Skærme
Fijala 3554
Bedste skærm til grafik
Fra : mk

Dato : 30-03-06 11:59

På min arbejdsplads får vi allesammen nye skærme - Dell fladskærme. Jeg har
dog en eller anden idé om at min "gamle" skærm er bedre. Jeg er webmaster
her i "firmaet" og arbejder derfor meget med grafik og naturligvis
hjemmesidens layout. Jeg har set på nogle af de skærme som allerede er
udskiftet her i huset og er ærlig talt ikke imponeret.

Så..... hvilke skærme er bedst til grafisk arbejde? Og hvorfor?

mk

Fra : Zen

Dato : 30-03-06 12:17

On Thu, 30 Mar 2006 12:58:42 +0200, "mk" <invalid@invalid.dk> wrote:

> [...]
>udskiftet her i huset og er ærlig talt ikke imponeret.
>
>Så..... hvilke skærme er bedst til grafisk arbejde? Og hvorfor?

Hej

Dell laver NOGLE skærme, som er velegnede til grafisk arbejde, skulle
jeg mene.

Jeg tænker især på:

20": 2005FPW, s-ips panel fra LG, 16 msec, 1680x1050

især fordi farverne er bedst med s-ips. De er også gode med mva og
pva, men ikke med TN skærme (kræver ialfald 2 scans, hvorved
responstiden ganges med 2x).

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

http://www.prad.de/guide/hersteller116.html

Det er vigtigt at køre en LCD skærm ved den opløsning, den er lavet
til, og ingen som helst anden. Det ved I vel !!

Er problemet ikke, at I ikke kan ramme 1680x1050 med Jeres grafikkort
?

En skærm med 1600x1200 er jo også lidt mere standard.

Til grafisk marked anbefaler man iøvrigt:

LaCie og Eizo

http://www.prad.de/guide/hersteller179.html

mvh

John

Fra : mk

Dato : 30-03-06 13:33

"Zen" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> især fordi farverne er bedst med s-ips. De er også gode med mva og
> pva, men ikke med TN skærme (kræver ialfald 2 scans, hvorved

Vores skærme er Dell UltraSharp 1907FP

> Det er vigtigt at køre en LCD skærm ved den opløsning, den er lavet
> til, og ingen som helst anden. Det ved I vel !!¨

Ja, jeg ved det og og har også indstillet flere kollegers skærme, men de kan
ikke altid se det . Jeg retter også meget ofte skærme fra 60 hertz til 85
eller hvad de nu kan klare.

> Er problemet ikke, at I ikke kan ramme 1680x1050 med Jeres grafikkort
> ?

Jeg mener at vores nye skærme skal køre med 1280x1024

Fra : Zen

Dato : 30-03-06 13:58

On Thu, 30 Mar 2006 14:33:24 +0200, "mk" <invalid@invalid.dk> wrote:

> [...]
>ikke altid se det . Jeg retter også meget ofte skærme fra 60 hertz til 85

Ja, den Dell skærm skal køre 1280x1024

http://www.prad.de/guide/screen2698.html

(hvis ikke de kan se det, - så er det ærgerligt, for man kan ikke få
nogen skærm med større detaljer på, en 24" skærm med 1600x1200 har jo
ikoner på samme størrelse. En 30" med 1600x1200 vil have større
ikoner.)

Jeg mener ikke, at frekvensen spiller nogen rolle for en TFT skærm.
Den er jo baggrundsbelyst med et neon-rør. Så 60 Hz skulle være
optimalt.

Denne skærm er naturligvis hverken særlig stor, eller på anden måde
specielt velegnet til grafisk arbejde.

Det er en standardskærm !

Din gamle skærm kan da sagtens være bedre. Fladskærme er en
"kvindeting". Den er bare vildt pæn og flad og stjæler ikke plads i
møblementet !
På samme måde med flad-TV. Som TV er de ikke verdens bedste.

mvh

John

Fra : mk

Dato : 30-03-06 14:16

> [...]
> optimalt.
>
> Denne skærm er naturligvis hverken særlig stor, eller på anden måde

Ja, det er også det jeg vurderer

> Din gamle skærm kan da sagtens være bedre.

Ja, det synes jeg også den er. En dejlig 19". Jeg tror at jeg limer den fast
til bordet.

> Fladskærme er en
> "kvindeting".

Heh det er jeg også, meeen hvad angår teknik er jeg nok lidt maskulint
tænkende

> Den er bare vildt pæn og flad og stjæler ikke plads i
> møblementet !
> På samme måde med flad-TV. Som TV er de ikke verdens bedste.

Nej jeg vil heller ikke hverken eje eller have sådant et endnu. De skal
blive bedre først!

mk

Fra : Jake

Dato : 01-04-06 01:02

At have et billedrør 100Watt+ billedrør til at lyse en direkte i fjæset,
kontra indirekte lys fra en fladskærm - gæt hvem der først ødelægger sit
syn.

Det er smartere teknologi - men udviklingen tager tid, og det nytter
ikke at købe det ringeste.

mvh Jake