Espressomaskine, hvilken?
Fra : Vibeke

Dato : 30-03-06 11:48

Hej

Jeg er gået hen og blevet helt pjattet med cappuccino og caffelatte, hvilken
espressomaskine er bedst det til det formål.
Hvad skal jeg være opmærksom på inden jeg køber en?

Vib

Fra : (-Peter-)

Dato : 30-03-06 11:50

Vibeke skrev:
> [...]
> espressomaskine er bedst det til det formål.
> Hvad skal jeg være opmærksom på inden jeg køber en?

enten skal du betale omkring 5000 for en "god en"... (i den forbindelse
skal du vurdere om den skal være fuldautomatisk, eller du selv "vil lave
kaffen")...

ellers skal du vælge en til max 1000 kr og gerne mindre (dog med højst
muligt damptryk) - dem i klassen i mellem betaler man oftest for
designet/mærket...

jeg er selv rimeligt tilfreds med en krups til 700 kr...

yderligere skal du huske at de store suger en masse strøm, og man skal
slukke dem når de ikke bruges, da de ellers står og holder sig varme (og
er altså noget andet end en almindelig kaffemaskine).

mvh
peter

Fra : Vibeke

Dato : 30-03-06 12:36

Hej
Tak for hurtigt svar.
Tænker lidt på, hvor mange watt / bar skal sådan en fætter være på.?

Vib

Fra : (-Peter-)

Dato : 30-03-06 12:36

Vibeke skrev:
> Hej
> Tak for hurtigt svar.
> Tænker lidt på, hvor mange watt / bar skal sådan en fætter være på.?

> [...]
øh... generelt svar: så mange som muligt... i øvrigt er angivelserne
ikke altid hundrede præcise - men helst så mange som muligt :)

et tal vil jeg ikke byde ind med :)

/&peter

Fra : Max

Dato : 30-03-06 13:04

Hej Vibeke

> Jeg er gået hen og blevet helt pjattet med cappuccino og caffelatte,
> hvilken espressomaskine er bedst det til det formål.

Har du set sådan en ?

http://kaffemekka.dk/default.asp?Action=Details&Item=230

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 30-03-06 15:51

Max wrote:

> http://kaffemekka.dk/default.asp?Action=Details&Item=230

Den ser smart ud! Har du selv erfaringer med den? Hvordan adskiller
konstruktionen sig fra en alm. mokka-kande? De skriver at man hælder
mælk i den øverste del inden brygning, men selvom jeg godt nok ikke selv
har prøvet det, så kan man vel også gøre det med en alm mokka-kande
som langtfra koster 695 kr.?

--
Jakob

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-03-06 16:59

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mælk i den øverste del inden brygning, men selvom jeg godt nok ikke selv
> har prøvet det, så kan man vel også gøre det med en alm mokka-kande

Jeg har praktisk erfaring - i nogle tidligere tråde du måske kan finde frem
vil du kunne læse at vi var en håndfuld der skrev om denne og også nogle der
anskaffede den.

Konstruktionen, og det der gør den anderledes end de normale kander, er at
denne i lavet med en særlig ventil der hvor kaffen normalt bobler igennem.
Denne kan sættes i to indstillinger til henholdsvis cafe latte (der er uden
skum) og cappucino med skum. Ventilen sørger for at kaffen skydes ned i
mælken med et passende tryk for at skabe den "piske effekt" der er skal til.
Kaffen får dermed en funktion som vanddamp til mælken udover bare at være
kaffe. Forskellen er at skummet dermed ikke er hvidt som på en normal
maskine hvor skum laves for sig selv med seperat "ren" damp. Dermed er
chokolademønstre i kaffen etc. osse underlagt begrænsningerne af dette
forhold - men det er nok til at komme over

Mht. prisen og hvorledes man skulle anskaffe den var osse en af de berørte
ting under de tidligere diskussioner. Vi var ihvertfald to (mig selv
inklusive) der bestilte den ved direkte Bialetti i Italien. Fragtet hjem til
Danmark alt inklusive stod prisen mig i, så vidt jeg husker, omtrent 250 kr.

Fra : Jakob

Dato : 30-03-06 17:58

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> Danmark alt inklusive stod prisen mig i, så vidt jeg husker, omtrent 250 kr.

Den lyder vaks, -sådan en må jeg ha Men mærkeligt nok er den ikke i
Bialettis webshop
http://eshop.bialetti.it/uk/catalogue/prodotti.asp?id_cat=4 . Var det
i den webshop du købte den?

--
Jakob

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-03-06 18:18

> Den lyder vaks, -sådan en må jeg ha Men mærkeligt nok er den ikke i
> Bialettis webshop
> påhttp://eshop.bialetti.it/uk/catalogue/prodotti.asp?id_cat=4 . Var det
> i den webshop du købte den?

Ja det var det nok. Du skal bare skrive og spørge (de kan osse engelsk).
Grunden til den mangler ligger nok i "oversættelsen". Da jeg købte i sin tid
var alt tekst og sider på engelsk hidrørende den amerikanske agent og alt
henvendte til EU var så på italiensk. Pt. er der så bl.a. det du linkede til
på engelsk.

Fra : Jakob

Dato : 30-03-06 23:04

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> henvendte til EU var så på italiensk. Pt. er der så bl.a. det du linkede til

Jeg vil fluks skrive en mail til dem Tak for svar.

Btw. findes den ikke kun i 2-kop størrelse?

--
Jakob

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-03-06 23:35

> Jeg vil fluks skrive en mail til dem Tak for svar.
>
> Btw. findes den ikke kun i 2-kop størrelse?

Jo det tror jeg da - blev vist lige forvirret der med stor og lille model i
et af de andre indlæg.

Fra : Jens Beltofte Soeren~

Dato : 31-03-06 08:47

Jakob wrote:

> Jeg vil fluks skrive en mail til dem Tak for svar.
>
> Btw. findes den ikke kun i 2-kop størrelse?

Jeg skrev til dem i går for prisen på en Mukka Express, og de svarede
følgende:

"We are plesed to hear from your inquiry.

We can send you the Mukka Express at the price of eur 35,90 more the UPS
shipping costs of eur 10,00.

We require the advance payment.We send you the bank details."

Pengene skal tilsyneladende overføres til deres bankkonto, hvilket vil
koste 100 kr i gebyr til min bank.

Fra : Max

Dato : 31-03-06 09:55

Hej Jens

> Pengene skal tilsyneladende overføres til deres bankkonto, hvilket vil
> koste 100 kr i gebyr til min bank.

Vel ikke hvis det kan laves som en EURO betaling.

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 31-03-06 12:20

Jens Beltofte Soerensen wrote:
> [...]
>
> We require the advance payment.We send you the bank details."
>
> Pengene skal tilsyneladende overføres til deres bankkonto, hvilket vil

Jeg fik samme svar fra dem. Lyder nu lidt vildt med de 100,- i
bankgebyr. Vil lige undersøge det hos min bankrådgiver,

--
Jakob

Fra : Jens Beltofte Soeren~

Dato : 31-03-06 12:39

Jakob wrote:

> Jeg fik samme svar fra dem. Lyder nu lidt vildt med de 100,- i
> bankgebyr. Vil lige undersøge det hos min bankrådgiver,

Jeg kan se på Handelsbankens prisliste, at det koster 25 kr for
overførsler på under 50.000 euro til EU lande. Hvis banken manuelt skal
efterbehandle overførslen koster det 50 kr ekstra. Det skal de hvis der
er fejl eller mangler i de indtaste oplysninger omkring modtager.

Den gang jeg betalte 100 kr var en overførsel til Tjekkiet for et
hotel-værelse, men det var også lige inden de blev medlem af EU.

Fra : Jakob

Dato : 01-04-06 10:34

Jens Beltofte Soerensen wrote:

> Pengene skal tilsyneladende overføres til deres bankkonto, hvilket vil
> koste 100 kr i gebyr til min bank.

Har lige modtaget instruktioner vedr betaling fra dem, men noget er lidt
uklart. De skrev:

"you must do a credit transfer to "Bialetti Industrie Spa" :

Banca Popolare di Bergamo - Credito Varesino
Agenzia : Chiari
IBAN : IT69X0542854340 - 000000082928 SWIFT : BEPOIT22 ".

Første linie er banknavnet, ikke? Hvad betyder anden linie? Tredje linie
er IBAN nummer og SWIFT kode, hvor førstnævnte er kontonummeret og
sidstnævnte er deres bank ID. Og så får jeg banken til at skrive
"Bialetti Industrie Spa" i kommentarfeltet, eller?

--
Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 01-04-06 10:59

> [...]
>sidstnævnte er deres bank ID. Og så får jeg banken til at skrive
>"Bialetti Industrie Spa" i kommentarfeltet, eller?

Ikke for at blande mig, men andetsteds i denne tråd har jeg nævnt:

http://www.bella-italia.com/cgi-bin/SoftCart.exe/gondola/moka/mukka.htm?L+gondola+zmnd3806+1143781810

Jeg har bestilt den der for 350 kr. med gratis fragt med DHL - og den
er på vej .. så dem kan jeg da anbefale - indtil videre.
Og der betaler man med visa - så du slipper for risikoen/gebyret for
bankoverførsel.

Bare en tanke.

/Jakob

Fra : Max

Dato : 01-04-06 11:46

Hej Jakob

> Jeg har bestilt den der for 350 kr. med gratis fragt med DHL - og den
> er på vej .. så dem kan jeg da anbefale - indtil videre.

Når du nu får den med posten, så ville det være meget rart
at du lod en bemærkning om det falde her i gruppen, det
ville være rart at vide at det er et godt sted at handle.

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 01-04-06 11:54

Jakob Langgaard wrote:

> [...]
> er på vej .. så dem kan jeg da anbefale - indtil videre.
> Og der betaler man med visa - så du slipper for risikoen/gebyret for

Jeg har set den. Men de har kun den model med kopletter på, og jeg vil
helst have den i alm. aluminium.

ellers tak for tippet!

--
Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 01-04-06 13:16

>Jeg har set den. Men de har kun den model med kopletter på, og jeg vil
>helst have den i alm. aluminium.
>
>ellers tak for tippet!

Det har du ret i - jeg ville egentlig også helst have haft den i
aluminium - men nu bliver det til en ko-model

Og ja, jeg skal nok lade ord falde når den er modtaget - og testet ..

/Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 06-04-06 20:28

>Og ja, jeg skal nok lade ord falde når den er modtaget - og testet ..

Så har jeg modtaget min "ko-kande". Hvis ikke der havde været lidt
DHL fnidder var den dukket op i tirsdags - men nu blev det idag.

Så ingen problemer med den forhandler http://www.lagondola.it/
og som sagt er der gratis forsendelse på en del ting i webshoppen.

Så shop bare løs

Iøvrigt så blev den første kop en lidt snavset omgang - med kaffe ud
over det hele - men jeg skal vist bare lige have fin-tunet den lidt.

/Jakob

Fra : Jakob

Dato : 06-04-06 21:06

Jakob Langgaard wrote:
> Så shop bare løs

Jeg har overført penge til Bialetti, så nu må jeg se om jeg er lige så
heldig som dig

> Iøvrigt så blev den første kop en lidt snavset omgang - med kaffe ud
> over det hele - men jeg skal vist bare lige have fin-tunet den lidt.

Lad endelig høre fra dig mht erfaringer. Da jeg i sin tid købte min
"konventionelle" mokka-kande var rådet at hælde de første 5 (var det
vist) brygninger i vasken, da kanden afgav en meget metallisk smag.
Måske det samme gør sig gældende med Mukka Express.

Held og lykke med brygningen

--
Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 06-04-06 21:37

> [...]
>vist) brygninger i vasken, da kanden afgav en meget metallisk smag.
>Måske det samme gør sig gældende med Mukka Express.

Jo tak .. efter vejledningen skulle de første 3 smides ud - så det
blev gjort .. brugte dog ikke espreso kaffe, da jeg synes det ville
være skønne spildte kræfter at kværne kaffe der skulle smides direkte
ud

Men i morgen skal der testes rigtigt, det kan jo være der vat for
meget mælk, at jeg brugte sødmælk istedet for skummet etc. nu for vi
se.

Den er ret vild når den går i gang med at skumme - det nærmest
eksploderede ud på komfuret med mælkeskum (ok, en smule overdrevet

/Jakob

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-04-06 16:16

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt så blev den første kop en lidt snavset omgang - med kaffe ud
> over det hele - men jeg skal vist bare lige have fin-tunet den lidt.

Mit råd er at skrue under og overdel godt sammen - den skal gerne have lidt
mere end den traditionelle espresso model.

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 02-04-06 21:24

Jakob wrote:
> IBAN : IT69X0542854340 - 000000082928 SWIFT : BEPOIT22 ".

IBAN er et internationalt kontonr., det burde ikke kunne gå galt!
Normalt er IBAN overførsler billigere end gammeldags filial/person/konto
ting. Sidst jeg spurgte i min bank sagde at det _var_ på vej i SDCs
homebank (som en del banker bruger) - men det er da ikke dukket op endnu...

mvh.
anders

Fra : Jakob

Dato : 04-04-06 11:11

Anders Truelsen [8240] wrote:

> [...]
> ting. Sidst jeg spurgte i min bank sagde at det _var_ på vej i SDCs
> homebank (som en del banker bruger) - men det er da ikke dukket op endnu...

Jeg forhørte mig i min bank og fik at vide at gebyret ville være 45 kr
for overførsel til et euro-land.

--
Jakob

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 30-03-06 23:20

Den billigste jeg har fundet indtil nu er

http://www.bella-italia.com/cgi-bin/SoftCart.exe/gondola/moka/mukka.htm?L+gondola+zmnd3806+1143781810

350 DKR ..

og den er ovenikøbet med gratis fragt ..

Men jeg kender ikke forhandleren, så om det er en gang fupmageri skal
jeg ikke kunne sige. Men jeg er tæt på at bestille den - er lidt træt
af at skulle starte espresso maskinen op hver gang man skal have sin
cappucino

Er der andre der har prøvet denne maskine/kande ? På Bialettis
hjemmeside er der en demonstrationsvideo der ser legende let - og
lækker ud .. uuhmmm

/Jakob

Fra : jail

Dato : 31-03-06 13:24

> [...]
>
>350 DKR ..
>
>og den er ovenikøbet med gratis fragt ..

Nu har jeg bestilt den - det gjorde jeg vel egentlig 10 minutter efter
jeg fandt tilbuddet (for stor en fristelse ..)

Så nu får vi se om det funker.

/Jakob

Fra : Erling Hansen

Dato : 30-03-06 18:32

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
> mælk i den øverste del inden brygning, men selvom jeg godt nok ikke selv
> har prøvet det, så kan man vel også gøre det med en alm mokka-kande

Hej.
Jeg har en Mukka Express - den lidt større model end den, der er
afbildet her - og så er den hvid med sorte pletter - som den sort/hvide
danske malkerace! Rigtig nuttet - og den laver fanme to lækre kopper
cappucino eller 2 kopper kaffelatte.
En almindelig mokka-kande klarer ikke det! Den kan kun lave espresso.
(Jeg har også sådan én af Bialetti-fabrikat).
Konstruktionen er speciel med en speciel ventil, som slipper kaffen op
og damper mælken nogenlunde samtidigt.
Mvh
Erling
PS. Jeg bestilte dem og betalte med VISA hos Bialetti i Italien til ca.
halv pris ! Og da Mukka'en ikke virkede helt perfekt (ca. hver anden
gang fik jeg ikke skruet de to halvdele tæt nok sammen, og vandet
sprøjtede ud over komfuret) sendte jeg den retur til Italien og fik uden
brok en helt ny.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-03-06 18:47

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gang fik jeg ikke skruet de to halvdele tæt nok sammen, og vandet
> sprøjtede ud over komfuret) sendte jeg den retur til Italien og fik uden

Ok - det er da nyt i føljetonen at de osse bytter Sådanne problemer har
jeg heldigvis ikke haft. Og så vil jeg da lige knytte den kommentar at den
store Mukka osse kommer uden kopletter, hvilket jeg selv valgte fra.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-03-06 19:02

Den Thu, 30 Mar 2006 19:46:55 +0200, skrev Jonas Kofod :

> Og så vil jeg da lige knytte den kommentar at den
> store Mukka osse kommer uden kopletter

Oveni al den latte og lait snak, havde jeg lidt svært ved at fatte hvad
dælen de dér kop letter var for nogen

--
Kent Oldhøj

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 30-03-06 17:08

Hej Vibeke,

Jeg ville godt turde købe denne:

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=469&pf%5Fid=6063250

så vidt jeg husker, giver coop 2 års ombytningsgaranti på Hugin.

Har selv haft en Melitta til 3-400 kroner i et par år - og har været glad
for den.

Min er også af stål som ovennævnte Hugin. Virker meget solid og altså ikke
plastik-agtigt.

Mvh
Henrik J. Nielsen

Fra : Padre

Dato : 30-03-06 17:20

Jeg vil fraråde mærket saeco - efter personlige og venners erfaringer
er kvaliteten vist tvivlsom, ligesom den danske importør efter vore
erfaringer ikke er så sjov at have med at gøre, hvis der er problemer
med maskinen
Ligeledes vil jeg fraråde at handle espressomaskiner hos punkt1
--
padre

Fra : Vibeke

Dato : 30-03-06 17:34

Hej

Har set denne i avisen FrancisFrancis x6 sat 500 ned til 2500.
http://www.imerco-gaver.dk/shop/default.asp?ProductID=1648

Min mand syntes den er flot, men prisen i forhold til den fra Nettorvet, er
den mon det værd. Kender I den?

Vib

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-03-06 18:08

> [...]
> http://www.imerco-gaver.dk/shop/default.asp?ProductID=1648
>
> Min mand syntes den er flot, men prisen i forhold til den fra Nettorvet,

Det er efter min mening mest en pyntemaskine. Francis maskinerne er kendte
for at være flot design i relativ dårlig kvalitet. De laver ikke specielt
fantastisk kaffe når man sammenligner dem med maskiner i samme prisklasse og
de er berømte for at ruste inden i på pinligt kort tid.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : JHR

Dato : 30-03-06 19:48

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fantastisk kaffe når man sammenligner dem med maskiner i samme prisklasse
> og de er berømte for at ruste inden i på pinligt kort tid.

Ikke helt korrekt.
Deres billigere model ved navn X3 har gennerelt fået ganske gode
anmeldelser. Den skulle holde temperaturen ret præcist så man slipper for
temperatur-surfing

Jeppe.

Fra : Peter Marcher

Dato : 07-04-06 18:38

Hej Vib.
Jeg har talt med en teknikker hos Ascaso, der også har været teknikker hos
FrancisFrancis.
Kort fortalt bør man hellere købe Ascaso end FF, da indmaden i FF er plastic
+ generelt dårlige kvalitet. Jeg har selv lige købt en Ascaso dream, og er
efter et kortere tilvendingsforhold tilfreds.
Dog vil jeg sige, at min forrige maskine var en Krups til ca. 1500,- med
mælkeskumshjælp, og set i bakspejlet var den ganske udmærket.
Ascaso kræver meget fintmalet espresso for at lave den kaffeskum/cream, der
ligger oven på espressoen. Krups lavede cream af alt kaffe, selv Café Noir,
men ikke så flot og meget cream som Ascaso'en. Espressoen er også varmere og
mere "ensartet" end Krups'en.
De første 3-4 uger efter købet af Ascaso'en forbandede jeg den langt væk og
fortrød, men pludselig har vi fundet hinanden. Et tillidsforhold er
opbygget, kan man sige Jeg havde det forøvrigt på samme måde, da jeg gik
fra Bialetti til Krups.
Mvh
Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-03-06 17:36

> [...]
>er kvaliteten vist tvivlsom, ligesom den danske importør efter vore
>erfaringer ikke er så sjov at have med at gøre, hvis der er problemer

Hmm mærkeligt - vi har selv Saeco og 5-6 af vores venner og familie har
skiftet deres gamle espresso maskiner ud med forskellige Saeco modeller
(primært Saeco Aroma dog) efter at have smagt vores espresso gennem længere
tid. Vi har aldrig oplevet nogen problemer overhovedet og heller aldrig hørt
om nogen der havde problemer. Måske har vi været heldige - eller I har været
uheldige o.O Hvilken model har I?

Vi havde i øvrigt en meget dyr tysk Krups før og der er i hvert fald ingen
tvivl om, at Saeco Aroma'en laver klart bedre espresso når man sammenligner.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-03-06 18:53

On Thu, 30 Mar 2006 18:35:50 +0200, "Gainsbourg" <klip

> [...]
>om nogen der havde problemer. Måske har vi været heldige - eller I har været

Det lyder fristende, men er det også for os der ikke hedder
Mærsk, eller bor i Farum. Jeg har hørt, at man skal bruge special
kaffe, og at det er dyrt.
mvh Ebbe

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-03-06 19:39

> Det lyder fristende, men er det også for os der ikke hedder
> Mærsk, eller bor i Farum. Jeg har hørt, at man skal bruge special
> kaffe, og at det er dyrt.
> mvh Ebbe

Nu ved jeg ikke hvad kaffe de drikker i Farum, men en stor del af det, er
vist den turkiske kaffe der drikkes i indvandrerghettoen i Farum
Midtpunkt. - Om den så er specielt kostbar, skal jeg ikke kunne sige

Mht. specialkaffe så gælder det jo, at vil man have espresso, kræver det jo
at man køber espressobønner der enten er malet så fint at de kan bruges i en
espressomaskine, eller at man maler dem selv. Prisen på bønner varierer jo
alt efter hvilken kaffe man vil have - ligesom med ganske almindelige
kaffebønner. Espressokaffe kan vel fåes fra 20 kr / 250 g fra det
allerbilligste, så det koster vel rundt regnet det samme som almindelige
bønner.

Vi køber vores kaffe hos Riccos på Istedgade og der koster 250 g. bønner ca.
50 kr, dvs. mellem 1,25 kr og 1,50 kr. per kop. Der er kaffen friskristet og
friskmalet af Ricco, der selv importerer og blander sine bønner og den
espresso/kaffe man får, står så afgjort mål med prisen. Det er penge vi
prioriterer at bruge - og det gjorde vi også, dengang vi levede 2 mennesker
for een SU uden boligsikring eller andre tilskud - og der er imho ikke een
hustand i Danmark, der ikke kan finde plads til en enkelt daglig kop kaffe i
den prisklasse i deres budget, hvis de vælger at prioritere det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Hvis det du mener, er de maskiner der bruger små vacumpakkede
portionspakker med producentens egen kaffe, så hold dig langt væk. Det
kommer aldrig op på siden af en friskristet, friskmalet espresso og det er
sikkert heller ikke specielt billigt. Og så går du jo glip af fornøjelsen
ved at smage forskellige blends og eksperimentere med forskellige
ristningsgrader, da du jo er henvist til de 5 eller 10 slags kedelig
vacumpakket kaffe, som du kan købe fra producenten.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-03-06 19:52

On Fri, 31 Mar 2006 20:38:47 +0200, "Gainsbourg" klip
> [...]
>hustand i Danmark, der ikke kan finde plads til en enkelt daglig kop kaffe i
>den prisklasse i deres budget, hvis de vælger at prioritere det.

Tak for svar, det lyder da rimeligt, - hvis man da sætter sit
forbrug lidt ned-, men en bedre kvalitet og kaffeglæde er måske
også det værd.
mvh Ebbe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-06 20:14

On 30 Mar 2006 08:19:42 -0800, "Padre" <spirito_santo@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>er kvaliteten vist tvivlsom, ligesom den danske importør efter vore
>erfaringer ikke er så sjov at have med at gøre, hvis der er problemer

Vi har en Saeco Vienna fuldautomatisk maskine - vi har haft den i 3 år
og der har ikke været nogen problemer med den. I forhold til den Krups
vi havde før hvor man manuelt skulle kværne kaffe og fylde+tømme
filteret er det meget bedre i daglig brug for os. Man tænder, det
tager et par minutter så er den klar.

Kaffe brygges direkte i koppen og den kan lave både espresso og kaffe
i almindelig styrke. Vores almindelig filtermaskine bruges ikke
længere.

Se mere på www.saeco.com -

http://products.saeco.com/index.asp?id_lingua=ITA&id_paese=1

>Ligeledes vil jeg fraråde at handle espressomaskiner hos punkt1

Ja.. Med de priser må de jo være nogen svindlere

Vores er købt i Metro i øvrigt. Saeco er så vidt vides det billigste
mærke hvis man ønsker en fuldautomatisk maskine.

** Lars

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-03-06 17:28

Du skal vælge een der leverer et tryk på 15 bar. Mit råd er, køb den
billigste (som fx den Hugin du har fået anbefalet) og se hvad du synes om
det. Hvis du om nogle år stadig bruger den hver dag og vil opgradere når den
gamle er ved at være slut, kan du købe en dyrere maskine, når du har fået
mere erfaring med hvad du vil have og ikke vil have.

Køber du alligevel en dyrere med det samme, så vælg en italiensk maskine -
fx. en Saeco Aroma, som er en suveræn maskine til ca. 3000 kr
http://www.saeco.dk/Default.aspx?ID=9&M=Shop&PID=19&ProductID=29 Den er let
at bruge, praktisk designet, let at rengøre og laver suveræn kaffe (mange af
delene i den, er de samme som i de professionelle serier).

Vær opmærksom på, at kanderne til at sætte på blus aldrig leverer den samme
slags espresso som maskine, da der er en langt større gennemvaskning af
bønnerne, end på en maskine.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Hold dig fra Francis maskinerne
http://www.1stincoffee.com/product_images/francis/newx1.jpg som slet ikke
kan levere kvalitet der står mål med prisen (desværre for designet er ellers
lækkert)...

Fra : Thomas Clausen

Dato : 30-03-06 19:28

Vibeke wrote:
> [...]
> espressomaskine er bedst det til det formål.
> Hvad skal jeg være opmærksom på inden jeg køber en?

Er meget glad for en af disse (har Krups - bor ikke i DK, så ved ikke om
udvalget er det samme, så jeg skal undlade at anbefale en bestemt model):

http://www.nespresso.com/precom/home_dk_en.html

Nemt og praktisk, og glimrende kaffe. Har i alt 4 af slagsen i familien,
og vi er meget tilfredse.

Fra : Padre

Dato : 30-03-06 19:21

Min kammerat havde en Aroma som den, du linkede til, og jeg havde en
incanto, begge gik i stykker inden de var et år gamle.
--
padre

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-03-06 19:42

Min kammerat havde en Aroma som den, du linkede til, og jeg havde en
incanto, begge gik i stykker inden de var et år gamle.

Wow, I har sørme været uheldige! Kan det være fordi I ikke afkalkede
maskinerne som foreskrevet og måske endda bor steder med ekstra hård vand,
som i København? Eller er det bare nogle mandagseksemplarer de har prakket
jer på?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : padre

Dato : 02-04-06 08:25

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
>
> Wow, I har sørme været uheldige! Kan det være fordi I ikke afkalkede
> maskinerne som foreskrevet og måske endda bor steder med ekstra hård vand,

Jeg kan ikke svare for min kammerat, men incantoen havde en indbygget
funktion, hvor den selv indikerer behov for afkalkning, og den var
indstillet til "hårdeste vand" (eller hvad man nu kalder det. I øvrigt mener
reparatøren ikke, at der er problemer med kalk. Den kan bare ikke længere
lave kaffe, der smager af andet en løbesod.

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-04-06 07:06

> [...]

> reparatøren ikke, at der er problemer med kalk. Den kan bare ikke længere
> lave kaffe, der smager af andet en løbesod.

Jeg havde en Gaggia til knapt 4000 kr. Den holdt i ca. 3 år, men det
sidste års tid smagte den også som løbesod. Vandtemperaturen er
særdeles kritisk m.h.t. smag, og det kneb altså for Gaggia'en at holde
temperaturen. Det problem har jeg så ikke mere, for min Mukka Express
kan jo kun arbejde ved de 100 grader hvor vand koger. Så kan jeg altid
indrette min kaffe efter det. Er foreløbig gået fra Lavazza til Illy.
Jeg har endnu ikke fundet nogen her på Vestsjælland, der selv blander og
brænder, efter at Kaffelageret i Slagelse lukkede.
Erling

Fra : Max

Dato : 30-03-06 19:48

Hej Vibeke

> Jeg er gået hen og blevet helt pjattet med cappuccino og caffelatte,

Bare for at vise en anden løsning, ja så klare jeg mig
rigtig godt med sådan en

http://www.obhnordica.dk/Products/Product.asp?ProductNo=2425

mælken varmer jeg i mikroen og pisker den med en latte pisker
til en tier fra Kvickley. Det giver et fint resultat hver gang.

Ps: nogen der har prøvet espressokaffen fra Merrild, Cafe Noir ?

Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-03-06 23:25

"Henrik J. Nielsen" <news@hjn.dk> on torsdag 30. marts 2006 at 18:07 +0100
wrote:

> [...]
>for den.
>
>Min er også af stål som ovennævnte Hugin. Virker meget solid og altså

Vi har netop købt denne model i superbrugsen for den overkommelige sum af
299,- altså med en rabat på ca. 400 kroner!

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=469&pf%5Fid=6064484

Vi er overordentlig godt tilfredse

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311