Flydende dæk / gulv
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 14:37

Hej Alle,

Jeg har netop fået en idé, som jeg vil høre jeres mening om. Jeg har selv
svært ved at se ulemperne.

Vi er ved at bygge ud, og skal til at støbe gulv. Gulvet opbygges normalt af
:
(Nedefra og op)

Kapilær-lag
Plastik
Flamingo
Armeringsnet
Gulvvarmerør
Beton

I stedet for beton, har jeg så overvejet at fylde op med stabilgrus, stampe
det, også lægge endnu et lag plastik, også fliser på.

Det vil koste ca 1/4 i forholdt til beton-løsningen, så det er jo
attraktivt.

Oven på fliserne vil jeg lægge en korkmåtte også flydende trægulv

Hvad syntes i om idéen ? nogen der kan få øje på ulemper ?

David

Fra : Q

Dato : 29-03-06 15:16

"DrPepper" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, også lægge endnu et lag plastik, også fliser på.
>
> Det vil koste ca 1/4 i forholdt til beton-løsningen, så det er jo

I mine ører lyder det som en gang klamp..
Hvad vil du gøre når gruset begynder at sætte sig?
Har du checket om det overhovedet er lovligt?

Min erfaring med den slags projekter er at det absolut er bedst at gøre det
rigtigt første gang... Forestil dig hvor træls det ville være hvis du skal
til at brække gulv op *efter* du har gjort hele projektet færdigt og er
flyttet ind..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 15:36

> I mine ører lyder det som en gang klamp..

Det har jeg inegn interesse i at høre om.

> Hvad vil du gøre når gruset begynder at sætte sig?

Som jeg skriver, bliver gruset da stampet, så det sætter sig vel ikke mere
end en terrasse eller indkørsel ellers ville.

> Har du checket om det overhovedet er lovligt?

Så havde jeg ikke spurgt, for så var det jo helt sikkert afprøvet og i
orden.

> [...]
> til at brække gulv op *efter* du har gjort hele projektet færdigt og er

Jeg vil helst undgå at brække det hele op, det er indlysende. Men det ville
da være et dejligt billigt alternativ at gøre det på den foreslåede måde.

Jeg hører gerne om der er andre der kan se nogle ulemper

Mvh

David

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-06 15:51

> [...]
>

> I stedet for beton, har jeg så overvejet at fylde op med stabilgrus,
> stampe det, også lægge endnu et lag plastik, også fliser på.

Hvis du endelig skal ind på sådanne løsninger, så skulle du overveje at
stampe ler i stedet. dermed vil nu opnå nogle fordele som hverken beton
eller stabilgrus kan levere. Nemlig evnen til at akkumulere varme i længere
tid, og evnen til at optage og afgive fugtighed jævnt.

> Det vil koste ca 1/4 i forholdt til beton-løsningen, så det er jo
> attraktivt.

Kan du uddybe hvardan du når frem til denne besparelse? det lyder ikke
rigtigt i mine ører.

> Oven på fliserne vil jeg lægge en korkmåtte også flydende trægulv
>
> Hvad syntes i om idéen ? nogen der kan få øje på ulemper ?

Jeg kunne være nervøs ved, at der ikke er en sikring imod underminering
f.eks af rotter eller andre dyr.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 18:07

> [...]
> eller stabilgrus kan levere. Nemlig evnen til at akkumulere varme i
> længere tid, og evnen til at optage og afgive fugtighed jævnt.

Det lyder slet ikk euinterssant, det var også en god mulighed ...

> Kan du uddybe hvardan du når frem til denne besparelse? det lyder ikke
> rigtigt i mine ører.

Jeg skal give 6200 for beton som ikke skal vibreres fri for bobler ... og
4900 for en pumpe, til at pumpe det ind i baghaven, hvor byggeriet står på.

Fliserne kan jeg få for lige knapt 3000 :)

> Jeg kunne være nervøs ved, at der ikke er en sikring imod underminering
> f.eks af rotter eller andre dyr.

God pointe :)

mvh

David

Fra : Leonard

Dato : 29-03-06 18:48

"DrPepper" <.> wrote:

>Jeg skal give 6200 for beton som ikke skal vibreres fri for bobler ... og
>4900 for en pumpe, til at pumpe det ind i baghaven, hvor byggeriet står på.
>
>Fliserne kan jeg få for lige knapt 3000 :)

Hvordan får du fliser og grus ind?
Der skal flyttes ca lige mange ton uanset hvilken løsning du vælger.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-06 19:07

> Det lyder slet ikk euinterssant, det var også en god mulighed ...

Der står lidt om det her:
(hyberlinksene virker ikke, men artiklerne ligger længere nede på siden.)

http://shorterlink.com/?VBXEBX

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-06 19:24

> [...]
> på.
>
> Fliserne kan jeg få for lige knapt 3000 :)

Dertil grus, leje af stamper, strøm/brændstof og en hulens masse slæberi med
at få det hele ind på plads. Det gjorde jeg ikke for de penge - men jeg har
også slæbt det beton og grus, jeg skal i mit liv.

Mvh Maria

Fra : gtilasse

Dato : 01-04-06 08:24

Har du ikke en masse venner der kan hjælpe, og en tvangsblander. det
er da billigt
Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Leonard

Dato : 29-03-06 16:29

"DrPepper" <.> wrote:

>Det vil koste ca 1/4 i forholdt til beton-løsningen, så det er jo
>attraktivt.

Hvordan har du regnet det ud?
Hvor stort er gulvet?

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 18:08

> Hvordan har du regnet det ud?
Beton : 6200
Pumpe: 4900

Fliser: 3000

> Hvor stort er gulvet?

52 m3

Fra : Leonard

Dato : 30-03-06 14:46

"DrPepper" <.> wrote:

>Beton : 6200
>Pumpe: 4900
>
>Fliser: 3000

Men du glemmer udgiften til grus og plastik og til at få det kørt ind
og stampe det:

Enten er du villig til at bruge en hel del mere muskelkraft på din
alternative løsning end du er på betonløsningen eller også kommer det
til at koste ca. det samme, tror jeg.

Jeg har fornylig støbt 116 kvm gulv i et værksted, det blev til 3 hele
læs med flydebeton og en dags leje af en glittemaskine. Arbejdet
blevet udført af en ven, der kan det der og var overstået på en lang
fredag. Jeg havde også overvejet og regnet på andre muligheder, fx at
blande det selv og køre ind med håndkraft, men i forhold til hvor nemt
det er, så er besparelsen ubetydelig, synes jeg.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-06 17:52

> I stedet for beton, har jeg så overvejet at fylde op med stabilgrus,
> stampe det, også lægge endnu et lag plastik, også fliser på.

Og på dette vil du så sætte indervæggene?
Gå en tur om en måneds tid, og kig så på terrasser, hvor der er myrer. Sådan
kommer dit gulv til at se ud, når myrerne kommer - sådan et godt stampet lag
er som skabt til myrer. Dernæst forestiller du dig dit køkken oven på disse
meget ujævne fliser.
Du kommer til at skille huset ad mindst en gang om året for at rette op - og
alle vægge skal ned hver gang. Jeg vil gætte på at du kun gør det en gang

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 18:12

> Og på dette vil du så sætte indervæggene?

Ja det var jo tanken :)

> [...]
> Sådan kommer dit gulv til at se ud, når myrerne kommer - sådan et godt
> stampet lag er som skabt til myrer. Dernæst forestiller du dig dit køkken

Ja, det kan nok blive svært at forsegle det 100% ... køkkenet bliver dog
ikke i den afdeling af huset :)

> Du kommer til at skille huset ad mindst en gang om året for at rette op -
> og alle vægge skal ned hver gang. Jeg vil gætte på at du kun gør det en
> gang

hmmm, tror ikk jeg har lyst til første gang ;)

Mvh

David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-03-06 18:02

> Hvad syntes i om idéen ? nogen der kan få øje på ulemper ?

Fedt at der er nogle der tør tænke lidt alternativt. Det er jo en måde at
udvikle byggeriet på.

Der er nogle der har peget på div. ulemper, men den væsentligste er nok at
du bliver den eneste med et sådan gulv. Betongulvet har stået sin prøve, og
findes i hundredetusindvis. Det virker! Vil du løbe risikoen og være
forgangsmand eller fæ, afhængig af udfaldet?

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 18:17

> Fedt at der er nogle der tør tænke lidt alternativt. Det er jo en måde at
> udvikle byggeriet på.

Tak for det ...

> Der er nogle der har peget på div. ulemper, men den væsentligste er nok at
> du bliver den eneste med et sådan gulv.

Jeg har svært ved at se det som en ulempe, eller fordel for den sags skyld

> Betongulvet har stået sin prøve, og
> findes i hundredetusindvis. Det virker!

Ja, men det er dyrt a h... til ;)

> Vil du løbe risikoen og være
> forgangsmand eller fæ, afhængig af udfaldet?

Jeg har intet i mod at stå som den ene eller den anden part, og jeg ser ikke
det som en risiko, men den første ville være at foretrække.

mvh

David

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-03-06 18:31

> Tak for det ...

> Jeg har svært ved at se det som en ulempe, eller fordel for den sags skyld

> Ja, men det er dyrt a h... til ;)

Synes du? Jeg synes ikke ~9000 kr. er dyrt for en løsning der med sikkerhed
virker.

Noget helt andet... Du skal ikke have gulvvarme?

- Martin Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 18:43

> Synes du?

Ja!

>Jeg synes ikke ~9000 kr. er dyrt for en løsning der med sikkerhed virker.

Nu vil jeg jo ikke være efter dine matematiske evner, men det er altså helt
præcis 11.100,-

Så hvis det kunne gøres billigere, ville det da være dejligt.

> Noget helt andet... Du skal ikke have gulvvarme?

Jo da, som angivet i mit første indlæg

mvh

David

Fra : Henrik

Dato : 29-03-06 21:06

"DrPepper" <.> wrote in message

> Jo da, som angivet i mit første indlæg

tror du vil få problemer med at få varmen til at sprede sig i stabilgruset.

Men prøv lige at stille dit regnestykke detaljeret op engang.

Stabilgrus og stamper er jo ikke gratis.
Og hvis du er villig til at slæbe 5-7 m3 stabilgrus ind på en trillebør og
derefter 53m2 fliser hvorfor så ikke selv slæbe de 5,2m3 beton ind på en
trillebør?
Og for de penge du sparer på leje af stamper kan du leje en stor
tvangsblander, så har du selv blandet den smule beton i et snuptag.
Prisforskellen på stabilgrus og støbemix er ikke ret stor så det eneste der
gør det dyrere end din alternative løsning er den smule cement du skal
bruge. Og køber du den i jem&fix eller et tilsvarende sted skal du bruge 52
sække af 25kg, det er så 1560kr..

Den smule gulv i et hus skal ikke nødvendigvis vibreres, men hvis du absolut
vil så koster leje af en vibratorbom omkring 3-400kr for en dag. En stor
tvangsblander koster forøvrigt omkring det samme.
Den plade vibrator du skulle bruge til dit alternative gulv vil også koste
3-400kr at leje.
Så for mig at se sparer du altså penge med et traditionelt betongulv.

Stabilgrus, 7m3 673kr +moms og afgift og kørsel
fliser 3000kr
leje af stamper 350kr
Ialt 4023kr

Betongulv
Støbemix, 7m3 841kr + moms og afgift og kørsel
cement 1560kr
leje af blander 350kr
leje af vibratorbum 350kr
Ialt 2382kr

Altså sparer du omkring 1600kr ved at lave et normalt betongulv hvis du selv
lægger det samme arbejde i det som du er villig til at lægge i din
alternative løsning.

Venlig Hilsen
Henrik

www.gsx.dk (hvorpå du kan at jeg altså har prøvet at støbe et betongulv før)

Fra : Leonard

Dato : 29-03-06 18:50

"Martin Petersen" <usenet@[fjern]nakskovnet.dk> wrote:

>Noget helt andet... Du skal ikke have gulvvarme?

Hvorfor skal han ikke det?
- det skriver han da i det første indlæg.

Fra : Armand

Dato : 03-04-06 23:56

DrPepper skrev:

> Jeg har intet i mod at stå som den ene eller den anden part, og jeg ser ikke
> det som en risiko, men den første ville være at foretrække.

Regner du med st skulle bæres ud med fødderne først, eller er der mon
ikke en minimal chance for at sælge hytten engang?
I tilfælde af salg, ville jeg ikke kunne lukke et øje om natten ved
tanken om at køber opdager proceduren og proklamerer den for højest
uacceptabel med store summers skiften hænder som følge

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 14:07

> Regner du med st skulle bæres ud med fødderne først, eller er der mon
> ikke en minimal chance for at sælge hytten engang?

Hytten skal gerne kunne sælges ....

> I tilfælde af salg, ville jeg ikke kunne lukke et øje om natten ved tanken
> om at køber opdager proceduren og proklamerer den for højest uacceptabel
> med store summers skiften hænder som følge

Nu var det blot en ide og en tanke om at spare penge og finde på alternative
løsninger.... huset skal naturligvis være 100% i orden, så derfor rådførte
jeg mig netop i gruppen.

Jeg kan glæde alle med at, mandag morgen kl 8:00 dut, kommer der en
Beton-pumpe og en Beton-bil og smider de 6 m3 beton ind som jeg skal bruge.
12.000,- stærke bananer ...... men så er det det fandme også mit gulv ;)

David

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-06 13:01

DrPepper wrote:

> Beton : 6200
> Pumpe: 4900
>
> Fliser: 3000

> 52 m3

Med 10 cm beton svarer det til 520 m2 !!!!
Hvos nu man regner med at det er 52 m2, så skal der bruges ca. 6 m3
beton, det koster ca.:
grundpris: 1000 kr / m3 = 6000 kr for betonen
Flydebetontillæg: 100 kr / = 600 kr
miljøafgift: 18 kr / m3 = 108 kr
Pumpning: 2500 kr
Ialt uden moms: 9208 kr
Ialt incl. moms: 11510 kr.

Så er det der en gang for alle uden særligt arbejde. Det er i hvert
fald den fremgangsmåde vi skal bruge når vi skal til at støbe gulv.
De 11.000 kr er givet godt ud.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 13:48

>Med 10 cm beton svarer det til 520 m2 !!!!

hmmmm det kan jeg ikke lige se hvor du vil hen med ;) det skal jo ikke
lægges ud i et lag på 1 cm, alle 10 cm skal være oven på hinanden ;)

> [...]
>beton, det koster ca.:
>grundpris: 1000 kr / m3 = 6000 kr for betonen

Ja det er nogenlunde den pris jeg også er kommet frem til.

>Så er det der en gang for alle uden særligt arbejde. Det er i hvert
>fald den fremgangsmåde vi skal bruge når vi skal til at støbe gulv.
>De 11.000 kr er givet godt ud.

Det er den nemmeste løsning, ingen tvil om det, men det er ikke den
billigste ;)

mvh

David

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-06 14:17

DrPepper wrote:

> hmmmm det kan jeg ikke lige se hvor du vil hen med ;) det skal jo ikke
> lægges ud i et lag på 1 cm, alle 10 cm skal være oven på hinanden ;)

52 kubikmeter er altså meget, det er 520 kvadratmeter med 10 cm beton

> Ja det er nogenlunde den pris jeg også er kommet frem til.

> Det er den nemmeste løsning, ingen tvil om det, men det er ikke den
> billigste ;)

Prøv at tænk på hvor let det er, du skal bare grave ned, stampe lidt
grus og så lægge 220 mm gulvisolering, rionet + gulvvarmerør og så
kommer betonbilen med betonen.

Jeg synes overhovedet ikke de knap 12.000 kr er dyrt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-06 09:48

DrPepper wrote:

> [...]
> 12.000,- stærke bananer ...... men så er det det fandme også mit gulv ;)

Til sommer burde du bare for sportens skyld blande 1 m3 are for selv at
mærke hvad du har sparet din ryg for.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk