Neddrosle 57mm hane til haveslange
Fra : Olskum

Dato : 28-03-06 18:41

Hej NG

Jeg har anskaffet mig sådan en 1000 liters regnvandstank i ramme på palle.

Der sidder en aftapningshane på tanken, men "haneudgangen" er ca 57,7mm i
ydre diamater og ca. 46mm i indre diameter.

Da jeg ikke har en haveslange med de mål , ville jeg høre om nogen har
ideer til hvordan jeg kan neddrosle den store hane til f.eks "have slange"
størrelse.

Håber på input

/Olskum

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 28-03-06 19:29

Hej

"Olskum" skrev

> [...]
>
> Da jeg ikke har en haveslange med de mål , ville jeg høre om nogen har
> ideer til hvordan jeg kan neddrosle den store hane til f.eks "have slange"

På min palletank var der et skruelåg med der passer på aftapningshanen,
heri
har jeg boret et hul og puttet en alm slangesamler igennem og udvendig
skruet en
studs på. ( de havde samme str gevind ) på slangesamleren er der en krave
midtvejs og jeg har savet den ene halvdel af ellers vil den gå imod
kugleventilen
i tanken, men kraven gør at jeg kan spænde samleren og studsen sammen
gennem skruelåget.
Så nu kan jeg klikke slangen på ligesom hvis det var på den alm vandhane.
Alle delene er fra Gardena, så måske du kan lave noget lign på din tank ?

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Olskum

Dato : 28-03-06 19:37

> [...]
> Alle delene er fra Gardena, så måske du kan lave noget lign på din tank ?

Interessant. Desværre var der ikke noget skruelåg med til min hane.

Nogen ide hvor man kan få fat i et sådan?

Hvem laver egentlig disse tanke??

/Olskum

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-06 19:27

> Da jeg ikke har en haveslange med de mål , ville jeg høre om nogen har
> ideer til hvordan jeg kan neddrosle den store hane til f.eks "have slange"
> størrelse.

Vi borede et hul og satte en gardenakobling på - noget med lidt silikone på
bagsiden og en ekstra omløber. Det er lidt fusket, men virker fint. Du kan
også bore hul og sætte et stykke rør i, og så en kuglehane.

Mvh Maria

Fra : Olskum

Dato : 28-03-06 19:41

> Vi borede et hul og satte en gardenakobling på

Smart. Min udfordring bliver så at bore hullet i tanken, mens der er 1000
liter i den . Det skulle jeg nok have tænkt på inden jeg gik igang

Men tak for tippet

/Olskum

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-06 21:39

> Smart. Min udfordring bliver så at bore hullet i tanken, mens der er 1000
> liter i den . Det skulle jeg nok have tænkt på inden jeg gik igang

Er der ikke hane på tanken? Det er der på vores.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 11:41

> Smart. Min udfordring bliver så at bore hullet i tanken, mens der er 1000
> liter i den . Det skulle jeg nok have tænkt på inden jeg gik igang

Problemet består ikke i at bore hullet med vand i tanken. Det er nok sværere
at få vandet til at blive i tanken bagefter - og væk fra boremaskinen

MVH Per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-06 19:44

"Olskum" <dont.sp@me.dk> skrev > Der sidder en aftapningshane på tanken, men
> [...]
>
> Da jeg ikke har en haveslange med de mål , ville jeg høre om nogen har
> ideer til hvordan jeg kan neddrosle den store hane til f.eks "have slange"

Du kan jo tappe det ovenud efter hævertprincippet, men for ikke at skulle
starte forfra hver gang, skal der kunne lukkes tæt et eller andet sted ved
jordniveau.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Olskum

Dato : 28-03-06 19:44

> Jeg har anskaffet mig sådan en 1000 liters regnvandstank i ramme på palle.

Jubii!! Se hvad jeg fandt hos www.jer.dk

http://www.jer.dk/index.asp?id=38&parentId=108&typesId=2

Her må jeg kunne finde noget der kan bruges

/Olskum

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-06 19:54

"Olskum" <dont.sp@me.dk> skrev i en meddelelse

> Jubii!! Se hvad jeg fandt hos www.jer.dk

Der er ikke særlig dyrt med en lille dykpumpe, og så kan du vande med tryk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-06 21:42

> Der er ikke særlig dyrt med en lille dykpumpe, og så kan du vande med
> tryk.

Pumpe 100 kr, lidt strøm - det er billigere (men ikke bedre) at vande med
vandværkets vand.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-06 21:53

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev>
> Pumpe 100 kr, lidt strøm - det er billigere (men ikke bedre) at vande med
> vandværkets vand.

Ikke set over et par sæsoner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-06 23:09

> Ikke set over et par sæsoner.

Så længe holder pumpen ikke.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-03-06 23:20

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev> Så længe holder pumpen ikke.

Så gør dens afløser(e)

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 29-03-06 09:28

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Pumpe 100 kr, lidt strøm - det er billigere (men ikke bedre) at vande med
> vandværkets vand.

Så skal vandet da være billigt. Vi kunne aldrig drømme om at vande have
med vandværksvand.

Årlig afgift til vandværk: 520,-

Kubikmeterpris: 5,75
Vandskat/kbm: 5,00
Afledningsagift/kbm: 54,75
-----------------------------
Total 65,50
-----------------------------

Det er bare to tankfulde en pumpe til 100,- skal pumpe op, så har den
tjent sig selv hjem.

--
-René

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-06 17:45

> Så skal vandet da være billigt. Vi kunne aldrig drømme om at vande have
> med vandværksvand.

Jeg ville da aldrig bruge strøm på regnvandet - det giver ligesom ikke
rigtig mening at spare på vandet for at bruge strøm i stedet. Og havevanding
er jo reelt kun nødvendigt de første 2 år efter plantning. Derefter bør
tingene klare sig selv (mine roser er dog ikke særligt enige, men de får så
fra regnvandet).

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-03-06 19:24

> [...]
> er jo reelt kun nødvendigt de første 2 år efter plantning. Derefter bør
> tingene klare sig selv (mine roser er dog ikke særligt enige, men de får

At nævne det beskedne strømforbrug, så er vi vist ovre i småtingsafdelingen.
(Der er i den sammenhæng nogle der nævner noget med fluer).

Der er da mange ting i en have der altid skal have vand under tørke, f.eks.
græs, Roser, Dahlia, ja der er sikkert meget andet, og alle blomsterkummer
og krukker skal da også have en sjat. Så er der drivhuset, det har et ret
voldsomt vandforbrug. Køkkenhaven og Jordbærrene skal da også vandes, ikke?
Så den skal du længere ud med.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-06 19:45

> [...]
> og krukker skal da også have en sjat. Så er der drivhuset, det har et ret
> voldsomt vandforbrug. Køkkenhaven og Jordbærrene skal da også vandes,

Øh, nej. Græsset behøver ikke under nogen omstændigheder, det må bare ikke
klippes for kort. Som sagt er mine roser mere enig med dig end med mig, så
de får vand fra vandtanken og de samme gør mine to krukker. Køkkenhaven og
jordbærrene må klare sig selv, og det gør de så nogenlunde rimeligt - vi har
da i hvert fald flere bær end vi spiser selv om en enkelt sort jordbær afgik
ved døden sidste år.

Problemet er at vi kun har en 1000 l tank at gøre med, og med nyplantede
træer, der hver skal have 30-50 l er der altså ikke til alt muligt småtteri
ved siden af. Næste år er de sidste træer i god gænge, og så kan det da godt
være at der bliver lidt vand til rødbeder eller sådan noget, men ikke før.
Den anden halvdel af historien er jo også at man kan rende rundt og vande
hver dag de næste 20 år, hvis man ikke får etableret haven ordentligt, og
det omfatter altså for mig at den kan klare sig selv rent vandmæssigt.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-03-06 20:06

> [...]
> hver dag de næste 20 år, hvis man ikke får etableret haven ordentligt, og
> det omfatter altså for mig at den kan klare sig selv rent vandmæssigt.

Sådan bliver din have, men det påvirker jo ikke alle andres måde at holde
have Og noget jord kan spørge efter mere vand end andet. Og har man et
stort (evt.birke-) træ, tager det vand fra store områder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-06 20:33

> [...]
> et
> stort (evt.birke-) træ, tager det vand fra store områder.

Ja, og der vil mit valg være enten af med birken eller lade være med at
plante noget, der skal vandes særskilt. Det er en prioritering, og for mig
er det bandlyst at bruge vandværksvand bare for at holde noget pænt eller
frodigt - har en fortid med forurenet jord, så jeg ved hvor sårbar vores
vandressourcer er.

Mvh Maria

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-04-06 10:29

"Olskum" <dont.sp@me.dk> wrote in message

> Jubii!! Se hvad jeg fandt hos www.jer.dk
>
> http://www.jer.dk/index.asp?id=38&parentId=108&typesId=2
>
> Her må jeg kunne finde noget der kan bruges

Nu står jeg I samme situation som dig. En palletank med hane men uden "låg"
til afgangen. Hvilken dims fra jer.dk er det vi skal bruge for at komme over
til en haveslange, og sælger JER til private?

Takker

Keller