Svindel med km. på min bil
Fra : hni@jv.dk

Dato : 28-03-06 11:50

Hej.
Jeg har lige videresolgt en bil som jeg har haft i ca. 3 mdr.
Ham der købte den af mig tog den så til syn hvor det viste
sig at den havde kørt 205.000 i 2004 og da han købte den
af mig havde den kørt 158.000. (For et mdr. siden).
Jeg har skriftlig bevis for at den havde kørt 154.000 da jeg
købte den af min sælger.
Hvad gør vi nu? Ham der købte bilen af mig vil gerne have
en slags erstatning for at bilen har kørt mere da han ønsker
at beholde bilen. Jeg vil også gerne have vi bliver enige om
noget da jeg ikke ønsker at handlen skal gå tilbage som
han vist skulle være fuld berittiget til ?
Ham jeg har købt den af ønsker ikke at hjælpe, hvilket jo
tyder meget på det er ham der har lavet dette svindel.

Nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre nu?

Mvh.
Henrik Nielsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-03-06 12:51

hni@jv.dk wrote:
> [...]
> tyder meget på det er ham der har lavet dette svindel.
>
> Nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre nu?

Snak med en advokat. Evt. start med en gratis advokat vagt og få
mundtlig rådgivning til hvad der kan/skal gøres.

3 måneder er kort tid at have bilen i.

Kender du ham du købte den af?

Hvordan fandt du bilen? Gem annoncen.

Gem en kopi af dit "bevis" for at den kun har kørt 154.000

Umiddelbart vil jeg mene at du nok skal afvente et udspil fra din
køber, men det skader ikke at vide hvad du skal gøre hvis der kommer
et udspil fra din køber. Derfor snak med en advokat.

JonB

Fra : kk

Dato : 28-03-06 13:34

<hni@jv.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvordan har din køber godtgjort at den har kørt som han påstår?
Er du helt sikker på at det ikke er ham, som ikke har helt rent mel i posen?
mvh
kk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-06 14:11

hni@jv.dk skrev:

> [...]
> sig at den havde kørt 205.000 i 2004 og da han købte den
> af mig havde den kørt 158.000. (For et mdr. siden).

Der er to handler. De er uafhængige af hinanden.

Du er ansvarlig over for din køber for at bilen svarer til det du
har lovet ham. Hvis den ikke kan leve op til det, har du et
problem.

Hvis bilen ikke lever op til det som du blev lovet af din sælger,
han denne sælger et problem.

Du skal altså først være sikker på at bilen vitterligt har kørt
længere end du troede og har bevis på. Derefter skal du udrede de
to sager hver for sig. Din køber vil gerne have et nedslag i
prisen, og det er én måde at klare det på. I må forhandle jer til
et rimeligt beløb.

Hvis din sælger er uvillig til at ordne sagen, er du nødt til at
kontakte en advokat og evt. føre en retssag. Hvis beviset for den
rigtige kilometerstand er skudsikkert, vil det være ren rutine
når du har et underskrevet papir hvor sælger garanterer for et
forkert tal.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-03-06 12:15

> [...]
> rigtige kilometerstand er skudsikkert, vil det være ren rutine
> når du har et underskrevet papir hvor sælger garanterer for et

En politianmeldelse af første sælger er vel på sin plads?

--
Per, Esbjerg

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-06 13:31

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> En politianmeldelse af første sælger er vel på sin plads?

For hvad?
Manden har solgt en bil hvor kilometertallet er forkert (for lavt). Det er
en mangel ved bilen, men ikke en straffesag.

/Per

Fra : bem

Dato : 29-03-06 13:29

per christoffersen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:442a6c3f$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> For hvad?
> Manden har solgt en bil hvor kilometertallet er forkert (for lavt).
> Det er en mangel ved bilen, men ikke en straffesag.
>
> /Per

Det kan du da ikke vide på forhånd. Det kan meget vel være bedrageri. Men
hvad siger den oprindelige sælger? Det mangler vi at få oplyst.

/Bo

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-06 14:07

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
> Det kan du da ikke vide på forhånd. Det kan meget vel være bedrageri. Men
> hvad siger den oprindelige sælger? Det mangler vi at få oplyst.

Indtil videre er der intet fremlagt, som tyder på at der er begået
bedrageri.
Derfor er der ikke noget at anmelde på.

Det kan være der senere fremkommer noget, der ændrer på sagen (ligesom der
kan fremkomme alt muligt andet, der tyder på en anden lovovertædelse), men
det ændrer ikke på, at der indtil videre ikke er noget politiet kan/vil
gøre.
På alle fronter er der en stigende tendens til at alle tvister søges klaret
af politiet, men det er altså ikke alt politiet kan/skal gøre noget ved.

/Per

Fra : bem

Dato : 29-03-06 14:48

per christoffersen wrote:
> "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
>
> Indtil videre er der intet fremlagt, som tyder på at der er begået
> bedrageri.
> Derfor er der ikke noget at anmelde på.

Det kommer jo an på, hvad sægeren siger - det er derfor jeg efterlyser hans
holdning og udsagn.

> På alle fronter er der en stigende tendens til at alle tvister søges
> klaret af politiet, men det er altså ikke alt politiet kan/skal gøre
> noget ved.

Det er det altså i nogle tilfælde. Jeg har ikke påstået, at dette er ét af
dem, men der er intet belæg for en så klar afvisning af et strafbart
forhold, som du giver udtryk for. Der er flere i denne gruppe, der afviser
hvadsomhelst som pjat og ting, som politiet ikke skal beskæftige sig med.
Det er en underlig holdning, synes jeg, al den stund, at politiet er til for
at tage sig af svindlere, bedragere og tyveknægte - så at sige

/Bo

Fra : per christoffersen

Dato : 29-03-06 14:59

> Det kommer jo an på, hvad sægeren siger - det er derfor jeg efterlyser
> hans holdning og udsagn.

Per Henneberg spørger om ikke en politianmeldelse er på sin plads.
Jeg svarer nej, fordi der ikke er fremkommet et grundlag indtil videre for
det.

Hvad er det egentlig problemet i den besvarelse er?

/Per

Fra : bem

Dato : 29-03-06 15:31

per christoffersen wrote:
> [...]
> videre for det.
>
> Hvad er det egentlig problemet i den besvarelse er?

Det var jo ikke det, du svarede - du skrev intet om, hvorfor du svarede nej.
Problemet er, at du svarer meget kategorisk, og at en lægmand i mange
tilfælde vil betragte dit svar som om, at der ikke KAN være tale om et
strafbart forhold. Det kan der godt, hvilket du også godt ved. Derfor kunne
et fornuftigt svar være, at det er nødvendigt med flere oplysninger før man
kan vurdere, om der kunne være grundlag for en anmeldelse. Hvis du ikke
gider at skriver en ordentlig forklaring, så er det jo ikke til meget hjælp,
synes jeg.

/Bo

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-03-06 14:24

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Manden har solgt en bil hvor kilometertallet er forkert (for lavt). Det er
> en mangel ved bilen, men ikke en straffesag.

I så fald går kilometertælleren ikke bare for lavt, den går tilmed baglæns.
Da bilen var til syn i 2004 viste kilometertælleren 205.000 (kilometerstand
noteres i synsrapporten), nu viser den 154.000

Fra : Qbic [6400]

Dato : 29-03-06 14:43

Der kunne jo være tale om en udskiftning af tælleren, og så kan
den viste km jo godt være ukorrekt men det ændrer jo ikke på det visuelle
syn af tælleren.

Jeg vil kontakte en advokat, der vil kun blive problemer med den nye køber,
og
advokaten kan nok råde dig til at tage fat i sælgeren da du købte bilen.

/ Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-06 15:18

Qbic [6400] skrev:

> Jeg vil kontakte en advokat, der vil kun blive problemer med den nye køber,

Hvorfor skulle der blive problemer med den nye køber? Han skal da
bare have sit nedslag i prisen (stadig forudsat at hans bevis er
holdbart).

--
Bertel

Fra : Qbic [6400]

Dato : 29-03-06 15:32

lige netop, den nedslag vil jeg så kræve af den forige sælger og
det er der en advokat vil være på sin plads.

/ Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-06 15:45

Qbic [6400] skrev:

> lige netop, den nedslag vil jeg så kræve af den forige sælger og
> det er der en advokat vil være på sin plads.

Netop.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-03-06 16:15

"Qbic [6400]" <info@qbic.dk> skrev i en meddelelse
> Der kunne jo være tale om en udskiftning af tælleren, og så kan
> den viste km jo godt være ukorrekt men det ændrer jo ikke på det visuelle
> syn af tælleren.

Det er en mulighed og der kan også være andre gode forklaringer, men under
alle omstændigheder burde den oprindelige sælger så have gjort opmærksom på
det.
Det er ikke uvæsentligt om bilen har kørt 205.000 (som noteret ved syn i
2004) eller 154.000 (som kilometertælleren viser på købstidspunktet).

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-03-06 19:45

n Wed, 29 Mar 2006 17:14:49 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Det er ikke uvæsentligt om bilen har kørt 205.000 (som noteret ved syn i
>2004) eller 154.000 (som kilometertælleren viser på købstidspunktet).

Jo det er i praksis fuldstændigt uden betydning når vi er oppe i disse
km tal.

Der er tonsvis af andre og mere væsentlige faktorer der spiller ind i
vurderingen af en brugt bil. Kilometerstanden er kun et af mange
parameter.

Desværre er kilometerstanden ofte et stærkt overvuderet parameter. Og
der "snydes" ofte med det, da det har stor betydning for prisen da det
er et "nemt" parameter for alm. mennesker at forholde sig til.

At det noteres op når man er til syn er tåbeligt, da det ikke er
juridsik bindende for nogen som helst, og kan ikke bruges til noget
som helst andet end at skabe splid ifb. senere handel med bilen.

/Hans

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-03-06 19:57

> Jo det er i praksis fuldstændigt uden betydning når vi er oppe i disse
> km tal.

Aha, du mener det er uden betydning.

> Og der "snydes" ofte med det, da det har stor betydning for prisen da det
> er et "nemt" parameter for alm. mennesker at forholde sig til.

Nu fortæller du selv at killometerstanden har stor betydning for prisen.
Mener du så stadig at det er uden betydning?
Så vidt jeg kan se modsiger du dig selv temmelig kraftigt

> At det noteres op når man er til syn er tåbeligt, da det ikke er
> juridsik bindende for nogen som helst, og kan ikke bruges til noget
> som helst andet end at skabe splid ifb. senere handel med bilen.

Mon ikke det vil blive tillagt en væsentlig betydning, hvis det evt. skulle
komme til en retssag. Det er trods alt en aflæsning, der er foretaget at en
uvildig person og som understøtter påstanden om at der er fusket med
kilometerstanden.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-03-06 20:13

On Wed, 29 Mar 2006 20:57:17 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Aha, du mener det er uden betydning.
Ja, men det tillægget stor betydning af mange mennesker, og det mener
jeg er en stor fejl.

>Nu fortæller du selv at killometerstanden har stor betydning for prisen.
>Mener du så stadig at det er uden betydning?
>Så vidt jeg kan se modsiger du dig selv temmelig kraftigt
Som du ønsker at læse det.

> [...]
>komme til en retssag. Det er trods alt en aflæsning, der er foretaget at en
>uvildig person og som understøtter påstanden om at der er fusket med
Uvildig person ?
Jeg var til syn idag og det var mig der aflæste tælleren direkte fra
min egen hukommelse, er jeg en "uvildig person" ?
Mit svar var "762 tusinde km.". Hvad kan det bruges til ? Ingenting,
man kan ikke fæste nogen lid til oplysningerne på synsrapporten
desangående.

Adspurgt om hvad de brugte kilometerstanden til, var svaret
"Ingenting".

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 29-03-06 19:03

<hni@jv.dk> skrev

>Nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre nu?

Jeg synes du skal starte med at spørge køber om hvor stor en erstatning han
havde tænkt sig, derefter kontakte din sælger og fortælle ham om kravet, og
så tage det derfra.
Politi, advokat og store bogstaver synes jeg skal vente til du har snakket
med sælger, han har måske heller ikke haft bilen så længe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 17:54

Synsmanden kan have skrevet forkert, så der skulle stå 105.000

Mvh. Per.

Svaret er ikke specielt juridisk men jeg sneg det lige ind mens
juraeksperterne skændes internt (som de plejer...))