7800 GT eller 7900 GT ?
Fra : Michael Tinding

Dato : 28-03-06 11:55

Jeg har i et (stort) stykke tid luret på prisene på 7800 modellerne i
grafikkort, men de har stort set ikke rykket sig en krone siden de blev
lanceret for snart længe siden. Pludseligt så jeg at der var kommet nogle
nye 7900 kort fra asus til mindre penge. Frekvensen på kortene så ud til at
være endog en del bedre end på 7800. Er der nogen der vil forklare fordele
og ulemper for de 2 kort?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-06 12:20

Michael Tinding wrote:
> [...]
> være endog en del bedre end på 7800. Er der nogen der vil forklare fordele

Der er ingen fordele ved 7800GT sammenlignet med 7900GT.

7900 er hurtigere og bruger mindre strøm.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 15:29

Hans Joergensen wrote:

> Der er ingen fordele ved 7800GT sammenlignet med 7900GT.
>
> 7900 er hurtigere og bruger mindre strøm.

7900GT er faktisk mærkbart hurtigere (er selv gået fra 7800 til 7900 og
3dmark06 er hoppet fra noget der lignede 4000 lign. til 5200,-)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Tim

Dato : 28-03-06 19:42

> 7900GT er faktisk mærkbart hurtigere (er selv gået fra 7800 til 7900 og
> 3dmark06 er hoppet fra noget der lignede 4000 lign. til 5200,-)

7900GT er også meget overclock venligt. Har købt en club3d og kan klemmes
til 569|1600. Rammene kan jeg ikke maxe ud, da coolbits ikke tilladder
højere hastighed.
3dmark05 får jeg 9481 point med en A64 2,5 Ghz.

Mvh
TiM

Fra : SA

Dato : 28-03-06 20:53

Hej, larmer sådan et kort meget?

Har det temperatur styret blæser?

Kan der monteres en mere lydsvag blæser?

Mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 20:56

SA wrote:

> Hej, larmer sådan et kort meget?

subjektivt, mit svar er ja.

> Har det temperatur styret blæser?

ja.

> Kan der monteres en mere lydsvag blæser?

ja, zalman vf900 passer på 7900 serien.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Tim

Dato : 28-03-06 21:47

> ja, zalman vf900 passer på 7900 serien.

Jeg har monteret min zalman 700 som jeg brugte på mit 6600GT. GPU'en bliver
max 43 grader ved blæseren på 7V.

Mvh
TiM

Fra : SA

Dato : 28-03-06 22:21

"Tim" <timhesthaven@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har monteret min zalman 700 som jeg brugte på mit 6600GT. GPU'en
> bliver max 43 grader ved blæseren på 7V.

Det er da en helt ok temp., hvormeget larmer en zalman 700 sådan rent
subjektivt, altså ved 7V.?

> Mvh
> TiM

Ok, findes der passiv køling der passer på 7900gt kortet?, sådan ca. som den
jeg har på mit 9700pro kort, så kunne man evt montere en 80-120mm som blæser
på den passive køleprofil.

Er glad for mit meget stille system, gider ikke høre på en masse blæsestøj.

Mvh Søren

Fra : Tim

Dato : 29-03-06 04:48

> Det er da en helt ok temp., hvormeget larmer en zalman 700 sådan rent
> subjektivt, altså ved 7V.?

Jeg har brugt trinløs justering, og har skruet den ned så den ikke kan høres
sammenlignet med resten af systemet. Men med hensyn til temperaturen, skal
det dog siges at jeg har en 120 mm papst i fronten af kabinettet og også
monteret i siden af kabinettet. De blæser begge direkte på gfx kortet.

Mvh
TiM

Fra : Michael Tinding

Dato : 29-03-06 07:27

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-03-06 13:55

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> ja, zalman vf900 passer på 7900 serien.

En inde på silentpcreview's forum skrev at han havde pillet den
lille 40mm-blæserdims af og sat en langsomtroterende 80mm på den
originale køleplade med et par strips, og kortet blev kun 5c o
varmere under load.

Det er en billigere løsning hvis man alligevel lige har en blæser
liggende ;)

// Hans

Fra : SA

Dato : 30-03-06 06:20

> [...]
> varmere under load.
>
> Det er en billigere løsning hvis man alligevel lige har en blæser

Det var da en go' ide', 40mm blæser... ja så må det jo støje ad h......
til!!

/Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-03-06 15:20

SA wrote:
> Det var da en go' ide', 40mm blæser... ja så må det jo støje ad h......
> til!!

Og det er hermed prøvet..

Af med køleprofil
Af med original blæser
På med kølepasta og original køleprofil
Og så en 80mm 12db Papst samt et par strips.

Temperatur før med rthdribl: ~68c efter 10 minutter
Temperatur nu med rthdribl: ~70c efter 10 minutter
Støj før: meget
Støj nu: hvad? :) ok, Chill-PSU'en larmer lidt endnu.

// Hans, der nu kan spille Oblivion uden musik, hvis det skulle være :)

Fra : Tim

Dato : 31-03-06 17:14

> [...]
> Temperatur nu med rthdribl: ~70c efter 10 minutter
> Støj før: meget
> Støj nu: hvad? :) ok, Chill-PSU'en larmer lidt endnu.

Mit er 38c idle og max 42 under load med en zalman 700.
Så synes umiddelbart det er meget.

Mvh
TiM

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-04-06 09:15

Tim wrote:
> Mit er 38c idle og max 42 under load med en zalman 700.
> Så synes umiddelbart det er meget.

nVidia mener at kortet kan holde til 125c, så jeg synes umidbart det
er okay med 70.

Når man spiller Oblivion bliver kortet i øvrigt kun omkring 55c.

// Hans