Sikkerhedsinformation til alle dykkere
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-03-06 07:59

Hej alle dykkere,

Dansk Sejlunion udsender den nye udgave af Det Levende Søkort
(DLSK2006) i april måned, der er værd at købe for jeres egen
sikkerheds skyld.

Der er nye temaer som har jeres interesse:

Nyt i Det Levende Søkort 2006
- Nye kort over danske farvande og opdaterede temaer.
- Svenske søkort kan integreres i produktet.
- Ved start er dine indstillinger af vinduerne og dine sidst anvendte
kort gemt, så du nemt kan forsætte, hvor du slap.
- Mere brugervenlig håndtering af waypoints og ruter
- GPS kan tilsluttes med USB-stik.
- En fartvektor viser i kortplottervinduet, hvor du er og hvor du, ved
uændret kurs og fart vil være, længere fremme i sejladsen.
- CD-kontrol (kopibeskyttelsen) er sat til 25 dage.

Nyt tema om hjemmeværnets og de civile skydebaner som ikke er afmærket
i søkortene. Temaet viser dem i Det Levende Søkort.

Farvandsvæsenet arbejder på at Efterretninger for Søfarende kan
overføres til kortene i Det Levende Søkort. Temaet forventes at ligge
til download i løbet af foråret.

Mvh
Harding E. Larsen

Fra : Bo Meyer

Dato : 28-03-06 21:38

Hej Harding E. Larsen,

Tak for din opfordring.

Hvorfor er det værd at købe for egen
sikkerheds skyld for dykkere, fremfor andre?

Mvh. Bo meyer

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-06 08:11

Hej Bo,

Velbekomme!

Hvis du surfer lidt rundt på andre nyhedsgrupper, f.eks.
Sejlads, Lystfiskeri, bådmarked, så er her de samme oplysninger
lagt ind.

Hvis du tager et dykkerkort over gode dykkerområder i Danmark og
sammenholder det med de i DLSK2006 viste fareområder over vand,
fra skydebaner som ikke er indtegnet på søkort og de er ukendte
for offentligheden og dermed de som sejler på vandet. Så vil du
nok blive underlig tilpas.
Du skal vide at der på disse skydebaner skydes direkte gennem
skiverne og ud over vandet uden at der er nogen form for
kuglefang eller jordvolde beregnet til at opsamle projektilerne.
Der skydes med ammunition hvis rækkevidde er op til 4,500
kilometer.
Der annonceres ikke vedr. skydetider.
Det er de skydende som har ansvaret og skal indstille skydningen
når nogen bevæger sig ind i fareområdet. Alle har lov til at
være i området og de skydende skal indstille skydningen. Det
kræver de har den fornødne uddannelse og kan omsætte den med
fornuft, det kræver de har det fornødne og vedligeholdte udstyr
og at de er i stand til at betjene det.
Desværre er der mange fortilfælde på at skydninger ikke er
blevet indstillet. Hjemmeværnet har direkte sagt at de har skudt
i retning af en sejlbåd. Der er skudt efter fiskebåde og i
retninger som ikke var inden for fareområdets udstrækning.
Desværre med dødsfald til følge.

Derfor opfordringen til at blive informeret.

Mvh/Harding

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-03-06 14:52

> Der skydes med ammunition hvis rækkevidde er op til 4,500
> kilometer.

Håber da sandelig at du også har spammet relevante internationale grupper.

Produkter der bliver reklameret for på den måde _vil_ jeg ikke købe og
venter på en pirat udgave.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-03-06 15:05

Jeg tror man kan finde det nye "tema" her og lidt baggrunds info for
Hardings udtalelser:

http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/#baggrund
http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/#baner

/Sune

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-06 17:25

Hej Sune,

Det er rigtigt disse temaer har jeg lavet i samarbejde med Lars
Poulsen.
Danmarks havneportal har tilsvarende.

Disse to sites omtaler kun Hjemmeværnets skydebaner som de i
antal og øvrige informationer belv omtalt på det tildspunkt hvor
de blev kendte.

Efterfølgende tilkome et stort antal civile skydebaner som ikke
er nævnt i ovennævnte sites.

Jeg har selv lavet en hjemmeside hvor alle informationer om
selve sagen og de mange skydebaner og skitser er med.

I DLSK2006 kommer der yderligere oplysninger og de i mellemtiden
nedlagte skydebaner er selvfølgelig fjernet.

Heldigvis er det således at DLSK kortene gengives i et
propriotært format .it og det kan ikke overføres til andre
medier.

Derfor er det en god ide at anskaffe det.
Skal man være lidt grov så er et liv nok mere værd end sølle
pris der tages for produktet.
Kun pirater har ikke den fornødne respekt for emnet.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen