Naturdykning, eller bare vrak?
Fra : Kompressor

Dato : 29-03-06 16:33

Hei, jeg har spørsmål til danske sportsdykkere om hva dere ønsker av
dykkeopplevelser. Vi opererer dykketurer til Hitra i Norge to ganger i
året (1 ukes turer), og der har vi ikke så mye vrak å se på men
desto mer flott naturdykking og undervannsfauna. De fleste gjestene
våre er norske, og mange av dem kommer igjen flere ganger. Vi har hatt
mange gjester fra Sverige også, men fra Danmark har det vært liten
interesse.

Jeg har fått tips om at om dere reiser til Norge så reiser dere kun
korteste vei over til "Sørlandet" og dykker på "Seattle"! Kan
dette stemme? Er dere kun opptatt av vrakdykking, eller er naturdykking
også interessant?

Til sist, er det noen som har gode tips om hvor vi kan annonsere
dykketurer til Norge, i Danmark? Gjerne på internett?

Til info så finnes beskrivelse av våre turer til Hitra her:

http://www.turut.no/dykk.htm

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-03-06 17:29

Kompressor skrev i Message-ID:
<1143646350.117959.208310@j33g2000cwa.googlegroups.com>:

> Hei, jeg har spørsmål til danske sportsdykkere om hva dere ønsker av
> dykkeopplevelser.

At maskere indlægget som et spørgsmål gør det ikke mindre til spam.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-03-06 18:09

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Kompressor skrev i Message-ID:

> At maskere indlægget som et spørgsmål gør det ikke mindre til spam.

Peter

Her som i så mange andre tilfælde er det nyttigt at kende en smule til
baggrunden før man kommer farende ud og skriger "død ved kølle...det er
indiskutabelt"
Slap af, manden der spørger her er god nok.

mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-03-06 18:35

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<442abf31$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>:

> Slap af, manden der spørger her er god nok.

Og så gælder der specielle regler?

,----- [ ]
> [...]
| desto mer flott naturdykking og undervannsfauna. De fleste gjestene
| våre er norske, og mange av dem kommer igjen flere ganger
`-----

Ren reklame.

,----- [ ]
| Til sist, er det noen som har gode tips om hvor vi kan annonsere
| dykketurer til Norge, i Danmark? Gjerne på internett?
`-----

Chiasme.

,----- [ ]
| Til info så finnes beskrivelse av våre turer til Hitra her:
|
| http://www.turut.no/dykk.htm
`-----

Ren reklame.

Fra : Kompressor

Dato : 29-03-06 17:53

Håpløst... Jeg spør hva som opptar danske dykkere. Vrakdykk eller
naturdykk, med bakgrunn i at vi ikke har så mange forespørsler fra
danske dykkere som fra norske og svenske. -Og så blir jeg hengt ut av
deg som spammer? Javel... Du har jo selv sørget for å legge opp så
mange kommersielle linker du bare kan, og som kommer opp på alle dine
postinger.

-Så la vær å klikke på linken min da, hvis du ikke vil. Har du et
vettugt svar til meg på det jeg spør om så er jeg lutter øre.

Noen andre, please?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-03-06 18:28

"Kompressor" <kompressor@online.no> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kompressor

Ja der er mange der tager turen til Kristiansand og bare dykker Seattle,
Gudrun og Tom B. Folk er jo vanemennesker og når man først har opdaget at
man nemt, hurtigt og ret billigt kan få en fin forlænget weekend med lidt
blandet dykning der, så er der ikke så mange der tager sig sammen og søger
efter andre gode steder.
Danske dykkere er generelt vant til at dansk naturdykning, ikke er _helt_ så
spændende som det kunne være. Så mange drømmer lidt romantisk om flotte
vragdyk, uden egentligt at have oplevet noget som var superflot. Derfor tror
jeg at vrag er højt på ønskelisten, når de tager afsted. Men naturdykning er
også flot, det kan jo være fuldstændigt spektakulært. Tror bare at der skal
et enkelt eller to vrag til at tiltrække folk i første omgang. Så kan de
blive hooked på naturen når man først har fået lokket dem der op.
Annoncering af dykkerture til Norge er lidt svært. Som du kan se, så bliver
det straks taget ilde op hvis man bare pipper forkert her i forumet.
Så kunne man selvfølgelig købe en lille annonce i DYK, men helt ærligt jeg
tror ikke på at den har nogen effekt i forhold til udgiften.

Måske DSF medlemsbladet Sportsdykkeren vil være det rette sted ??

Mvh
Johnny

Fra : Tom F.

Dato : 29-03-06 18:35

Ja, vragdykning er det eneste der fanger min interesse, Blomsterdykning er
stærkt opreklameret.

Tom F.

Fra : Kompressor

Dato : 29-03-06 20:02

Til Tom og Jonny, takk for greie svar! Det kan jo være en forklaring.
Jeg forstår dere har meget flotte muligheter for vrakdykk, og selvsagt
skal jeg se å få besøkt Danmark MED dykkerutstyr neste gang! -Jeg er
ofte på ferie eller helgetur i Danmark, for DET ER DEJLIGT AT VÆRE
NORSK - I DANMARK

Sportsdykkeren er herved tilskrevet med spørsmål om annonsering, så
får vi se.

Til Peter, gå i deg selv og se om ikke din link til DKtechgear er mer
reklame enn mine rettede og meget seriøse spørsmål. -Og hva betyr
nå egentlig Chiasme? Er det et vanlig brukt ord i dansk språk, eller
noe du liker å flotte deg med? (Og hvordan søren skal jeg ellers
finne ut av hva danske dykkere ønsker, annet enn ved å spørre dem?!)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-03-06 21:54

Inden du fremturer synes jeg du skal læse lidt på www.usenet.dk -
specielt http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

> -Og hva betyr nå egentlig Chiasme?

En chiasme er inden for sprogstilistikken, når man siger, at man ikke
vil nævne noget, men gør det alligevel.

> Er det et vanlig brukt ord i dansk språk, eller noe du liker å flotte
> deg med?

Det anses for dårlig tone at gå efter manden.

> (Og hvordan søren skal jeg ellers finne ut av hva danske dykkere
> ønsker, annet enn ved å spørre dem?!)

Man kan formulere sig generelt uden at henvise til sit firma. Også i en
anden gruppe blev dit indlæg set som spam (og spam betyder ikke at det
er postet forkert).

Men alt dette er off-topic i denne gruppe - du skal være velkommen til
at svare pr. mail, hvis du har yderligere kommentarer.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-03-06 20:52

Hej

"Kompressor" <kompressor@online.no> skrev i en meddelelse
>Hei, jeg har spørsmål til danske sportsdykkere om hva dere ønsker av
>dykkeopplevelser.

Jeg tror der er mange i vores klub der gerne vil tage til norge og dykker
hvis der er noget infrastruktur som nitrox, trimix også selv om der måske
ikke er så mange vrag. Vi plejer også at hænge reklamer for dykkercentre
eller andre rejser op nede i klubben som inspiration, vi fik for 4 år siden
en stor flot plakat med mange billeder og reklame for rødehavet,
seychellerne osv. den hænger stadig i klubben.

mvh
Jonas

--
www.Andersbomholdt.dk - Total i orden dykker blog.
www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk - Verdens bedste dykkerklub

Fra : Poul Olesen

Dato : 30-03-06 13:20

Hej

Du kunne også reklamere på:
http://www.xray-mag.com/
De udgiver et gratis online dykkerblad, som vist er sponseret af annoncer.

Jeg var i Norge sidste år med 3 dage på Strömsholmen. Fin naturdykning,
men er er klart mere til vragdykning end blomsterdykning.
http://www.stromsholmen.no/
Var efterfølgende en uge i Tromsø og dykke vrag.

I år bruger jeg 2 uger af min sommerferie i Narvik med vragdykning, så
det er ikke fordi jeg ikke gider rejse lidt i Norge.

En anden årsag for at danskere ikke tager til Norge for at naturdykke er
at det er billigere at tage til Rødehavet.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : DameDykker

Dato : 30-03-06 17:42

Tja, personlig falder jeg i søvn, hvis vraget ikke er fra før
dampskibenes tid

Naturdyk derimod... Bare kom an, hvis det er til at betale.

Pia

Fra : Poul Olesen

Dato : 31-03-06 10:49

DameDykker skrev den 30-03-2006 18:41:
> Tja, personlig falder jeg i søvn, hvis vraget ikke er fra før
> dampskibenes tid
>
> Naturdyk derimod... Bare kom an, hvis det er til at betale.
>
> Pia

Nu har vi jo forskellige interesser. Ud over at jeg interesser mig for
skibe og deres historier så er vrag jo også kunstige rev med masser af
natur, så man får mange gange bedre naturdyk på et vrag end uden for
vraget. Klipper med natur og vrag med natur har ofte begge gode naturdyk
og jeg tager da også på ture uden vrag, men hvis jeg skal vælge, så er
det vragdyk. Jeg har dykket meget fra Hirtshals og her kunne jeg aldrig
drømme om at dykke på andet end vrag, men det er så også fordi vragene
er små oaser med MEGET mere liv end på en mere eller mindre kedelig
bund. Torsk over 10 kg er dagligdag på flere af vragene, andre har
primært sej og krapper eller store rødspætter eller hummere (hvad med at
se 10 hummere på et vragdyk).

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Kompressor

Dato : 31-03-06 11:51

Dette er opplysende tilbakemeldinger! Absolutt informasjon som jeg ikke
hadde fra før. Takk så mye så langt!

Jeg forstår at alle de vrakene som finnes i Danmark, kanskje ligger de
på flat sandbunn, vil måtte være oaser for marint dyreliv. Slik er
det selvsagt mange steder på norske vrak også, men bortsett fra ulik
historie og at de kan ligge i skjermet farvann, så vil sikkert danske
vrak være like spennende og flotte dykkemål som norske vrak. Her
hjemme er vi velsignet med veldig variert topografi under vann. Det er
gjerne stenbunn, eller i allefall blanding av klipper og sand, de
fleste steder. Vi dykker som oftest multilevel, så selv om nitrox er
på fremmarsj vil nytten av dette på et "vanlig" multilevel naturdykk
kanskje være mindre enn under et skikkelig vrakdykk med firkantprofil?
Trimix på naturdykking er i allefall helt uaktuelt, da typisk
naturdykking i Norge vil være mellom 25 og 15 meter.

I Sverige er det forbudt å drive fangst med slynge og kniv under
dykking. Hvordan er dette i Danmark? Er det tillatt og utbredt bland
dykkere? Her hjemme er det i allefall en velsignet "bonus" på nesten
alle dykkeres prioriteringsliste. En klubbtur uten i hvertfal én stor
gourmetaften med sjømat er bortimot utenkelig!

De rimeligste turer til Rødehavet jeg har sett har ligget på NOK
6.990,- for en uke, men da kommer altså leie av dykkerutstyr i
tillegg. Er det billigere med i fra Danmark?? Jeg forstår ellers ikke
hvordan det kan være billigere enn en dykketur til Norge, hvor man jo
gjerne kan ta med seg alt sitt eget utstyr. Det er dog varmere i Egypt,
har jeg latt meg fortelle...

De forskjellige mulige annonsestedene dere har tipset om skal jeg
selvsagt sjekke ut, alle sammen.

Jeg setter megen pris på å lære mer om hvordan dere dykker i
Danmark! Jeg kommer til å sjekke innom her jevnlig og lese hva dere
skriver i forumet. Jeg måtte lete en stund før jeg fant det, og fikk
tips av en dansk dykker! Om noen er nysgjerrig på norske dykkere og
hva vi er opptatt av finnes det et meget aktivt diskusjonsforum på
www.dykkesiden.com hvor også flere dansker har kommet til.

Mvh
Reidar Harjo Johansen
Mjøsen Dykkerklubb, og TURUT Dykketurer
Norge

www.mjosen.org og www.turut.no

Fra : Poul Olesen

Dato : 31-03-06 19:42

On 31-03-2006 12:51 Kompressor wrote:
> [...]
> alle dykkeres prioriteringsliste. En klubbtur uten i hvertfal én stor
> gourmetaften med sjømat er bortimot utenkelig!

Der er ikke mange af den jeg dykker med der laver UV-jagt på et dyk.
Nogle fanger en rødspætte hvis de kommer forbi. UV-jagt er forbudt i
Øresund, men er tilladt i resten af landet. Jeg har en harpun i Jylland
som skyder et par torsk eller lignende om året, men det er ikke noget
jeg går op i.

> [...]
> hvordan det kan være billigere enn en dykketur til Norge, hvor man jo
> gjerne kan ta med seg alt sitt eget utstyr. Det er dog varmere i Egypt,

Vi tager selv udstyr med til Rødehavet og flasker og bly er med i
prisen. For 6899 dkr kan man få en 7 dages live-aboard fra Sharm el Sheikh.
Hvis vi skal til Norge skal der kører langt i bil.
Vi skal med en færge fra Hirtshals til Kristiansand
Dykkerture i Norge er ikke billige, at bo på Strömsholmen kostede os
vist ca. 1000 kr om dagen pr. person. Vi laver selv ture til Norge og så
er det noget billigere. En klubtur til Egersund kostede os vist omkring
3500 kr pr. person for en uge sidste år inkl. transport, men en klub
gider ikke køre 2000 km mere for at komme til spændende naturdyk på
vestkysten.
Det er dyrt at købe mad i Norge.
Det rimeligt håbløst at køre i Norge. Når jeg skal til Tromsø er der
ligeså langt fra København gennem Sverige derop som fra Kristiansand til
Tromsø.

Hvis 2 personer tager til Strömsholmen i 7 dage:
Benzin ca. 4.000 kr
Færge ca. 1.000 kr
Dykning ca. 11.000 kr (pakke med 7 dages ubegrænset dykning koster 5.950
Nkr.)
Mad ca. 2.000 kr
Det er 18.000 kr i modsætning til Rødehavet hvor 2 x 7 dages live-aboard
koster 13798 kr inklusiv alt.

Ud over prisen er Norges turen også mere besværlig.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Kompressor

Dato : 01-04-06 12:57

Poul Olesen wrote:

> [...]
> koster 13798 kr inklusiv alt.
>
> Ud over prisen er Norges turen også mere besværlig.

Jeg vet at feks Strømsholmen og Gulen dykkesentre koster en del, for
de driver ganske stort. Dykkingen er også bra! Og å reise hele den
lange veien med egen bil + ferge på egen hånd blir fort dyrt. Det er
vel derfor vi forsøker oss med egen buss fra Oslo (fergehavnen), men
altså uten at det har gitt den største responsen fra Danmark likevel.
Det skulle altså være mulig å trille sitt dykkerutstyr ombord i
fergen i Kjøbenhavn, Hirtshals eller Fredrikshavn, uten bruk av bil.
Men det er kanskje besværlig likevel?