har ret).

Man kan vende din undersøgelse 180 grader. Læs svarene på din tråd "Hvor
mange dykker DIR". Som du kan se handler hovedparten af svarene, skrevet af
ikke-DIR-dykkere, ikke om dit spørgsmål.

KC
www.kcdk.com
PADI OWSI, CMAS***, GUE Fundamentals

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-03-06 21:44

Johnny Christensen wrote:
> [...]
>
> Og der var omkring 60-65 personer som havde valgt at benytte et fundamentalt
> anderledes stykke udstyr, nemlig rebreather.

Tror lige jeg vil tillade mig at komme med en mulig forklaring her... du
spurgte hvem der dykkede fuldstændig DIR, det var der åbenbart ikke
mange der gjorde, men hvis man (som jeg læser du gør) forsøger at
argumentere at RB er bedre "solgt" end DIR så tvivler jeg på du har ret.
DIR er et koncept du kan tage det du kan lide og anvende til dit behov,
der er måske ikke så mange der gider/vil tage kurser og lign. i "rigtig"
DIR da de vel sikkert bare vil have en filosofi der virker for dem.

Du kan ikke gøre det samme ved RB dykning da det her er et spørgsmål om
enten eller (og for instruktører måske også både og, da de nok anvender
alm OC til uddannelse til 'alm' certifikater). Så hvis du vil dykke RB
så går du fuldstændig ind i konceptet. Forskellen på RB og OC er så
store at der her ikke kan komme så meget religion ind i det, hvilket er
tilfældet med DIR, der kan man have forskellige opfattelser af hvad
fungere og hvad der ikke gør, og derfor kan du godt være 90% DIR, men så
blev du IIRC ikke talt med i din "undersøgelse".

Så hvad du egentlig kan bruge din "undersøgelse" til står lidt og blæser
i vinden, det giver et blik i hvor mange der egentlig har investeret i
RB udstyr og uddannelse, og hvor mange der tror at DIR filosofien
vitterligt er the RIGHT way, baseret på "undersøgelsen" så er det
faktisk ikke ret mange, så spørgsmålet er om det så er den "rigtige"
måde at gøre det på??? (uuh... flame-war approaching )

Thomas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 10:44

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke så mange der gider/vil tage kurser og lign. i "rigtig" DIR da de vel
> sikkert bare vil have en filosofi der virker for dem.

Tror lige du skal læse det nøjagtige som jeg spurgte om. I både DIR og
rebreather undersøgelsen

> [...]
> der ikke gør, og derfor kan du godt være 90% DIR, men så blev du IIRC ikke

Der vil jeg være uenig. Jeg har sorteret mange rebreather ejere fra, af den
grund at ganske vist havde de udstyr, uddannelse og en given mængde dyk på
enheden. Men de var ikke dedikerede på samme måde som jeg havde stillet det
op i DIR kriterierne. Eller alternativt havde de så lav en aktivitet at jeg
ikke ville kalde dem rebreatherdykkere længere, selvom at brugte breatheren
100% af de få gange som de kom i vandet.

Så jeg mener stadigvæk at "størrelses forholdet" mellem de to undersøgelser
er gyldigt som en indikation af hvad der reelt foregår i vandet.

Men det er ikke en DIR eller ej ting jeg var ude i. Se mit svar til Jonas.

mvh
Johnny

Fra : Nicholas

Dato : 31-03-06 05:52

Statestik kan jo bruges på mange måder - denne gang syntes jeg at du
brugte den helt korrekt - skulderklap til Johnny

I skrivende stund er vi 7 Inspiration ejere i Aquanaut..., - men ingen 100 %
DIR... - Og ret mig hvis jeg tager fejl, - er det ikke sådan at hvis man
ikke er 100 % DIR er man en stroke, - og dermed IKKE DIR ??

Nick

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 15:20

Nicholas wrote:
> I skrivende stund er vi 7 Inspiration ejere i Aquanaut..., - men
> ingen 100 % DIR...

og hvad så, i min klub er vi 3 der dykker DIR og en del der tilstraber det,
uden dog at være 100% DIR, men vi har ikke en eneste der dykker RB

det beviser jo ikke en skid

mvh Morten

Fra : Nicholas

Dato : 03-04-06 08:11

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> og hvad så, i min klub er vi 3 der dykker DIR og en del der tilstraber
> det, uden dog at være 100% DIR, men vi har ikke en eneste der dykker RB
>

> det beviser jo ikke en skid
>
> mvh Morten

:) - Morten, - se nu lidt humoristisk på det...

Jeg ved at det ikke beviser noget som helst..., - og det samme kan man sige
om hele Johnnys undersøgelse... - men hans pointe og konklusion var da sjov
(set med mine øjne... :))

Jeg har selv snuset lidt til DIR, - og stjal i mine OC dage meget fra
konceptet, - men blev aldrig 100 %...

Nick

Fra : anders

Dato : 31-03-06 08:32

Hej,

Det var i gamle dage man kunne være en stroke.
Det var man bl.a. hvis man dykkede Inspiration.

Stroke er heldigvis et uddøende skældsord... men din Inspiration er
stadigvæk ikke DIR :)

mvh
Anders

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 31-03-06 12:19

Hej Sune.

Jeg dykker selv en mCCR Dolphin, men har netop bestilt en megalodon.
Det er bestemt værd at se og spørge på www.rebreatherworld.com, hvis
du er i tvivl angående valgt.
Jeg har selv været meget glad for KISS princippet, men skifter til
Megalodon bl.a. pga. kvaliteten af rebreatheren og muligheden for
flood-recovery.

Mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-03-06 12:52

"Morten Kjerulff" <kjerulff@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Wow, så er der snart 4 i landet, det bliver da spændende at høre om jeres
erfaringer.

mvh
Johnny

Fra : Allan Norsk

Dato : 31-03-06 14:32

> Wow, så er der snart 4 i landet, det bliver da spændende at høre om jeres
> erfaringer.

Er der ikke mere end et års ventetid på sådant en fætter?

Skipperen på Nautilus Explorer (Vancouver Canada) havde en udlåns Megalodon.
Hans egen var efter over et års venten stadig ikke færdig :-/

I øvrigt et absolut anbefalelsesværdigt sted at dykke - Vancouver. Der
ligger en lille rejseberetning på hjemmesiden for Vedbæk sportsdykkerklub
www.vskdyk.dk

Direkte link:
http://www.vskdyk.dk/udvalg/redaktion/2006/canada/canada2005.htm

Hardcore dykkere kan springe den første bjergvandringsdel over

Mvh. Allan

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 31-03-06 18:19

Der er "kun" ca. 3 måneders ventetid.
Min er færdig i slutningen af Juni, men mit kursus er desværre først
i November

Mvh Morten

Fra : RL Dyk

Dato : 11-04-06 12:56

"Morten Kjerulff" <kjerulff@gmail.com> wrote in message
Der er "kun" ca. 3 måneders ventetid.
Min er færdig i slutningen af Juni, men mit kursus er desværre først
i November

Hvem skal du på kurus hos?

Mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-03-06 19:31

Advarsel: et lige så langt indlæg, der melder hus forbi på JC
ankepunkter. Dette er _min_ holdning, da jeg er én person og kun
repræsenterer mig selv.

> [...]

> Og der var omkring 60-65 personer som havde valgt at benytte et
> fundamentalt anderledes stykke udstyr, nemlig rebreather.

Første hint på du sammenligner æbler og pærer - "filosofien" og
"udstyr".

> Men så er der forskellene i markedsføringen. Peter F har haft en
> klumme i DYK hvor han fik mulighed for at overtage
> verdensherredømmet.

Hvor mange af de artikler handlede om DIR? Måske 1-2.

<http://peter.fjelsten.dk/artikler-fra-dyk/index.html>

> [...]
> (DTD-nyt) hvor han profilerede DIR's mening indtil at bladets
> kildemateriale døde ud. Dvs. hovedbasis for det skrevne var oplysning

Jeg tror, du har inhaleret for meget sofnolime. Der har - så vidt jeg
husker - været en artikel om DIR og så derefter et par debatartikler
mellem mig og JD og så et par artikler om huledykning. Set over bladets
levetid og selv isoleret set de sidste par år, var det ikke
overvældende. Husk også at der var under 50 medlemmer, så _så_ meget har
det nok ikke hjulpet.

> [...]
> der fortæller ham at den eneste vej frem er at købe en bagplade, en
> vinge og begynde at arbejde sig hen imod DIR.

Vås. Det sker nogen gange, korrekt, at spørgere bliver introduceret for
et andet valg end det oprindelige. Hvad er problemet med det? Er der en
regel, der siger, at man _kun_ må forholde sig til det, der bliver
spurgt til? På den måde udvider man da aldrig sin horisont. Selvfølgelig
afhænger ens forslag af, om man kender (til) spørgeren.

> Dvs. at han svarer slet ikke på spørgsmålet, men vælger at udbrede sit
> budskab for enhver pris.

Se ovenfor.

> Der skal ikke specielt meget anledning til før at debatten bliver
> styret ind på hvad DIR mener om denne eller hint sag. Uagtet at der
> ikke udføres specielt meget DIR dykning.

Hvis skyld er det? Det er min udokumenterede påstand, at det meste kævl
om DIR her i gruppen kommer fra dem, der ikke kender til filosofien, men
blot benytter enhver lejlighed til at lufte deres antipati.

Dem der argumenterer for eks. bagplade/wing prøver sagligt at
argumentere for det - dette system bliver præsenteret som et alternativ.
Så er det op til spørgeren at vurdere, om det er et godt alternativ.
Denne konklusion nås på baggrund af alle svarene til spørgsmålet.

> De fleste kan generelt fornemme at DIR "markedsføringen" kan til tider
> være meget anmassende / aggressiv.

Jeg synes faktisk at "latterliggørelsen" af DIR er langt mere
anmassende/aggressiv og sjældent underbygget, men blot består i såkaldt
"morsomme" onliners og stikpiller uden nogen form for argumentation.

Hvis du vil forbedre debatniveauet i denne gruppe, er det et godt sted
at begynde med at få styr på _den_ børnehave.

> Lidt ligesom at få besøg af to sortklædte alvorlige personer der
> absolut vil stoppe Vagttårnet ned i halsen på dig og forkynde herrens
> ord, så skaber det en naturlig modstand.

Kan du komme med eksempler på hvor nogen har forsøgt at "stoppe" DIR ned
i halsen på nogen? Fordi man anviser en alternativ måde at gøre noget
på/alternativt udstyr, stopper man altså ikke noget ned i halsen på
nogen.

> Rebreather ideen har jo også været markedsført. Men jeg kan ikke komme
> i tanke om tilfælde hvor at tilhængere har tromlet indover og råbt at
> de andre er idioter og rebreather type dykning er bare vejen frem.

Kom med et par af de eksempler, hvor andre er udråbt til idioter. Og det
skal være eksplicitte eksempler, ikke blot nogen hvor du _føler_ det
sådan.

> Generelt er markedsføringen af rebreatheren som dykkeform rimelig
> afdæmpet.

En rebreather er et værktøj, der kan dykkes efter
Marinens/DIR/DSF/PADI/TDI/osv. forskrifter, dvs. ikke en homogen tilgang
til dykning.

> Der er det at jeg kigger lidt på hvor mange gør hvad. Og konstaterer
> at en del flere har kommet til løsningen rebreather, frem for
> løsningen DIR.

Johnny, dit store problem er, at du sammenligner æbler og pærer:

RB, som er et værktøj og DIR, som er en generel tilgang til dykning.

En sammenligning af RB og OC giver mening. En sammenligning af DIR og
DSFs retningslinier giver mening. En sammenligning af Mares Quattro
Avanti og ScubaPro Jetfins giver mening - men en sammenligning af DIR og
RB giver ingen mening.

For øvrigt er jeg sikker på, at der er flere der dykker med RB, fordi
det er "smart"/"the next big thing" end der er folk, der dykker DIR med
samme begrundelse. RB er basalt set teknik og de fleste mænd er
interesserede i teknik. Jeg er overbevist om, at af de 65 RB dykkere, du
har optalt, kunne 50 af dem lige så let lave deres dyk på OC. Der er
ikke noget i vejen med at være fascineret af teknik, men det viser bare
at tingene DIR/RB ikke kan sammenlignes.

> Der vil jeg nu påstå (og det er I velkommen til at være rygende uenige
> i) at det er ikke nødvendig med med en aggressiv markedsføring af et
> koncept hvor man benytter enhver lejlighed til at sprede sit budskab.

Din påstand er din påstand. Jeg mener, din argumentation grundlæggende
er så fejlbehæftet, at den ikke giver mening, men blot et udtryk for din
irritation over, at der er nogen, der har en kraftig interesse i noget,
du ikke kan se meningen med.

Hvis du er træt af at høre nogen komme med et DIR-perspektiv på tingene
er der kun én vej frem: i killfiltret med alle DIR-proponenterne. Du ved
sikkert godt hvem det drejer sig om. Hvis en formastelig person svarer
på de indlæg hvor DIR-folk "propper" DIR ned i halsen på ham/hende, kan
du jo passende komme ind og modargumentere. Du kan sikkert endda lave et
standardsvar om, at vi er religiøse fanatister (så behøver man heller
ikke forholde dig til indholder, hvilket gør alting lettere) og man ikke
skal høre på os.

> Hvis ideen er sund og bæredygtig, så skal man nok få oplyst de som
> søger info og sagtens konverteret nogle folk til sin egen mening, uden
> at skulle bruge "Jehovas-vidner-på-coke-og-foden-i-døren" metoder.

Jeg mener ikke, nogen bruger disse metoder. Jeg synes, denne gruppe er
langt mindre fuld af DIR/ikke-DIR-diskussioner end mange andre gentagne
emner. Vil du også lægge bånd på diskussionerne om, hvilket certifikat
man skal tage, eller folk der spørger efter vragpositioner?

Eller for at blive i samme tone som du anlægger: hvis du ellers havde en
pointe, havde du vel ikke behøvet at komme med din forkvaklede
argumentation og forsøge at styre debatten i en fuldstændig fri og
uafhængig nyhedsgruppe, hvor ingen har overtrådt fundatsen! Du har
ingenting at komme med og ingen "sag", selvom du prøver at få det til at
fremstå sådan.

> Så generelt, slap af. Resultatet skal nok komme.

Jeg synes din tone er nedladende:

1. Jeg har ikke tænkt mig at "slappe af" på nogen måde fordi du, efter
en fejlbehæftet undersøgelse, mener, at du er nået en stor og vigtig
konklusion. De indlæg, der har været, overtræder intet i fundatsen.
Basta.

2. Jeg leder ikke efter noget resultat.

3. Jeg mener, du generelt ikke har nogen som helst baggrund for at give
råd til, hvordan DIR skal promoveres.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-04-06 18:53

> Hvor mange af de artikler handlede om DIR? Måske 1-2.
>
> <http://peter.fjelsten.dk/artikler-fra-dyk/index.html>

Ja og så er der de klumme indlæg som du ikke har til at ligge online der.
Hvorfor egentlig ikke ? Er manuskripterne blevet væk ?

> [...]
> levetid og selv isoleret set de sidste par år, var det ikke
> overvældende. Husk også at der var under 50 medlemmer, så _så_ meget har

Da du satte dig på redaktørsposten og styrede hvilken artikler der måtte
trykkes. Så kørte du usædvanlig meget fokus på DIR siden i starten.
Reaktionen blev at dit kildemateriale tørrede hurtigt ud. Allerede der blev
det indikeret at hvis man kører for hårdt på, så flytter det ingen
hegnspæle.

> Hvis skyld er det? Det er min udokumenterede påstand, at det meste kævl
> om DIR her i gruppen kommer fra dem, der ikke kender til filosofien, men
> blot benytter enhver lejlighed til at lufte deres antipati.

Prøv at vende den om. Hvorfor kommer der meget kævl fra de uoplyste ?
Kunne det være, at de var træt af nogle rejste sig fra sin missionærstilling
og udtrompeterede til verden for tusinde gang at DIR er guddommeligt.
Igen, jeg holder fast i min påstand om at hvis man bruger enhver lejlighed
til at sprede det glade budskab. Så får det ikke den ønskede effekt.

> [...]

> En rebreather er et værktøj, der kan dykkes efter
> Marinens/DIR/DSF/PADI/TDI/osv. forskrifter, dvs. ikke en homogen tilgang

Men ligesom DIR er det anderledes, dyrt og besværligt i starten fordi du
ikke bare kan køre videre på de gamle rutiner. Du må lære nye ting.

> Johnny, dit store problem er, at du sammenligner æbler og pærer:

Hey, det er ikke en sammenligning mellem de forskellige typer udstyrs eller
tankegods baggrunde. Det er ikke en ting for at sige at rb er bedre end dir.
Så du behøver ikke få blodtrykket højt op over det. Dvs at hvis du kigger
nøgternt på det, så er der ingen grund til at smyge sig udenom. Jeg skal
gerne sammenligne med markedsføringen af Andalusiske gedeoste, med den af
DIR hvis det kan gøre dig glad.

> [...]
> ikke noget i vejen med at være fascineret af teknik, men det viser bare
> at tingene DIR/RB ikke kan sammenlignes.

Det er bestemt muligt at gennemføre 99% af de dyk der laves på breather i OC
regi. Men alligevel er der nogle fordele for de som gør det, der har vægtet
højere da man traf beslutningen om at overgå fra OC til SCR eller CCR.

På nøjagtig samme måde som 99% af de dyk som DIR danskerne laver, kunne
sagtens være udført af ældre dykkere med overskæg, halsvest og et 2x10 sæt
holdt på ryggen af et cmas bagplade sæt. Men alligevel har der været nogle
fordele som har vejet tungere da I traf beslutningen om at overgå til DIR

Igen se på hvad jeg skriver. Ikke på hvad andre har puttet ind i tråden. Jeg
kigger på den markedsføringsmæssige tilgang.

> [...]
>
> 2. Jeg leder ikke efter noget resultat.
>
> 3. Jeg mener, du generelt ikke har nogen som helst baggrund for at give

Det er jo så din reaktion og den må du jo have lov til at have.
Men prøv at tænke lidt over at i det sidste par år er der sket noget
usædvanligt. I stedet for at primært have haft en tilgang af dykkere der
skulle i gang med at erhverve sig erfaring, så er der begyndt at komme nogle
folk som har afprøvet lidt af hvert. Derefter har de kigget på DIR og fundet
at det er sq ikke så tosset endda. Hvem ved, det grundlæggende budskab har
jo ikke ændret sig, men måske noget andet var forandret ?? Måske var
modtageligheden forandret pga formindsket pres?
I samme periode har du droslet ned på aggressiviteten. Både pga at der var
vel noget studie der skulle afsluttes, i gang med arbejdskarrieren og en
million andre gøremål der gør at man ikke har tid i samme grad til at
springe ind i debatten, vildt skydene omkring sig og ikke tage nogle fanger.

mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-04-06 20:04

<4432b265$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>:

> Ja og så er der de klumme indlæg som du ikke har til at ligge online der.
> Hvorfor egentlig ikke ? Er manuskripterne blevet væk ?

Jeg mener ikke jeg har lavet flere end disse. Hvilke mangler der? Jeg
har ikke kunne finde flere på min PC.

> Da du satte dig på redaktørsposten og styrede hvilken artikler der
> måtte trykkes. Så kørte du usædvanlig meget fokus på DIR siden i
> starten. Reaktionen blev at dit kildemateriale tørrede hurtigt ud.

Vås. Siden du ikke var i redaktionen, aner du faktisk ikke en pind om,
hvilke artikler der kom ind, så igen udtaler du dig om noget, du umuligt
kan vide noget om.

Der _kom_ næsten ingen artikler, hvorfor _jeg_ blev _nødt_ til at skrive
nogle. Jeg ville da hellere, at andre skrev artikler: Jeg kom også en af
fra dig i - jeg kan endda huske at vi talte om, jeg mente at den
handlede mere om fri- end tekdykning. Men den kom I. Deruover var det
muligt for alle at stille op som redaktør på generalforsamlingen, men
som jeg husker det, var der ingen modkandidater (heller ikke dig).
Derfor synes jeg, det er en noget billig "anklage" at komme med her 6-8
år efter.

> Allerede der blev det indikeret at hvis man kører for hårdt på, så
> flytter det ingen hegnspæle.

For en slutning skal være korrekt, kræver det at præmisserne er
korrekte. Det har jeg lige bevist de ikke er.

> Prøv at vende den om. Hvorfor kommer der meget kævl fra de uoplyste?

Barnlighed. Det er såre simpelt. Og det er _dig_ der kalder dem
uoplyste, ikke mig.

Jeg har valgt at ignorere alle "morsomhederne", og hvis de personer, der
hader DIR-proponenternes indlæg, kunne opføre sig som voksne mennesker
(der har læst lidt i retningslinierne for, hvordan man bør opføre sig på
usenet), ville de enten ignorere disse DIR-personer/indlæg (evt. vha. et
killfilter) eller argumentere imod dem.

> Kunne det være, at de var træt af nogle rejste sig fra sin
> missionærstilling og udtrompeterede til verden for tusinde gang at DIR
> er guddommeligt.

Se ovenfor. Man kan håndtere denne træthed over for, hvad du påstår sker
på mange måder. Ingen DIR-proponent overtræder retningslinierne for
denne gruppe eller usenet - hvilket man ikke kan sige om de, der
"kævler".

Du mangler for øvrigt stadig at komme med eksempler, hvor DIR-folk har
"tromlet" andre og "råbt at de andre (ikke DIR-folk, min kommentar) er
idioter". Kom nu med dem!

> Igen, jeg holder fast i min påstand om at hvis man bruger enhver
> lejlighed til at sprede det glade budskab. Så får det ikke den ønskede
> effekt.

En påstand bliver ikke korrekt af blot at blive gentaget.

> Men ligesom DIR er det anderledes, dyrt og besværligt i starten fordi du
> ikke bare kan køre videre på de gamle rutiner. Du må lære nye ting.

Jeg mener, DIR er langt mere besværligt at komme i gang med end RB, da
DIR ikke kun er udstyr. Et skifte er langt mere omfattende.

> Hey, det er ikke en sammenligning mellem de forskellige typer udstyrs
> eller tankegods baggrunde. Det er ikke en ting for at sige at rb er
> bedre end dir. Så du behøver ikke få blodtrykket højt op over det.

Mit blodtryk er aldeles fint.

> Dvs at hvis du kigger nøgternt på det, så er der ingen grund til at
> smyge sig udenom. Jeg skal gerne sammenligne med markedsføringen af
> Andalusiske gedeoste, med den af DIR hvis det kan gøre dig glad.

Det vil _jeg_ ikke, fordi det giver lige så lidt mening. Og jeg smyger
mig ikke udenom. Jeg har allerede skrevet, hvorfor jeg mener det ikke
kan sammenlignes.

> [...]
> breather i OC regi. Men alligevel er der nogle fordele for de som gør
> det, der har vægtet højere da man traf beslutningen om at overgå fra

Hvoraf jeg mener at den tekniske interesse ikke er den mindste af disse.

> På nøjagtig samme måde som 99% af de dyk som DIR danskerne laver,
> kunne sagtens være udført af ældre dykkere med overskæg, halsvest og
> et 2x10 sæt holdt på ryggen af et cmas bagplade sæt.

Det er sikkert rigtig. Men jeg har ikke lyst til at være makker på det
dyk. Hvis andre vil, synes jeg det er fint.

> Men alligevel har der været nogle fordele som har vejet tungere da I
> traf beslutningen om at overgå til DIR

Ja, vores fornemmelse af vores måde er sikrere. At andre er uenige, er
så'n set fint for mig.

> Igen se på hvad jeg skriver. Ikke på hvad andre har puttet ind i tråden. Jeg
> kigger på den markedsføringsmæssige tilgang.

Ja. Og den er 100% irrelevant for mig - og sikkert andre. Du kan have
alle de "idéer" du har lyst til, men det ændrer ikke noget. Du skal være
velkommen til at komme med alle de causerier, du har lyst til - så længe
du ikke forventer, jeg tager dem alvorligt.

> Det er jo så din reaktion og den må du jo have lov til at have.

Iiih, tak. Johnny.

> [...]
> komme nogle folk som har afprøvet lidt af hvert. Derefter har de
> kigget på DIR og fundet at det er sq ikke så tosset endda.

Personligt har jeg ikke lagt mærke til den forandring. Jeg tror ikke,
den gennemsnitlige dykker, der interesserer for DIR nu, har mere
erfaring end før (jeg kan naturligvis kun udtale mig om de, jeg kender
til).

> Hvem ved, det grundlæggende budskab har jo ikke ændret sig, men måske
> noget andet var forandret ?? Måske var modtageligheden forandret pga
> formindsket pres?

Eller også er der kommer så mange ud i dykkermiljøerne, der nærmer sig
DIR, at andre kan se pointen med egne øjne i stedet for at læse om det
på internettet.

> [...]
> og en million andre gøremål der gør at man ikke har tid i samme grad
> til at springe ind i debatten, vildt skydene omkring sig og ikke tage

Jeg troede din generelle pointe var, at folk propper DIR ned i halsen på
andre her på nyhedsgruppen (selvom du ikke har givet eksempler)? Og jeg
- der tidligere var aggressiv/proppende - er holdt op med at være det,
og som følge af det, er der blevet flere DIR-interesserede. Men hvordan
harmonerer det med, DIR-folk propper DIR ned i halsen på andre. Det
virker som om, du ikke helt kan bestemme dig.

Derudover er der ingen grund til at jeg udtaler mig konstant. Jeg har
korrekt, jeg har valgt at bruge min tid anderledes, men hvis du savner
mig sådan, skal jeg da overveje at vende tilbage. Derudover er mange
andre, der er velbevandrede i DIR på denne nyhedsgruppe.

Johnny, du har ikke overbevist mig, og dine pointer forekommer mig som
fejlskud i øst og vest. Jeg kan _kun_ appellere til dig - og andre
DIR-hadere - om at komme os, I ikke gider at høre på, i jeres
killfilter: så slipper I for os. Alternativt kan I jo argumentere mod
vores pointer i stedet for at gå efter manden, komme med korte
nedladende bemærkninger eller lave spændende undersøgelser om, hvordan
_I_ mener, vi skal diskutere DIR.

Vi diskuterer DIR på den måde vi tidligere har gjort, da det er 100%
on-topic her i gruppen (hvilket denne tråd vel er ved at bevæge sig væk
fra) og i øvrigt i overensstemmelse med netikken.

Jeg har i øvrigt ikke tænkt mig at bruge mere tid på denne tråd, så EOD
herfra.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 08:45

Hej Johnny,

Johnny Christensen wrote:
> mening, uden at skulle bruge
> "Jehovas-vidner-på-coke-og-foden-i-døren" metoder. Så generelt, slap
> af. Resultatet skal nok komme.

meget mærklig undersøgelse, og MEGET mærkelig at konkludere noget som helst
på den baggrund.
i min klub og alle nabo klubberne, har der i mange år været mig der dykket
DIR, de sidste par år er der kommet 2 til så, så vi nu er 3.
i forholde til ca 200 - 300 dykker, det lyder ikke af meget, men så er der 2
ting du skal tænke på, DIR dykkerne er meget akrive, hvis vi piller alle de
mer eller mindre inaktive "gamle" dykkere fra så er der vel omkring 50-60
aktive dykkere tilbage (i klubben + nabo klubber).
hvis du så ser på dem så er ca halvdelen af dem inspireret til kraftig
inspireret af DIR, og dykker mere eller mindre DIR.

så du spørger HELT forkert, når dy spørger hvem dykker DIR så vil jeg svare
3 her fra (ud over at jeg slet ikke har svaret og du ikke kan finde de 2 her
nede fra på nogle lister)
MEN hvis du spørger hvormange dykker DIR inspireret, så ville jeg jo svare
noget i stil med 20-30 (hvis jeg gad og svare), og så kan du godt se så ser
billedet helt annderledes ud.

det giver ikke nogle mening at sammel ligne en filosofi med et stykke udstyr
(RB). Hvem dykker RB, ja endten gø man eller også gør man ikke, der er ingen
mellem vej. Med en filosofi er det jo noget helt andet det er ikke til lige
at svare på om man er eller ej

Hvis der er 30 - 35 der dykker 100% DIR i DK så synts jeg det er UTROLIG
flot, så er mit gæt er der er omkring 300-400 der igennem tiden er blevet
inspireret af DIR.

der er ingen DIR dykker der har fået det som misjon at "omvende" folk, men
hvis du spørger mig hvad der er det beste afbalancerings midel, ja hvordan
skulle jeg så kunne svare andet end bagplade og vinge ???
lige som en anden vil sige BCD og nogle stadig siger lokumsbrat

mvh Morten